-4- Onroerend goed belasting De twijfels, welke geuit worden met betrekking tot de herwaardering van de bebouwde eigendommen, kan door ons college worden weggenomen. De hogere waarde wordt veroorzaakt door het aantal woningen dat gedurende de laatste 5 jaar in Putte is gebouwd (de waarde van de na 1984 gebouwde woningen is teruggerekend naar de vergelijkbare waarde per 01-01-1985). Daarnaast zijn een aantal extra grote objecten gebouwd die een duide lijke invloed uitoefenen: sporthal, bedrijfsgebouwen aan de Hogebergdreefuitbreiding van Niftrik) De waarde van de woningen ligt gemiddeld 12,5% hoger. Groenvoorziening Uit door ons ingewonnen informatie blijkt dat men in een andere West-Brabantse gemeente waar het onderhoud geprivatiseerd is 16.500,/ha per jaar kwijt is terwijl dit in Putte 6.750,/ha is, dus 10.000,/ha goedkoper. Wij zijn dan ook vooralsnog niet van plan om onze huidige werkwijze te wijzigen. Het idee om middels inschakeling van een hout-ontwikkelingsmaatschappij in woonwijken andere bomen te planten met de mogelijkheid tot kappen en herplanten achten wij niet zinnig. Dit systeem wordt gehanteerd in gemeenten waar omvangrijke gronden liggen die de eerste tien/vijftien jaar niet in exploitatie worden genomen. Om deze braakliggende gronden tijdelijk te kunnen exploiteren worden snelgroeiende bomen geplant, die na 15 jaar kaprijp zijn. In een normale woonwijk is iets dergelijks niet realiseerbaar. Industrievestiging Het aantrekken van industrieën, mede ten gevolge van het logistiek centrum in Ossendrecht, heeft alle aandacht van ons college, waarbij het aantrekken van milieuvriendelijke bedrijven en bedrijven in de dienstverlenende sector onze voorkeur hebben. Mogelijke vestiging van industrieën elders binnen de gemeente, is daar bij niet uitgesloten. Een en ander zal echter middels bestemmingsplannen mogelijk moeten wor den gemaakt. Verkeer en verkeersvoorzieningen De aandacht, welke door meerdere fracties gevraagd is voor aanleg van de randweg, reconstructie van de Hogebergdreef en herstraten van diverse trottoirs hebben wij genoteerd. Wij zullen deze onderwerpen bespreekbaar maken in de commissie Openbare Werken. De door de fractie Putse Belangen voorgestelde signalisatie zal door ons college in studie worden genomen. De mogelijke reconstructie van de Sint Dionysiusstraat/Prins Bernhardstraat zal nogmaals door ons college aan de orde worden gesteld in de commissie Openbare Werken. Ook zullen de andere voorstellen ter zake van de verkeersveiligheid door ons in studie worden genomen. De kosten van verkeersvoorzieningen zullen niet aan de direct aangren zende bewoners in rekening worden gebracht. Wel is het mogelijk - in het algemeen - om aanpassing van straten in een nieuw te realiseren woonwijk, in de grondprijs op te nemen. De door de Heer Meijer Drees gedane voorstellen ter zake van een bushalte op de hoek Antwerpsestraat/Postbaan zullen door ons worden bestudeerd.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1989 | | pagina 166