Sterker nog: er is door vertegenwoordigers van het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, tijdens een
gesprek met het gemeentebestuur gezegd, dat het gemeentebestuur, indien
de overdracht niet budgettair-neutraal zou kunnen geschieden, altijd
hulp in kon roepen van mensen van de provincie of van het ministerie
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Dit is
volgens hem al een zeer duidelijke aanwijzing dat het gemeentebestuur
zich niet moet laten overtroeven, en dat er nog meer sterkere eisen
moeten worden gesteld. Het kan best zijn dat er, zoals door wethouder
Seen gezegd, 60 uur werk per week aan de woningen nodig is waarmee 3
man bezig zijn. De administratie zegt echter dat dit niet klopt; dat er
in 1985 maar 36 uur in de week zijn besteed aan de woningen, in 1986
maar 19 uur per week en in 1987 24 uur. Hij vraagt waarop dit nu geba
seerd is: op de exacte cijfers, of op de cijfers welke nog aanwezig
waren? Middels deze cijfers speelt men natuurlijk het gelijk van de
Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen in de kaart. Dit geldt
ook voor het overzicht van de kosten. Daar wordt gezegd: in 1985 werden
er 112.944,kosten gemaakt, waarvan 30.416,voor de administra
tie, terwijl we in 1986 een stuk minder onkosten hebben gehad want toen
kwamen we op ongeveer 90.000,waarvan 31.000, voor de
administratie. Ook deze cijfers gaan natuurlijk helemaal in de richting
van de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen, want zij zeggen
uiteraard dat het gemeentebestuur op grond van deze cijfers 300.000,
voor personeelskosten over drie jaar wil, terwijl men niet meer kan
aantonen dan maximaal 150.000,
Daartegenover moet er jaarlijks 70.000,ingecalculeerd worden aan
huurachterstand, hetgeen niet niks is. Het landelijk gemiddelde in de
huurachterstand is 0,5%. Putte steekt daar weer bovenuit met 1,2%.
En misschien speelt hier de politiek wel mee. Het is natuurlijk uiter
mate vervelend wanneer je als wethouder tegen iemand die misschien wel
op jou gestemd heeft, moet zeggen dat zijn huur al drie maanden
achterstaat, en dat hij uit zijn huis gezet zal moeten worden wanneer
hij de volgende maand nog niet betaald heeft.
De huurinning verloopt overigens al wat beter
Dit kost uiteraard erg veel inspanning en moeite. Aangezien mensen
tegenwoordig al niet meer op een briefje reageren, loopt de inning
tegenwoordig al via de deurwaarder. Hij vindt dat het college pas de
laatste maanden aan de overdracht werkt zoals het behoort te zijn.
Hij is het met de andere heren eens dat aan het college wel de
machtiging gegeven kan worden, zodat het college kan doorgaan met de
onderhandelingen. Daarnaast wil hij zeker het voorstel van het raadslid
Gelten ondersteunen, om een extra raadsvergadering te wijden aan de
overdracht op het moment dat alle gegevens volledig bekend zijn en er
een principe-overeenkomst ligt. Een overdracht van 4.1 miljoen en een
huizenbestand van 183 op een totaal van ongeveer 1.300 woningen is
belangrijk genoeg om eens een avond over te praten.
Hij zegt de laatste woorden welke gesproken zijn in de laatste verga
dering van het college en de Stichting Regionaal Woningbezit te
Steenbergen te willen aanhalen.
Dhr. Verleg als toegevoegd amtenaar van het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer zei te hopen dat
dit geheel een zonnige afloop zou hebben. Daarop werd door de voor
zitter van de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen geant
woord, dat voor de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen de
zon in deze al sinds 1986 schijnt. Deze opmerking vindt hij heel
belangrijk. Hij kan op zijn minst opmerkelijk genoemd worden.
Het raadslid Quireyns zegt er ook mee akkoord te gaan dat het college
de onderhandelingen voortzet, en dat zij daarna met het eindresultaat
ter vaststelling naar de gemeenteraad komt.