-26- Spreker zegt dat een dergelijk beleid gevoerd wordt in een gemeente hier niet ver vandaan. Hij dacht in Wouw en in diverse gemeenten in het noorden van het land. Deze gemeenten hebben verschillende middelen gebruikt om een tege moetkoming in de kosten te kunnen bieden aan mensen welke kinderen hebben en die moeten leven van de sociale voorzieningen. De gemeente moet uiteraard geen inkomensbeleid voeren, daar dit de taak is van de landelijke overheid. In het voorstel van de Putse Dorpspartij wordt er gesproken over één-ouder gezinnen en bejaarden. Hier in Putte doet bij verschillende bejaarden zich de situatie voor dat zij niet de gehele A.O.W.—norm ontvangen. Zij dienen dan middels de Algemene Bijstandswet een uitkering te krijgen die de A.O.W. aanvult tot de hoogte van de nederlandse A.O.W.-norm. Zij zitten dus op het individuele minimum-loon. Indien deze mensen dus meerdere inkomens hebben, kunnen zij geen aanspraak meer maken op de bijstand welke volgens het voorstel van de Putse Dorpspartij gegeven zou moeten worden. Ook spreker vindt dat het voorstel van het college juist is, het voorstel moet meer concreet uitgewerkt worden. Spreker verwacht dat zowel het college als de heer Schoonen capabel zijn om dit voorstel uit te werken, daarbij rekening houdend met de nota van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de infor matie welke verkregen kan worden bij gemeenten welke reeds een defensief-beleid voeren. Zodoende kan daarna een gedetailleerd voorstel, indien nodig via de com missie, in de raad worden gebracht, waarop vervolgens beslist kan worden. Spreker benadrukt nogmaals positief tegenover het voorstel te staan, maar vindt de situatie gevaarlijk wanneer hij terugdenkt aan de situatie van net voor 1930, toen mensen welk met een fiets reden een gat in het fietsplaatje kregen wanneer zij dit gratis gekregen hadden. Deze mensen kregen ook boterbonnen welke zij dan bij een bepaalde winkel in konden leveren. Spreker is bang dat dergelijke situaties op deze wijze kunnen terugkeren. Er zullen dus concrete maatregelen bedacht moeten worden, zodat deze situaties niet terugkeren. Tevens kan bij de totstandkoming van een dergelijk defensief-beleid een beroep worden gedaan op de besturen van verenigingen, daar zij weten waar de jeugd zit, welke de dupe is. Voor de volwassenen zal een beroep moeten worden gedaan op Sociale Zaken, en de mensen van het maatschappelijk werk. Hij benadrukt nogmaals positief tegenover het voorstel te staan. Ook zou spreker het toejuichen wanneer het college er medewerking aan zou verlenen. Echter, hij is ook van mening dat de heer Schoonen in staat is om de concrete maatregelen aan te dragen. Het raadslid van Wees denkt dat er een grote taak is weggelegd voor vereni- gingen, daar waar het gaat om de eerste groep waar de heer Schoonen op doelt, zijnde de jeugd. In het verleden heeft spreekster al eens gevraagd of het te merken is binnen de verenigingen dat er minder geld beschikbaar is bij sommige mensen Daarop heeft zij toen van de heer Schouteten als antwoord gekregen dat vereni gingen veel zelf oplossen. Er zouden veel kortingen gegeven worden. Zij denkt dat dit een goede zaak is. Daarnaast zegt zij dat er in de nieuwe subsidieveror dening veel aandacht aan de jeugd zal worden besteed. Misschien kan er met die subsidie-verordening in de hand meer propagenda gemaakt worden, zodat alle jeugd in het verenigingsleven aan zijn trekken kan komen. Voor wat betreft de oudere mensen vindt zij dat het de plicht is van iedere burger ervoor te zorgen dat er niemand vereenzaamt Het raadslid Schouteten zegt dat ook de fractie van de partij de Putse Belangen van mening is dat het voorstel van de heer Schoonen uitgewerkt dient te worden, echter wel zo eenvoudig mogelijk.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 75