-16- Het is onze opvatting, dat de gemeentelijke overheid in principe zelf geen activiteiten op het gebied van cultuur moet opzetten, maar zich wel moet inspannen om een positief cultureel klimaat te scheppen, dat de actieve krachten binnen de cultuur stimuleert. Benieuwd zijn we naar de toekomst- en verbouwingsplannen van het stichtingsbestuur en de gemeente voor het gemeenschapshuis "de Berk". In onze vorige Algemene Beschouwingen schreven we: "We menen dat de uitbating ervan beter in handen gelegd kan worden van een soort "manager", in opdracht van het bestuur". Die mening huldigen we nog. Dat betekent niet dat we niet een groot respect hebben voor degenen die er veel werk voor verzetten en er weinig lof voor oogsten. De alinea in Uw "aanbiedingsbrief" die handelt over jeugd- en jongeren werk, toont aan dat U niet van plan bent zich in onverantwoordelijke avonturen te storten door op eigen krachten initiatieven te ontplooien, waar we later spijt van zouden kunnen krijgen. Dat wat we schreven bij "cultuur", geldt ook hier: het is niet de taak van de gemeentelijke overheid activiteiten op te zetten op het gebied van jeugd— en jongerenwerk. Het is wel haar taak kaders aan te dragen waarbinnen het particulier initiatief aan het werk kan gaan. Het lijkt ons dan ook wijs dit standpunt eerlijk naar buiten te brengen en ini tiatiefnemers ervan te doordringen dat de gemeente alleen dan middelen ter beschikking kan en wil stellen, als er een grote mate van zekerheid bestaat, dat deze op een verantwoorde wijze worden gebruikt. Sport Het deel van de begroting dat opgaat aan sport en sportaccommodaties wordt elk jaar groter. Na de miljoenen—investering in sportpark "De Buizerd stopten we miljoenen in de sporthal. Vervolgens kostte het veld voor de Batters ons enkele tonnen. Daarmee is het plaatje nog niet half af, want jaarlijks kosten ons deze accommodaties duizenden aan onderhoud en personeel. Daar komen nog de subsidies bij voor de diverse verenigingen. Wij zijn van mening, dat we op dit gebied voorlopig maar eens pas op de plaats moeten maken, dat we de eerste jaren niet weer meer geld aan deze post moeten uitgeven. In dit kader past ook een opmerking over de evtfusie van de twee ten nisverenigingen. Hoezeer wij fusies van verenigingen ook toejuichen, ze mogen geen aanleiding zijn tot een aanslag op de gemeentelijke begroting De inkomsten die de gemeente vangt voor de diverse accommodaties liggen ons inziens niet alle op het juiste niveau. Daarbij komt dat een objec tief stelsel waarop de tarifering gebaseerd behoort te zijn, ontbreekt. De huurbedragen zijn meestal historisch gegroeid en vormen vaak verkapte subsidies. De VVD zal, in samenwerking met anderen, het initiatief nemen om deze problematiek te onderzoeken. De financiële situatie van de sporthal is nogal versluierd omdat afschrijving, zowel van het gebouw, als van de inventaris, niet wordt meegewogen. Evenmin wordt er geld gereserveerd voor groot onderhoud. De graad van bezetting is helaas bedroevend. We wetten, en hebben dat 29 oktober kunnen meemaken, dat de wethouder van Openbare Werken, zijn best doet de hal zo goed mogelijk te promoten. Er zou dan ook wat aan kunnen worden gedaan door de invoering van een zgn"daluurtarief", waarbij kortingen tot 50% gegeven worden op die uren waarop de hal anders leeg zou staan. Dat de inkomsten voor het grootste deel bestaan uit door de gemeente verstrekte subsidies aan de verenigingen, is een gegeven waar we het minder moeilijk mee hebben.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 231