8. Voorstel tot vaststelling van de verordening tot 13e wijziging van het Algemeen Ambtenaren Reglement Aangezien niemand hieromtrent meer het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 9Voorstel tot vaststelling van een kasgeldleningsbesluitover de periode van 1 januari tot en met 31 december 1989. Aangezien niemand hieromtrent meer het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 10Voorstel tot vaststelling van het maximaal op te nemen krediet in rekening-courant bij de N.V. Bank van Nederlandse Gemeenten, voor het jaar 1989 Aangezien niemand hieromtrent meer het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 11Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet voor hertaxatie objecten ten behoeve van onroerendgoed-belastingen 1990. Het raadslid Looi jen merkt op dat de vertegenwoordigers van zijn partij in de commissievergadering omtrent dit onderwerp hebben geadviseerd te kiezen voor de mogelijkheden 1.2 en 1.3, zoals deze in het K.A.F.1.-rapport zijn opgenomen. Het verschil zal om en nabij de 10.000,liggen. Echter, volgens de fractie van de P.v.d.A. zal de gemeente in de toekomst, wanneer zij zelf de invordering van de onroerendgoed-belasting zal gaan verzorgen een grote voorsprong hebben, wanneer men volgens deze punten te werk gaat. Op termijn zal men, indien men kiest voor de punten 1.2 en 1.3 uit het K.A.F.1.-rapport goedkoper werken dan wanneer men kiest voor de punten 1.2 en 1.4 zoals door het college van burgemeester en wethouders wordt voorgesteld. Hierbij zal, zoals in het voorstel vermeld, nog met de nodige bij komende kosten rekening gehouden moeten worden. Enige raads vergaderingen geleden is er een krediet gevoteerd voor het plegen van onderzoek naar een voor de gemeente geschikt computersysteem. Indien dit computersysteem wordt geinstalleerd en het kan worden aangesloten op een landelijk net, dan verwacht hij, dat men middels het kiezen voor de punten 1.2 en 1.3 van het K.A.F.1.-rapportook in deze landelijk op één lijn zit. Volgens het plan zoals het nu door het college van burgemeester en wethouders wordt voorgesteld zal er niet met deze toekomstgedachten gewerkt worden. Volgens optie 1.3 van het K.A.F.1.-rapport wordt iedere woning in Putte individueel bekeken. Dit betekent dat een huis niet alleen van buiten maar ook van binnen bekeken wordt. Wanneer men voor 1.2 en 1.4 kiest, dan kan men de situatie krijgen dat in de Anemoonstraat de woning van de buurman wordt bekeken. Deze woning zou dan als voorbeeld dienen voor de gehele Anemoonstraat. Dit is slechts 1 voorbeeld. Ook het tegen overgestelde is mogelijk. Ook het minst onderhouden huis in die straat zou getaxeerd kunnen worden, hetgeen zou kunnen betekenen dat, wanneer er voor de aanpak 1.2 en 1.3 gekozen wordt, er een nieuwe, veel hogere hertaxatie, uit de bus komt. Hij wil nogmaals benadrukken dat hertaxatie nooit een middel van de gemeente mag zijn, om de onroerendgoed-belasting te verhogen. Hij vindt namelijk dat wanneer de waarde van de huizen hoger uitkomt dan de vorige keer, waardoor de opbrengst hoger zou zijn, de premie per 3.000,moet worden aangepast.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 271