-16-
Het is onze opvatting, dat de gemeentelijke overheid in principe zelf
geen activiteiten op het gebied van cultuur moet opzetten, maar zich
wel moet inspannen om een positief cultureel klimaat te scheppen, dat
de actieve krachten binnen de cultuur stimuleert. Benieuwd zijn we naar
de toekomst- en verbouwingsplannen van het stichtingsbestuur en de
gemeente voor het gemeenschapshuis "de Berk". In onze vorige Algemene
Beschouwingen schreven we: "We menen dat de uitbating ervan beter in
handen gelegd kan worden van een soort "manager", in opdracht van het
bestuur". Die mening huldigen we nog. Dat betekent niet dat we niet
een groot respect hebben voor degenen die er veel werk voor verzetten
en er weinig lof voor oogsten.
De alinea in Uw "aanbiedingsbrief" die handelt over jeugd- en jongeren
werk, toont aan dat U niet van plan bent zich in onverantwoordelijke
avonturen te storten door op eigen krachten initiatieven te ontplooien,
waar we later spijt van zouden kunnen krijgen.
Dat wat we schreven bij "cultuur", geldt ook hier: het is niet de taak
van de gemeentelijke overheid activiteiten op te zetten op het gebied
van jeugd— en jongerenwerk. Het is wel haar taak kaders aan te dragen
waarbinnen het particulier initiatief aan het werk kan gaan. Het lijkt
ons dan ook wijs dit standpunt eerlijk naar buiten te brengen en ini
tiatiefnemers ervan te doordringen dat de gemeente alleen dan middelen
ter beschikking kan en wil stellen, als er een grote mate van zekerheid
bestaat, dat deze op een verantwoorde wijze worden gebruikt.
Sport
Het deel van de begroting dat opgaat aan sport en sportaccommodaties
wordt elk jaar groter.
Na de miljoenen—investering in sportpark "De Buizerd stopten we
miljoenen in de sporthal. Vervolgens kostte het veld voor de Batters
ons enkele tonnen. Daarmee is het plaatje nog niet half af, want
jaarlijks kosten ons deze accommodaties duizenden aan onderhoud en
personeel. Daar komen nog de subsidies bij voor de diverse verenigingen.
Wij zijn van mening, dat we op dit gebied voorlopig maar eens pas op de
plaats moeten maken, dat we de eerste jaren niet weer meer geld aan
deze post moeten uitgeven.
In dit kader past ook een opmerking over de evtfusie van de twee ten
nisverenigingen. Hoezeer wij fusies van verenigingen ook toejuichen, ze
mogen geen aanleiding zijn tot een aanslag op de gemeentelijke begroting
De inkomsten die de gemeente vangt voor de diverse accommodaties liggen
ons inziens niet alle op het juiste niveau. Daarbij komt dat een objec
tief stelsel waarop de tarifering gebaseerd behoort te zijn, ontbreekt.
De huurbedragen zijn meestal historisch gegroeid en vormen vaak
verkapte subsidies.
De VVD zal, in samenwerking met anderen, het initiatief nemen om deze
problematiek te onderzoeken.
De financiële situatie van de sporthal is nogal versluierd omdat
afschrijving, zowel van het gebouw, als van de inventaris, niet wordt
meegewogen. Evenmin wordt er geld gereserveerd voor groot onderhoud.
De graad van bezetting is helaas bedroevend. We wetten, en hebben dat
29 oktober kunnen meemaken, dat de wethouder van Openbare Werken, zijn
best doet de hal zo goed mogelijk te promoten.
Er zou dan ook wat aan kunnen worden gedaan door de invoering van een
zgn"daluurtarief", waarbij kortingen tot 50% gegeven worden op die
uren waarop de hal anders leeg zou staan.
Dat de inkomsten voor het grootste deel bestaan uit door de gemeente
verstrekte subsidies aan de verenigingen, is een gegeven waar we het
minder moeilijk mee hebben.