-26-
Spreker zegt dat een dergelijk beleid gevoerd wordt in een gemeente hier niet
ver vandaan. Hij dacht in Wouw en in diverse gemeenten in het noorden van het
land. Deze gemeenten hebben verschillende middelen gebruikt om een tege
moetkoming in de kosten te kunnen bieden aan mensen welke kinderen hebben en die
moeten leven van de sociale voorzieningen.
De gemeente moet uiteraard geen inkomensbeleid voeren, daar dit de taak is van
de landelijke overheid. In het voorstel van de Putse Dorpspartij wordt er
gesproken over één-ouder gezinnen en bejaarden. Hier in Putte doet bij
verschillende bejaarden zich de situatie voor dat zij niet de gehele A.O.W.—norm
ontvangen. Zij dienen dan middels de Algemene Bijstandswet een uitkering te
krijgen die de A.O.W. aanvult tot de hoogte van de nederlandse A.O.W.-norm. Zij
zitten dus op het individuele minimum-loon. Indien deze mensen dus meerdere
inkomens hebben, kunnen zij geen aanspraak meer maken op de bijstand welke
volgens het voorstel van de Putse Dorpspartij gegeven zou moeten worden. Ook
spreker vindt dat het voorstel van het college juist is, het voorstel moet meer
concreet uitgewerkt worden. Spreker verwacht dat zowel het college als de heer
Schoonen capabel zijn om dit voorstel uit te werken, daarbij rekening houdend
met de nota van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de infor
matie welke verkregen kan worden bij gemeenten welke reeds een defensief-beleid
voeren. Zodoende kan daarna een gedetailleerd voorstel, indien nodig via de com
missie, in de raad worden gebracht, waarop vervolgens beslist kan worden.
Spreker benadrukt nogmaals positief tegenover het voorstel te staan, maar vindt
de situatie gevaarlijk wanneer hij terugdenkt aan de situatie van net voor 1930,
toen mensen welk met een fiets reden een gat in het fietsplaatje kregen wanneer
zij dit gratis gekregen hadden. Deze mensen kregen ook boterbonnen welke zij dan
bij een bepaalde winkel in konden leveren. Spreker is bang dat dergelijke
situaties op deze wijze kunnen terugkeren. Er zullen dus concrete maatregelen
bedacht moeten worden, zodat deze situaties niet terugkeren. Tevens kan bij de
totstandkoming van een dergelijk defensief-beleid een beroep worden gedaan op de
besturen van verenigingen, daar zij weten waar de jeugd zit, welke de dupe is.
Voor de volwassenen zal een beroep moeten worden gedaan op Sociale Zaken, en de
mensen van het maatschappelijk werk.
Hij benadrukt nogmaals positief tegenover het voorstel te staan. Ook zou spreker
het toejuichen wanneer het college er medewerking aan zou verlenen.
Echter, hij is ook van mening dat de heer Schoonen in staat is om de concrete
maatregelen aan te dragen.
Het raadslid van Wees denkt dat er een grote taak is weggelegd voor vereni-
gingen, daar waar het gaat om de eerste groep waar de heer Schoonen op doelt,
zijnde de jeugd. In het verleden heeft spreekster al eens gevraagd of het te
merken is binnen de verenigingen dat er minder geld beschikbaar is bij sommige
mensen
Daarop heeft zij toen van de heer Schouteten als antwoord gekregen dat vereni
gingen veel zelf oplossen. Er zouden veel kortingen gegeven worden. Zij denkt
dat dit een goede zaak is. Daarnaast zegt zij dat er in de nieuwe subsidieveror
dening veel aandacht aan de jeugd zal worden besteed. Misschien kan er met die
subsidie-verordening in de hand meer propagenda gemaakt worden, zodat alle jeugd
in het verenigingsleven aan zijn trekken kan komen. Voor wat betreft de oudere
mensen vindt zij dat het de plicht is van iedere burger ervoor te zorgen dat er
niemand vereenzaamt
Het raadslid Schouteten zegt dat ook de fractie van de partij de Putse Belangen
van mening is dat het voorstel van de heer Schoonen uitgewerkt dient te worden,
echter wel zo eenvoudig mogelijk.