Echter de realisering ervan, hetgeen inhoudt overleg met de Stichting
Regionaal Woningbezit te Steenbergen voeren en tot een akkoord komen
met het stichtingsbestuur, is een aangelegenheid waarover de raad
uiteraard nog moet stemmen.
Dit is de situatie waarin men nu is beland. Dit voorstel is bedoeld tot
machtiging van het college van burgemeester en wethouders, zodat zij
middels deze machtiging gesteund door kunnen gaan met de onderhan
delingen. Indien de raad hiermee akkoord gaat weet het college van
burgemeester en wethouders dat zij bij de onderhandelingen voor 100%
gesteund worden door de gemeenteraad. Volgens hem is het een goede zaak
om dit in twee etappes te bespreken. De cijfers welke het college van
burgemeester en wethouders ook graag aan de raad hadden voorgelegd kon
den helaas niet ter tafel worden gebracht, wegens de drukke werk
zaamheden vooraf en plotseling intredende ziekte van een van de amb
tenaren
Het raadslid Adams merkt op dat, gezien de zojuist gegeven uitgebreide
toelichting, de fractie van het C.D.A. het college van burgemeester en
wethouders de ruggesteun wil geven. De fractie van de partij het C.D.A.
is het eens met het voorstel van burgemeester en wethouders.
Het raadslid Schoonen merkt op blij te zijn dat in deze de vlag de
lading zeker dekt. Dit is al eens anders geweest. Zoals reeds aangege
ven in het raadsvoorstel is het woningbedrijf een onderdeel van de
gemèentelijke organisatie. Om dit over te dragen is nogal wat. Een
beslissing in deze te moeten nemen is nog moeilijker. Het woningbedrijf
heeft een totale binding met het gemeentebestuur en het gemeentelijk
ambtenaren-apparaat met zijn administratie. Echter, de binding gaat nog
verder, de overdracht van het gemeentelijk woningbedrijf raakt ook de
huurders. Het raakt onze totale samenleving. Wanneer men daarover
nadenkt wordt het nemen van een besluit nog moeilijker. Voor het nemen
van een besluit dient men in de eerste plaats de belangen van de huur
ders centraal te laten staan, alsmede de volkshuisvesting en het
onderhoud. Tijdens de eventuele overnamegesprekken dient er gelet te
worden op de noodzaak tot tijdige informatie van de huurders. De
woningen dienen in eerste instantie aan mensen uit Putte toegewezen te
worden. De belangen van de huurders moeten centraal staan.
Het onderhoud van gemeenschappelijke tuinen en groene zónes dient
gewaarborgd te blijven. Als over het voorgaande, hetgeen een must is,
overeenstemming wordt bereikt, dient het financiële plaatje een dus
danig perspectief te bieden dat de gemeente Putte er zeer zeker niet op
achteruit zal gaan. Uit de stukken welke bij het raadsvoorstel zijn
bijgevoegd heeft hij geconstateerd dat de overdracht financieel gezien
beslist nog niet aanvaardbaar is. Dat de Stichting Regionaal
Woningbezit te Steenbergen de gemeente Putte wil tegemoetkomen door het
overnemen van 1 timmerman, waarbij hij na het praatje van zoeven ook al
twijfels heeft, en daarbij 3 jaar een bedrag van 50.000,totaal
150.000,wil betalen, acht hij onvoldoende. Daarnaast vraagt hij
zich af of deze timmerman wel van werkgever wil veranderen. Gezien de
aanwezige middelen en de kosten van onze gemeente jaarlijks is dit
onaanvaardbaar. Wat geven deze cijfers weer? In de toelichting d.d.
04-06-1987 worden de totale kosten geraamd op 2.473.900,inclusief
B.T.W. In deze kosten is opgenomen het plaatsen van nieuwe kozijnen in
105 woningen te weten ruim l£ miljoen. Het lijkt hem sterk, dat er,
zelfs op middellange termijn, 105 woningen voorzien moeten worden van
nieuwe kozijnen. Er is volgens hem toegerekend naar de toen aanwezige
reserve van 2,8 miljoen. In deze berekening is er dus voor compensatie
maar weinig plaats, of is er bewust weinig plaats gecreëerd. Het
gemeentebestuur dient zich de vraag te stellen: "hoe komen we budget-
tair-neutraal overeen?".