Dit is helaas niet gelukt. De gemeenschappelijke regeling werd inmid
dels goedgekeurd, en dit amendement is volgens hem dan ook niet meer
aan de orde. Men moet gaan werken met de gemeenschappelijke regeling
zoals deze door de 3 gemeenten werd goedgekeurd. Dat kan niet anders.
Het raadslid Gelten zegt dat de fractie van de partij "de Putse
Belangen" het eens is met de uiteenzetting zoals het raadslid Looijen
deze zojuist heeft gedaan. Daarom tekenen zij ook het amendement.
Hij zegt dat er toch niets de weg voor het C.D.A. blokkeert om nu,
evenals in 1986, tegen de berekeningswijze middels de gemeenschap
pelijke regeling in te gaan. Middels dit amendement hopen zij de bere
keningswijze wederom aan de orde te stellen in de vergadering van de
H.O.P., en zij rekenen op de steun van de andere partijen.
Het raadslid Quireyns merkt op dat het raadslid Looijen in zijn uiteen
zetting spreekt over een heffing van de rechten per vervuiler en niet
per woning, terwijl hij in het amendement weer wel van een heffing per
woning uitgaat.
De voorzitter zegt dat de heer Looijen zich naar zijn mening vergist.
Er wordt namelijk niet meer gewerkt met cohieren, of met bereke
ningen per woning of per inwoner. Er wordt gewerkt met een open-end
regeling, hetgeen inhoudt, dat de tekorten, middels de daarvoor in de
gemeenschappelijke regeling opgenomen verdeelsleutel, verrekend zullen
worden met de 3 gemeenten.
Wethouder Seen zegt dat hier de begroting van de H.O.P. nog niet aan de
orde is, want deze moet nog vastgesteld worden in de vergadering van
de H.O.P. van 6 december a.s. Hij zegt dat de gemeenteraad eerder dit
jaar akkoord is gegaan met het vaststellen van een nieuwe gemeenschap
pelijke regeling waarin nauwkeurig staat omschreven hoe deze rechten
berekend moeten worden. Er is in eerste instantie getracht om de bere
kening van de heffing op te nemen in de gemeenschappelijke regeling
zoals dit zojuist door het raadslid Looijen werd geamendeerd. Echter,
burgemeester van Gils van Ossendrecht was hier fel op tegen, daar het
een lichte verzwaring van hun lasten zou betekenen. Maar vooral de
gemeente Huijbergen was er zeer fel op tegen, daar deze wijziging voor
hen een zware verhoging van de heffingen met zich mee zou brengen. Er
waren dus twee gemeenten tegen dit voorstel en slechts één gemeente
voor. Dit is tijdens de behandeling van deze gemeenschappelijke
regeling nog uitdrukkelijk naar voren gebracht. Aangezien de regeling
pas is vastgesteld lijkt het hem vreemd wanneer men daar nu weer op
terugkomt
Het raadslid Looijen merkt op dat de voorzitter wel stelt dat de
regeling een open-end heeft. Bij het verzenden van de aanslag aan
iedere hoofdbewoner van een pand wordt er echter niet bijgeschreven dat
men hier te maken heeft met een open-end regeling, en dat de eventuele
tekorten later nog in rekening zullen worden gebracht.
Zo zal er niet gerekend worden. De hoofdbewoner van elk pand wordt een
maal per jaar aangeslagen. Het totale bedrag ad 299.142,moet wor
den opgebracht door de 3 gemeenten. Wanneer we daarbij optellen
20.000,welke uit de reserves worden gehaald en de opbrengst welke
uit de containers en het ophalen van vuil bij de legerplaats wordt
verkregen, dan is het totaalbedrag 449.000,Dit is zelfs nog
3.000,meer dan de eindrekening van de H.O.P. Hieruit blijkt dat er
in de opbrengst voor de H.O.P. middels dit amendement niets verandert.
Er wordt alleen een betere verdeelsleutel gebruikt, evenredig aan het
aantal bewoners van de 3 gemeenten, om aan de opbrengsten te komen.