Of alles wat door de gemeenteraad als supplement verlangd wordt
gerealiseerd kan worden is een tweede. De belangrijkste stelregels bij
de overdracht blijven, dat het budgettair-neutraal moet gebeuren, dat
de personeelsproblematiek wordt opgelost, en dat de huurders worden
geïnformeerd over de overdracht van hun woning naar de Stichting
Regionaal Woningbezit te Steenbergen. Daar zullen eventuele nood
zakelijke wijzigingen aan hen medegedeeld worden. Het tijdstip van
overdracht, 1 januari 1989, is gekozen om de vaart in de onderhan
delingen te kunnen houden. Deze hebben jaren stil gelegen. Nu moet het
eens gaan gebeuren. Anders moet er maar gestopt worden met de onderhan
delingen
Het raadslid Looijen vraagt evenals de heer Gelten of het college van
burgemeester en wethouders ook in de onderhandelingen mee wil nemen dat
de woningtoewijzing door het gemeentebestuur van Putte zal blijven
gebeuren, en dat er in deze een goede verordening zal worden opgesteld.
De voorzitter merkt op dat de situatie betreffende de woningtoewijzing
toch wel enigszins zal veranderen, daar naar zijn mening het college
van burgemeester en wethouders na overdrach van de woningen, niet
langer het aangewezen orgaan is om de woningen te gaan verhuren.
Er zal een commissie of iets dergelijks opgericht moeten worden welke
in samenspraak met de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen de
woningen toe zal gaan wijzen.
Wethouder Buijs merkt op dat de gemeente Putte sinds kort beschikt over
de richtlijnen welke de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen
hanteert bij de toewijzing van woningen in andere gemeenten. Het zou
volgens hem een goede zaak zijn wanneer er een beslissing genomen zou
worden betreffende het overdragen van die bevoegdheden. Hij merkt op
dat de gemeente, indien zij het eens is met de richtlijnen welke door
de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen worden gehanteerd, de
toewijzing beter kan afstoten. Je weet dan namelijk dat de toewijzing
geschiedt aan de hand van de regels waarmee het gemeentebestuur het
eens is, en je hebt er geen werk meer mee. De richtlijnen waarborgen de
gang van zaken.
Het raadslid Meijer Prees zegt nog vier punten onder de aandacht te
willen brengen.
Hij merkt op dat de extra raadsvergadering waarom de heren Gelten,
Looijen en hijzelf vroegen alleen dan zinvol is, wanneer de onderhan
delingen nog open zijn. Echter in het gehele onderhavige raadsvoorstel
wordt gesproken over het finale voorstel. Hij vraagt zich af in
hoeverre dit van de kant van de Stichting Regionaal Woningbezit te
Steenbergen nog als bespreekbaar gezien wordt. Hij merkt op dat hij de
begroting van het woningbedrijf eens heeft voorgelegd aan iemand van
het woningbedrijf Bergen op Zoom. De reactie van deze persoon was: "ons
woningbedrijf zou dit woningbedrijf dolgraag overnemen, als dat zou
kunnen". Dit ondersteunt enigszins het idee van het raadslid Looijen,
dat de gemeente in deze onderhandelingen best meer mag eisen dan zij
tot op dit moment doen. Budgettair-neutraal is wel het uiterste minimum
dat gehaald moet worden. Hij zegt het gevoel te hebben, en dat werd ook
zo verwoord door de werkgever van het woningbedrijf Bergen op Zoom, dat
er best nog meer inzit. Dit is echter voor hem nu niet te overzien. Hij
verwacht het wel. Hij zegt tenslotte dat er inmiddels op de basispunten
van het voorstel van het college van burgemeester en wehtouders al
behoorlijk is geamendeerd. Hij zegt te hopen dat deze extra
aanvullingen, waaronder zijn vraag naar een extra raadsvergadering
worden meegenomen. De voorzitter merkt op dat daarvoor deze vergadering
en dit voorstel bedoeld zijn. Alle inbreng van de raadsleden in deze is
belangrijk bij de verdere stappen die het college van burgemeester en
wethouders zal ondernemen.