-20- Er werden zo'n 4 6 mogelijke subsidies opgesomd, welke middels een dergelijk plan te verkrijgen zijn. Op die wijze kan er misschien toch nog iets van het geld terugkomen bij de gemeente. Dit plan is niet alleen nodig vanwege de Zoomweg, maar ook vanwege het openen van de grenzen in 1992. Ons dorp moet en zal leef baar blijven. Teneinde dit te realiseren kun je een buitenstaander inschakelen die daar waarschijnlijk toch een andere kijk op heeft als wij, en die dus waarschijnlijk ook met andere plannen komt als wij. Dit is dus geen weggegooid geld. Het raadslid Gelten merkt op reeds in de algemene beschouwingen gepleit te hebben voor een slagvaardigere houding van het gemeentebestuur aangaande Putte in 1990. Daarbij heeft hij verschillende suggesties aangedragen, zoals: contact leggen met andere grensplaatsen als Baarle-NassauHulst en Sluis. Kijk eens hoe zij deze problemen hebben aangepakt. Hier hoeft toch geen studiebureau tussen te komen. Dat kan het college toch doen. Daar hoeft toch geen kostprijs uit naar voren te komen. Neem, nadat contact is opgenomen met de grensgemeenten, eens contact op met het V.N.O. en nodig deze mensen eens uit om het een en ander te komen bespreken. Een plan opzetten kost uiteraard geld. Daar is hij wel van overtuigd. Wat dat betreft zal er zeker op medewerking van de leden van de fractie van de partij de Putse Belangen gerekend kunnen worden. Hij denkt echter dat de opzet zoals hij nu wordt voorgesteld een heel stuk overslaat. Hij vraagt zich af waarom een particulier bureau met een dergelijke opdracht verrijkt moet worden, terwijl er heel wat voor bereidend werk intern teruggenomen moet worden, en dat men later een voorstel moet komen waaruit naar voren komt dat het college reeds met diverse andere gemeentebesturen gesproken heeft, contact heeft gehad met het V.N.O.en concreet enkele richtingen aan kan geven waarvan zij denkt dat deze geschikt zijn voor onze gemeente. Aan de hand van de mening die de raad dan in deze vormt kan men een richting uitgroeien welke mogelijk door iedereen gedeeld wordt. Nu is men overgeleverd aan het inzicht van 1 bureau dat zeker wel deskundig advies uit zal brengen, maar waar misschien aan tal van punten niet gedacht wordt. Hierbij denkt hij bijvoorbeeld aan punten welke op het gebied van de middenstand of van verfraaiing van het dorp liggen. Hij vindt het jammer dat men nu al zo vroeg geconfronteerd wordt met dit plan, al is het waarschijnlijk wel goed bedoeld door het college. Hij vindt echter dat er eerst eens contact opgenomen moet worden met andere gemeen tebesturen, waarna men met een beter uitgediept voorstel zich terug naar de gemeenteraad kan wenden. Het raadslid Schoonen zegt het niet eens te zijn met de raadsleden Looi jen en Gelten, om hierbij het Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf in te schakelen. Het C.I.M.K. alsmede het V.N.O. zijn niet de geëigende organisaties om dit soort werk op stedebouwkundig gebied te verrichten. Zij begeven zich namelijk op een geheel ander gebied. Het rapport van Stedebouwkundig Instituut Croonen is een zeer goed stuk werk. Het geeft een goed beeld van Putte, en wat er dient te geschieden in de nabije toekomst op het gebied van de leefbaarheid in dit dorp. Zeer goed komt hieruit naar voren wat Putte op het gebied van recreatie, cultuur, wonen en winkelen moet doen om na de aanleg van de Zoomweg wat te blijven betekenen. Vooral onze middenstanders zullen hiervan de vruchten plukken. De gemeenteraad moet nu de draad, zoals die door het Stedebouwkundig Instituut Croonen in dit rapport is aange geven, oppakken en met het Stedebouwkundig Instituut Croonen een ver dere studie op dit gebied maken, zowel in Nederland als in België.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 288