Hij zegt nogmaals dat de fractie van de Partij de Putse Belangen geen problemen heeft met de machtiging. Hij zegt wel te hopen op een zo gedetailleerd mogeiljke informering, zodat de raadsleden een welover wogen besluit kunnen nemen over de toekomst van het woningbedrijf Het raadslid Meijer Drees merkt op dat men, kijkend naar een eventuele overdracht van het gemeentelijk woningbedrijftwee houdingen aan kan nemen. Men kan een principieel politieke houding aannemen. Maar men kan ook een meer praktische kijk op de zaak hebben en zich daarbij afvragen wat de sociale en de financiële consequenties zijn van die overdracht. Helaas bieden de gegevens welke door het college van burgemeester en wethouders worden aangeboden, en waarop de raadsleden hun oordeel moeten baseren, onvoldoende houvast om tot een oordeel te kunnen komen. Elk inzicht omtrent de consequenties voor Openbare Werken, Financiën en Algemene Zaken, ontbreken, of worden althans niet aan de raadsleden voorgelegd. Hij zegt niet in detail te willen treden om aan te geven hoe weinig werkelijke gegevens en prognoses hier door het college van burgemeester en wethouders worden aangeboden. Het voorstel wandelt daar dan ook vrolijk overheen. U verzoekt de gemeenteraad, U, op basis van het voorgaande te machtigen om de onderhandelingen af te ronden en het geheel ter vaststelling aan de raad voor te leggen. Deze machtiging heeft het college van burgemeester en wethouders helemaal niet nodig. Zij zijn gemachtigd elke onderhandeling dan ook te voeren, af te ron den, en aan de raad voor te leggen ter vaststelling. Hij zegt zich dan ook af te vragen waarom het college dit voorstel aan de raad doet. Het "college geeft de gemeenteraad de vier fundamenten op grond van waarvan zij denkt de onderhandelingen te voeren. Eén van deze fundamen ten is dat overdracht van het gemeentelijk woningbedrijf geen con sequenties mag hebben voor de huidige personeelsformatie van de dienst gemeentewerken. Daarbij schrijft het college dat zij verwachten, na overleg met het hoofd van de dienst gemeentewerken, de vrijkomende taken op te kunnen vangen. Het college schrijft "na gewenst onderhoud", hetgeen naar zijn mening betekent, dat het college dit niet zeker weet. Erger nog, dat er nog geen onderhoud is geweest. Ook bij de andere voorwaarden welke door het college gesteld worden heeft het college nog geen schijn van een invulling gegeven. Het college vraagt dus toestemming om te gaan onderhandelen op grond van voorwaarden, waaraan zij zelf nog helemaal geen invulling hebben gege ven, of deze onderhandelingen zelfs af te ronden. Hij zegt dat voor zover hij uit de stukken op kan maken de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen nu alleen nog wacht op het uitein delijke aanbod van de gemeente Putte. Hij zegt niet te verwachten dat de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen akkoord gaat met heropening van de onderhandelingen, zeker niet nu er door het college beloofd is de overdrachtsdatum op 1 januari 1989 te zetten. Hij zegt dat hem, toen hij zich in de stukken verdiepte, steeds meer een gevoel van onbehagen bekroop. Waarom wordt er een machtiging gevraagd welke volslagen overbodig is? Is het om de minimale eisen vast te leggen welke door de gemeenteraad worden gesteld? Echter, de gemeen teraad kan niet beoordelen wat zijn minimale eisenpakket is. Er zijn nog wel andere basiseisen te formuleren, zoals bijv. wie wijst de woningen toe. Indien de gemeenteraad nu de machtiging onthoudt, weet het college nog niet of de gemeenteraad de eisen te zwaar vindt. Hij zegt dat het volgens hem verstandiger is om deze hele zaak op te schuiven naar een extra raadsvergadering, zoals ook reeds door het raadslid Gelten werd voorgesteld, waarin dan alle gegevens welke bij het college bekend zijn ter tafel komen. Dan kan getracht worden om te komen tot een goed basispakket van eisen, waarmee het college iets kan doen

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 277