16Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor het opstellen van een plan van aanpak op het terrein van de dorpsvernieuwing Het raadslid Looijen zegt het gehele voorstel niet goed te begrijpen. Hij vraagt zich namelijk af voor wie of voor wat het nu nodig is dat er een beleidsplan tot stand komt voor de komende 4 jaar, waarin de ont wikkeling van het centrum van ons dorp centraal komt te staan. Is dit voor de mensen die hier hun boodschappen komen doen, zodat zij in 1992, mocht de Zoomweg tegen die tijd klaar zijn, hun auto hier makkelijker kwijt zullen kunnen? Of is dit voor de ondernemers in ons dorp? Of is het voor de gehele gemeenschap van Putte? Indien het voor de hele gemeenschap van Putte is: hoe moet de uitvoering van dit plan dan door deze gemeenschap gezien worden? Immers, daarover vinden we niets terug in het voorstel. Waarom zou een stedebouwkundige zo'n plan nu beter op kunnen stellen dan bijvoorbeeld een C.I.M.K. of een V.N.O.? Dit zijn beide overkoepelende organisaties waarbij ondernemers aangesloten zijn, of kunnen zijn. We gaan nu kosten maken bij een particulier bureau, al is het dan het bureau dat ook al onze voorbereidingsbesluiten toetst e.d. Waarom gaat de gemeente niet rond de tafel zitten met de hiervoor genoemde instanties die al jaren met dit bijltje hakken en ook een goed idee kunnen geven over de verbetering van ons dorp de komende 4 jaar? Hij vraagt zich af welke filosofie hier nu achter zit. Denkt men werke lijk dat, wanneer straks de Zoomweg klaar is, er geen verkeer meer door Putte komt? Denkt men werkelijk dat Putte dan helemaal zal doodbloeien? Denkt men werkelijk dat er dan geen boterham meer te verdienen zal zijn? De gemeente Zundert is hiervoor een mooi voorbeeld. Deze gemeente is er alleen maar beter op geworden sinds het moment dat daar geen vracht verkeer meer doorkwam. Het is er drukker geworden. De mensen komen er met veel plezier naar toe. Dit zal ook voor de gemeente Putte gelden. Hij zegt er heel veel woorden aan vuil te kunnen maken. Hij stelt echter voor dit bedrag niet uit te geven aan het opstellen van dit plan maar het ter beschikking te stellen van de verbetering van de dorpskern. Dit, middels een plan dat opgesteld is door het C.I.M.K.eventueel in combinatie met het V.N.O., en de ondernemersvereniging, en het gemeen tebestuur Daar komen waarschijnlijk heel andere plannen uit naar voren dan uit het plan dat nu te verwachten is van onze stedebouwkundige. Hij zegt dus tegen dit voorstel te zijn. Hij vindt het onjuist om nu 35.000,en straks daarbij nog eens 105.000,uit te geven om daarmee de papierberg hier in het gemeen tehuis weer maar te vergroten. Want met dat hele mooie grote rapport dat weer zal worden opgesteld zal waarschijnlijk weer niets gedaan worden. Hij heeft er geen behoefte aan om in hele keurige nette woorden omschreven te zien wat de gemeente Putte moet doen om in 1992 en waarschijnlijk tot 2000 voor duizenden mensen aantrekkelijk te blijven. Putte blijft toch wel aantrekkelijk, hoe men de weg ook legt. Dat is de sfeer van de streek. Het zit in het dorp ingegoten. Er is geen rapport dat dat kan verbeteren. Er is ook geen rapport dat dat kan verslechteren. Het raadslid van Wees zegt dat de fractie van de partij het C.D.A. het er wel mee eens is dat dit plan gemaakt wordt. Zij zegt er ook niet bang voor te zijn dat Putte zal doodbloeden, maar uit een dergelijk plan zullen hele goede ideeën naar voren komen. Uit de stukken die ter inzage lagen in de kelder blijkt al dat er hele goede ideeën worden aangedragen. Uiteraard moet de middenstand gekend worden in de ont wikkelingen. Zij moeten ook hun zegje kunnen doen. Daarnaast zijn er heel veel mogelijkheden middels financiering om dit geld op langere termijn weer terug te verdienen, bijvoorbeeld een subsidie vanuit de Wet op de stads- en dorpsvernieuwing.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 287