8. Voorstel tot vaststelling van de verordening tot 13e wijziging van
het Algemeen Ambtenaren Reglement
Aangezien niemand hieromtrent meer het woord verlangt of stemming wordt
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
9Voorstel tot vaststelling van een kasgeldleningsbesluitover de
periode van 1 januari tot en met 31 december 1989.
Aangezien niemand hieromtrent meer het woord verlangt of stemming wordt
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
10Voorstel tot vaststelling van het maximaal op te nemen krediet
in rekening-courant bij de N.V. Bank van Nederlandse Gemeenten,
voor het jaar 1989
Aangezien niemand hieromtrent meer het woord verlangt of stemming wordt
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
11Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor hertaxatie
objecten ten behoeve van onroerendgoed-belastingen 1990.
Het raadslid Looi jen merkt op dat de vertegenwoordigers van zijn partij
in de commissievergadering omtrent dit onderwerp hebben geadviseerd te
kiezen voor de mogelijkheden 1.2 en 1.3, zoals deze in het
K.A.F.1.-rapport zijn opgenomen. Het verschil zal om en nabij de
10.000,liggen. Echter, volgens de fractie van de P.v.d.A. zal de
gemeente in de toekomst, wanneer zij zelf de invordering van de
onroerendgoed-belasting zal gaan verzorgen een grote voorsprong hebben,
wanneer men volgens deze punten te werk gaat. Op termijn zal men,
indien men kiest voor de punten 1.2 en 1.3 uit het K.A.F.1.-rapport
goedkoper werken dan wanneer men kiest voor de punten 1.2 en 1.4 zoals
door het college van burgemeester en wethouders wordt voorgesteld.
Hierbij zal, zoals in het voorstel vermeld, nog met de nodige bij
komende kosten rekening gehouden moeten worden. Enige raads
vergaderingen geleden is er een krediet gevoteerd voor het plegen van
onderzoek naar een voor de gemeente geschikt computersysteem.
Indien dit computersysteem wordt geinstalleerd en het kan worden
aangesloten op een landelijk net, dan verwacht hij, dat men middels het
kiezen voor de punten 1.2 en 1.3 van het K.A.F.1.-rapportook in deze
landelijk op één lijn zit. Volgens het plan zoals het nu door het
college van burgemeester en wethouders wordt voorgesteld zal er niet
met deze toekomstgedachten gewerkt worden.
Volgens optie 1.3 van het K.A.F.1.-rapport wordt iedere woning in Putte
individueel bekeken. Dit betekent dat een huis niet alleen van buiten
maar ook van binnen bekeken wordt. Wanneer men voor 1.2 en 1.4 kiest,
dan kan men de situatie krijgen dat in de Anemoonstraat de woning van
de buurman wordt bekeken. Deze woning zou dan als voorbeeld dienen voor
de gehele Anemoonstraat. Dit is slechts 1 voorbeeld. Ook het tegen
overgestelde is mogelijk. Ook het minst onderhouden huis in die straat
zou getaxeerd kunnen worden, hetgeen zou kunnen betekenen dat, wanneer
er voor de aanpak 1.2 en 1.3 gekozen wordt, er een nieuwe, veel hogere
hertaxatie, uit de bus komt.
Hij wil nogmaals benadrukken dat hertaxatie nooit een middel van de
gemeente mag zijn, om de onroerendgoed-belasting te verhogen. Hij vindt
namelijk dat wanneer de waarde van de huizen hoger uitkomt dan de
vorige keer, waardoor de opbrengst hoger zou zijn, de premie per
3.000,moet worden aangepast.