Echter de realisering ervan, hetgeen inhoudt overleg met de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen voeren en tot een akkoord komen met het stichtingsbestuur, is een aangelegenheid waarover de raad uiteraard nog moet stemmen. Dit is de situatie waarin men nu is beland. Dit voorstel is bedoeld tot machtiging van het college van burgemeester en wethouders, zodat zij middels deze machtiging gesteund door kunnen gaan met de onderhan delingen. Indien de raad hiermee akkoord gaat weet het college van burgemeester en wethouders dat zij bij de onderhandelingen voor 100% gesteund worden door de gemeenteraad. Volgens hem is het een goede zaak om dit in twee etappes te bespreken. De cijfers welke het college van burgemeester en wethouders ook graag aan de raad hadden voorgelegd kon den helaas niet ter tafel worden gebracht, wegens de drukke werk zaamheden vooraf en plotseling intredende ziekte van een van de amb tenaren Het raadslid Adams merkt op dat, gezien de zojuist gegeven uitgebreide toelichting, de fractie van het C.D.A. het college van burgemeester en wethouders de ruggesteun wil geven. De fractie van de partij het C.D.A. is het eens met het voorstel van burgemeester en wethouders. Het raadslid Schoonen merkt op blij te zijn dat in deze de vlag de lading zeker dekt. Dit is al eens anders geweest. Zoals reeds aangege ven in het raadsvoorstel is het woningbedrijf een onderdeel van de gemèentelijke organisatie. Om dit over te dragen is nogal wat. Een beslissing in deze te moeten nemen is nog moeilijker. Het woningbedrijf heeft een totale binding met het gemeentebestuur en het gemeentelijk ambtenaren-apparaat met zijn administratie. Echter, de binding gaat nog verder, de overdracht van het gemeentelijk woningbedrijf raakt ook de huurders. Het raakt onze totale samenleving. Wanneer men daarover nadenkt wordt het nemen van een besluit nog moeilijker. Voor het nemen van een besluit dient men in de eerste plaats de belangen van de huur ders centraal te laten staan, alsmede de volkshuisvesting en het onderhoud. Tijdens de eventuele overnamegesprekken dient er gelet te worden op de noodzaak tot tijdige informatie van de huurders. De woningen dienen in eerste instantie aan mensen uit Putte toegewezen te worden. De belangen van de huurders moeten centraal staan. Het onderhoud van gemeenschappelijke tuinen en groene zónes dient gewaarborgd te blijven. Als over het voorgaande, hetgeen een must is, overeenstemming wordt bereikt, dient het financiële plaatje een dus danig perspectief te bieden dat de gemeente Putte er zeer zeker niet op achteruit zal gaan. Uit de stukken welke bij het raadsvoorstel zijn bijgevoegd heeft hij geconstateerd dat de overdracht financieel gezien beslist nog niet aanvaardbaar is. Dat de Stichting Regionaal Woningbezit te Steenbergen de gemeente Putte wil tegemoetkomen door het overnemen van 1 timmerman, waarbij hij na het praatje van zoeven ook al twijfels heeft, en daarbij 3 jaar een bedrag van 50.000,totaal 150.000,wil betalen, acht hij onvoldoende. Daarnaast vraagt hij zich af of deze timmerman wel van werkgever wil veranderen. Gezien de aanwezige middelen en de kosten van onze gemeente jaarlijks is dit onaanvaardbaar. Wat geven deze cijfers weer? In de toelichting d.d. 04-06-1987 worden de totale kosten geraamd op 2.473.900,inclusief B.T.W. In deze kosten is opgenomen het plaatsen van nieuwe kozijnen in 105 woningen te weten ruim l£ miljoen. Het lijkt hem sterk, dat er, zelfs op middellange termijn, 105 woningen voorzien moeten worden van nieuwe kozijnen. Er is volgens hem toegerekend naar de toen aanwezige reserve van 2,8 miljoen. In deze berekening is er dus voor compensatie maar weinig plaats, of is er bewust weinig plaats gecreëerd. Het gemeentebestuur dient zich de vraag te stellen: "hoe komen we budget- tair-neutraal overeen?".

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 275