Of alles wat door de gemeenteraad als supplement verlangd wordt gerealiseerd kan worden is een tweede. De belangrijkste stelregels bij de overdracht blijven, dat het budgettair-neutraal moet gebeuren, dat de personeelsproblematiek wordt opgelost, en dat de huurders worden geïnformeerd over de overdracht van hun woning naar de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen. Daar zullen eventuele nood zakelijke wijzigingen aan hen medegedeeld worden. Het tijdstip van overdracht, 1 januari 1989, is gekozen om de vaart in de onderhan delingen te kunnen houden. Deze hebben jaren stil gelegen. Nu moet het eens gaan gebeuren. Anders moet er maar gestopt worden met de onderhan delingen Het raadslid Looijen vraagt evenals de heer Gelten of het college van burgemeester en wethouders ook in de onderhandelingen mee wil nemen dat de woningtoewijzing door het gemeentebestuur van Putte zal blijven gebeuren, en dat er in deze een goede verordening zal worden opgesteld. De voorzitter merkt op dat de situatie betreffende de woningtoewijzing toch wel enigszins zal veranderen, daar naar zijn mening het college van burgemeester en wethouders na overdrach van de woningen, niet langer het aangewezen orgaan is om de woningen te gaan verhuren. Er zal een commissie of iets dergelijks opgericht moeten worden welke in samenspraak met de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen de woningen toe zal gaan wijzen. Wethouder Buijs merkt op dat de gemeente Putte sinds kort beschikt over de richtlijnen welke de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen hanteert bij de toewijzing van woningen in andere gemeenten. Het zou volgens hem een goede zaak zijn wanneer er een beslissing genomen zou worden betreffende het overdragen van die bevoegdheden. Hij merkt op dat de gemeente, indien zij het eens is met de richtlijnen welke door de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen worden gehanteerd, de toewijzing beter kan afstoten. Je weet dan namelijk dat de toewijzing geschiedt aan de hand van de regels waarmee het gemeentebestuur het eens is, en je hebt er geen werk meer mee. De richtlijnen waarborgen de gang van zaken. Het raadslid Meijer Prees zegt nog vier punten onder de aandacht te willen brengen. Hij merkt op dat de extra raadsvergadering waarom de heren Gelten, Looijen en hijzelf vroegen alleen dan zinvol is, wanneer de onderhan delingen nog open zijn. Echter in het gehele onderhavige raadsvoorstel wordt gesproken over het finale voorstel. Hij vraagt zich af in hoeverre dit van de kant van de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen nog als bespreekbaar gezien wordt. Hij merkt op dat hij de begroting van het woningbedrijf eens heeft voorgelegd aan iemand van het woningbedrijf Bergen op Zoom. De reactie van deze persoon was: "ons woningbedrijf zou dit woningbedrijf dolgraag overnemen, als dat zou kunnen". Dit ondersteunt enigszins het idee van het raadslid Looijen, dat de gemeente in deze onderhandelingen best meer mag eisen dan zij tot op dit moment doen. Budgettair-neutraal is wel het uiterste minimum dat gehaald moet worden. Hij zegt het gevoel te hebben, en dat werd ook zo verwoord door de werkgever van het woningbedrijf Bergen op Zoom, dat er best nog meer inzit. Dit is echter voor hem nu niet te overzien. Hij verwacht het wel. Hij zegt tenslotte dat er inmiddels op de basispunten van het voorstel van het college van burgemeester en wehtouders al behoorlijk is geamendeerd. Hij zegt te hopen dat deze extra aanvullingen, waaronder zijn vraag naar een extra raadsvergadering worden meegenomen. De voorzitter merkt op dat daarvoor deze vergadering en dit voorstel bedoeld zijn. Alle inbreng van de raadsleden in deze is belangrijk bij de verdere stappen die het college van burgemeester en wethouders zal ondernemen.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 281