-14- Als taak. krijgt die commissie uiterlijk 9 mei te rapporteren en het rapport bij de raadsstukken te voegen. Uit de overwegingen valt echter nog wel een verdere taak te distilleren. Er staat namelijk dat de gemeenteraad een volledig beeld wil krijgen van alle feiten en omstan digheden die aan voornoemde verbouwing, met gebruik van de gemeen tewerkplaats ten eigen voordele, zijn vooraf gegaan. Dus niet de ver bouwing zelf diende onderzocht te worden, doch hetgeen eraan is vooraf gegaan. Voorzitter, de commissie heeft zich niet gehouden aan die taak. Dat is een slechte zaak. En ons inziens had de commissie terug naar de raad moeten komen met het verzoek om ruimere taak opdracht Maar het zij zo. Wij hebben niet de illusie dat de meerderheid in deze raad een juiste gang van zaken zou willen nastreven. Dat blijkt mijns inziens, voorzitter, duidelijk uit dit rapport. Het zijn een paar verslagen van hoorzittingen en enige toegevoegde correspondentie. De verslagen lezend bekruipt je een sterk gevoel van onbehagen. De voorzitter van de commissie zegt dan wel tegen Mevr. Seen dat de leden van deze commissie hier niet als een politieke commissie willen zitten. Hij merkt op dat zij willen proberen clean te zijn en dit netjes te doen. Je kunt niet anders doen dan vaststellen dat dat toch niet erg is gelukt. Het kon dan ook niet anders. De meerderheid van de commissie bestond dan wel niet uit hoofdrolspelers, doch wel uit spelers die hun bedenkelijk steentje met verven hadden bijgedragen. Zij immers presteerden het om mensen zonder enig bewijs van onder zoek van wetsovertredingen te beschuldigen. Dat een wethouder daarvoor als doelwit werd gekozen is niet netjes, toch moet dit ken nelijk als inherent aan dit werk worden beschouwd. Iets minder vertrouwen in de oprechtheid van zijn collega raadsleden had wethouder Seen en zijn gezin veel moeilijkheden kunnen besparen. Bedenkelijker vonden wij en passant de beschuldiging van belastingfraude van een ambtenaar. Dit is een regelrechte aantasting van de privacy en laster, waarbij misbruik werd gemaakt van de onschendbaarheid en het feit dat een ambtenaar zich niet in een open bare raadsvergadering kan verdedigen. Voorzitter, het beschuldigen was blijkbaar geen kunst. Echter toegeven dat dit onjuist was is blijkbaar veel en veel moeilijker. De boter die hierbij van het hoofd druipt maakt het er ook niet makkelijker op. Moraal-theorieën spuien ten koste van anderen is erg gemakkelijk. Het bouwen in eigen beheer met behulp van anderen hebben we van veel raadsleden kunnen zien; ik sluit mijzelf daarbij niet uit. Er zijn veel werkloze obers, onderwijzers en bijvoor beeld kappers. Toch wordt er een centje bijverdiend door raadsleden op die manier. Of wordt er gebruik van gemaakt. Wij geven daar geen oor deel over. Voorzitter, je zou toch mogen verwachten dat de leden van een onderzoeks-commissie grote terughoudendheid aan de dag weten te leggen met betrekking tot het spuien van vooroordelen en hun eigen mening tijdens het onderzoek. De meerderheid van de commissie miste echter het vermogen om zich objectief op te stellen en bediende zich keer op keer van suggestieve vragen, of erger nog, gaf eerst zijn mening vooroordelen of veroordeling en stelde vervolgens nog een suggestieve vraag. Op die manier verlaag je de waarde van een onderzoek wel heel sterk. Goedwillenden ten spijt. Nieuwe feiten zijn er eigenlijk nauwelijks aan het licht gekomen. Wel zijn er enkele zaken iets duidelijker geworden.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1989 | | pagina 113