-27-
Wanneer Gedeputeerde Staten, zo zegt hij, de verordening toch goed
keuren, dan kunnen de aanvragen aan de hand van de maatstaven per
1 oktober bekeken worden. Hij zegt dat het bij een subsidieverordening
iets anders ligt dan bij sommige andere verordeningen zoals een
belastingverordening bijvoorbeeld. Wanneer de verordening namelijk is
goedgekeurd kan met terugwerkende kracht het recht erop vanaf 1 oktober
worden bekeken. Hij zegt dat er wel eerst een fonds moet zijn waaruit
de subsidie eventueel betaald kan worden. Dit laatste is uiteraard een
zaak van de gemeenteraad.
De voorzitter merkt op dat daar nog geen berekening van gemaakt isen
dat het moeilijk zal zijn daar een berekening van te maken. Hij vindt
dat men zou moeten proberen in de rest van dit jaar de aanvragen los te
krijgen, zodat men vanaf 1 januari met de verordening kan gaan werken
en kan bekijken hoeveel geld de gemeenteraad middels het steunfonds
beschikbaar moet stellen.
Het raadslid Adams vindt dat het het meest ideaal is de verordening in
te laten gaan per 1 janauriwaarbij hij opmerkt dat ook de meeste
verenigingsjaren per 1 januari beginnen. Daarnaast zegt hij dat een
aanvrager binnen drie maanden na aanvang van het verenigingsjaar de
aanvraag moet indienen. Ook hierbij ziet hij de datum van 1 oktober
niet zitten. Hij hoorde daarstraks in de vergadering dat het tennisjaar
loopt van 1 april tot 31 maart.
Deze mensen zouden dan ook reeds buiten de boot vallen.
Het raadslid Schoonen zegt ook voor te stellen om de verordening per
1 janauri 1989 in te laten gaan.
De voorzitter zegt dat derhalve door de raad besloten is de ingangs
datum te wijzigen in 1 janauri 1989, en de naam van de regeling in
"subsidie-verordening terzake het voeren van een defensief beleid voor
de gemeente Putte N.B". Daarnaast komt artikel 9 onder 2 geheel te vervallen
Wethouder Seen merkt op dat deze regeling een open-eind regeling is,
hetgeen betekent dat men nooit exact kan weten hoeveel eraan uitgegeven
wordt. Hij vraagt of dat in dit geval bezwaarlijk is. Hij vraagt zich
af of de gemeenteraad een bedrag moet schatten, bijvoorbeeld 4.000,
Of zou de gemeenteraad de vraag voorgelegd moeten worden wat er dient
te gebeuren wanneer de aanvragen uit de hand gaan lopen?
De voorzitter zegt dat de raad in deze beslist, evenals bij het
volgende agendapunt.
Wethouder Seen vraagt wat er gebeurt wanneer het fonds is uitgeput.
De voorzitter merkt op dat dan hetzelfde geldt als bij de
dorpsvernieuwing. Dan kan er op een gegeven moment niet meer gesub
sidieerd worden.
Wethouder Seen zegt dat dit vervelend is voor diegenen welke lid zijn
van een vereniging, waarbij het verenigingsjaar laat in het kalender
jaar begint
De voorzitter zegt dat er ten behoeve van deze regeling nog wel wat
vooronderzoek zou moeten gebeuren, waarbij gekeken kan worden naar
wanneer de diverse verenigingsjaren starten, en hoeveel jeugdleden een
vereniging heeft.
Het raadslid Meijer Prees zegt dat dit opgelost kan worden tot het
moment waarop de raad zich uitspreekt over de grootte van het fonds.
Dit hoeft naar zijn mening niet nu te gebeuren.
De voorzitter zegt dat het ook beter is dat nu niet te doen. Dan wordt
het een gok in het wilde weg.
Het raadslid Adams vraagt of er een mogelijkheid bestaat dat er in
artikel 9, de slotbepalingen, een proeftijd wordt ingebouwd zoals het
raadslid Looi jen dit ook reeds eerder voorstelde. Of, zo stelt hij
voor, een bepaling waaruit blijkt dat er minimaal volgend jaar geëval
ueerd wordt