Hij wil het derhalve een bestuurlijk bezwaar noemen dat hij tegen deze wijze van behandelen van subsidieverzoeken heeft. Hij merkt op dat hij best achter het grootste gedeelte van deze concept-subsidieverordening kan staan. Hij vraagt zich echter af waarom er nu een dergelijke bestuurlijke kronkel in aangebracht moet worden, waardoor de raad min of meer wordt buitengesloten. Wethouder Buijs zegt dat dit geen bestuurlijke kronkel is. De veror dening ligt volgens hem in de bestuurlijke lijn. Hij merkt op dat de gemeenteraad de spelregels vast dient te stellen, en dat burgemeester en wethouders deze spelregels dienen uit te voeren. Bij de begrotings behandeling zal het college van burgemeester en wethouders bijvoorbeeld voorstellen aan subsidies uit te betalen het bedrag van totaal 100.000, De gemeenteraad kan daarop zeggen dat zij dit bedrag bijvoorbeeld te hoog vindt. Om die reden is ook de clausule in de verordening opgenomen dat dan alle verenigingen evenredig gekort kunnen worden. Het raadslid Looijen merkt op dat de oude verordening steeds van "de gemeenteraad" sprak. Het raadslid Adams zegt dat door deze subsidieverordening datgene bereikt wordt dat reeds jaren werd beoogd, namelijk het halen van de behandeling van de subsidies uit de, subjectieve, politieke, discussiesfeer. Elke partij, zo zegt hij, welke hier vertegenwoordigd is, heeft al jaren geroepen dat de subsidiëring uit de politiek gehaald zou moeten worden, daar de behandeling zo niet objectief is. Hij vindt dat wanneer een gemeenteraad een verordening maakt, welke door burgemeester en wethouders moet worden toegepast en waar de gemeenteraad bij de begrotingsbehandeling alles nog over te vertellen heeft, goed bezig is. De voorzitter merkt op dat er duidelijk in de verordening staat dat de raad de subsidiebedragen vaststelt. Het raadslid Meijer Drees vraagt of het niet mogelijk zou kunnen zijn, een maand of twee maanden voor de behandeling van de begroting de post subsidies reeds door te spreken in de gemeenteraad. Burgemeester en wethouders zouden dan met een voorstel kunnen komen betreffende het totaal aan subsidie te verstrekken bedrag, waarover men binnen de gemeenteraad dan al in een vergadering voor de behandeling van de begroting kan discussiëren. Hiermee, zo zegt hij, wordt toch tegemoet gekomen aan het bezwaar dat de heer Looijen zojuist uitte, nl. dat het afkeuren of goedkeuren van de gehele begroting niet afhankelijk is van de hoogte van de uit te keren subsidies Wethouder Buijs merkt op dat het afkeuren of goedkeuren van de gehele begroting niet afhankelijk is van de hoogte van de subsidiebedragen. Artikel 28 van het reglement van orde van de gemeenteraad bepaalt name lijk dat ieder raadslid het recht van amendement heeft. Door dit recht is ieder raadslid vrij gedurende de begrotingsbehandeling met een amen dement op een bepaald punt te komen. Het raadslid Meijer Drees merkt op dat indien een raadslid een amen dement zou voorstellen, hetgeen door een meerderheid van de raad zou worden ondersteund, de gehele begroting opnieuw gedrukt zou moeten worden. De voorzitter merkt op dat dit een begrotingswijziging tot gevolg zou hebben. Het raadslid Meijer Drees merkt op dat er dan toch geen problemen meer kunnen zijn voor de heer Looijen. Het raadslid Looijen zegt dat hij zijn mening heeft gegeven ten opzichte van dit punt. Hij vindt dat hij duidelijk genoeg is geweest en verandert niets aan zijn standpunt. De voorzitter merkt op dat het raadslid Looijen dus tegen het gehele artikel 5 is. Hij vraagt of er nog meer raadsleden tegen dit artikel 5 zijn.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 175