-4-
Onroerend goed belasting
De twijfels, welke geuit worden met betrekking tot de herwaardering van
de bebouwde eigendommen, kan door ons college worden weggenomen.
De hogere waarde wordt veroorzaakt door het aantal woningen dat
gedurende de laatste 5 jaar in Putte is gebouwd (de waarde van de na
1984 gebouwde woningen is teruggerekend naar de vergelijkbare waarde
per 01-01-1985).
Daarnaast zijn een aantal extra grote objecten gebouwd die een duide
lijke invloed uitoefenen: sporthal, bedrijfsgebouwen aan de
Hogebergdreefuitbreiding van Niftrik)
De waarde van de woningen ligt gemiddeld 12,5% hoger.
Groenvoorziening
Uit door ons ingewonnen informatie blijkt dat men in een andere
West-Brabantse gemeente waar het onderhoud geprivatiseerd is
16.500,/ha per jaar kwijt is terwijl dit in Putte 6.750,/ha is,
dus 10.000,/ha goedkoper.
Wij zijn dan ook vooralsnog niet van plan om onze huidige werkwijze te
wijzigen.
Het idee om middels inschakeling van een hout-ontwikkelingsmaatschappij
in woonwijken andere bomen te planten met de mogelijkheid tot kappen en
herplanten achten wij niet zinnig.
Dit systeem wordt gehanteerd in gemeenten waar omvangrijke gronden
liggen die de eerste tien/vijftien jaar niet in exploitatie worden
genomen.
Om deze braakliggende gronden tijdelijk te kunnen exploiteren worden
snelgroeiende bomen geplant, die na 15 jaar kaprijp zijn.
In een normale woonwijk is iets dergelijks niet realiseerbaar.
Industrievestiging
Het aantrekken van industrieën, mede ten gevolge van het logistiek
centrum in Ossendrecht, heeft alle aandacht van ons college, waarbij
het aantrekken van milieuvriendelijke bedrijven en bedrijven in de
dienstverlenende sector onze voorkeur hebben.
Mogelijke vestiging van industrieën elders binnen de gemeente, is daar
bij niet uitgesloten.
Een en ander zal echter middels bestemmingsplannen mogelijk moeten wor
den gemaakt.
Verkeer en verkeersvoorzieningen
De aandacht, welke door meerdere fracties gevraagd is voor aanleg van
de randweg, reconstructie van de Hogebergdreef en herstraten van
diverse trottoirs hebben wij genoteerd.
Wij zullen deze onderwerpen bespreekbaar maken in de commissie
Openbare Werken.
De door de fractie Putse Belangen voorgestelde signalisatie zal door
ons college in studie worden genomen.
De mogelijke reconstructie van de Sint Dionysiusstraat/Prins
Bernhardstraat zal nogmaals door ons college aan de orde worden gesteld
in de commissie Openbare Werken.
Ook zullen de andere voorstellen ter zake van de verkeersveiligheid
door ons in studie worden genomen.
De kosten van verkeersvoorzieningen zullen niet aan de direct aangren
zende bewoners in rekening worden gebracht.
Wel is het mogelijk - in het algemeen - om aanpassing van straten in
een nieuw te realiseren woonwijk, in de grondprijs op te nemen.
De door de Heer Meijer Drees gedane voorstellen ter zake van een
bushalte op de hoek Antwerpsestraat/Postbaan zullen door ons worden
bestudeerd.