-24- Derhalve wil hij bewijzen overlegd zien. Men moet derhalve, volgens hem, eerst een bewijs overleggen van het lidmaatschap, en een bewijs van betaling. Eerst dan kan men in aanmerking komen voor de subsidie. Dit is dus een betaling achteraf. Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor de aanvragers om te zeggen: maakt het geld maar rechtstreeks over naar de vereniging. In dat laatste geval geldt c niet. Het raadslid Looi jen merkt op dat de vereniging toch ook een bewijs kan geven dat reeds 25% ontvangen werd van de contributie en dat nog 75% verwacht wordt De voorzitter vindt dat men in dit soort gevallen nooit te soepel moet zijn. Hij vindt de regeling zoals hij er nu ligt wel sluitend. Vervolgens vraagt hij de raadsleden of ermee instemmen de regeling zo te laten. Zij gaan ermee akkoord. Wethouder Buijs merkt ten aanzien van artikel 5 onder e op, dat hij daaraan toegevoegd zou willen zien "en vermogen". Iedereen is het daar mee eens. Het raadslid Adams merkt ten aanzien van artikel 6 onder b op dat hij dit een vreemde tekst vindt Hij zou dit liever veranderd zien in nettomeerinkomstenZoals het hier staat, zou iemand die 100,per maand meer dan het nettominimumloon verdient uit zijn dagelijks werk er buiten vallen terwijl iemand met eventueel neveninkomsten wel de subsidie kan krijgen. Het raadslid Schoonen vraagt of dan het woord "neven" vervangen moet worden door "meer". Het raadslid Adams bevestigt dit. Er zou volgens hem moeten komen te staan "nettomeerinkomsten" Wethouder Buijs geeft aan dat deze meerinkomsten zouden kunnen bestaan uit rente, huursubsidie, kinderbijslag etc. De voorzitter zegt het verschil tussen neveninkomsten en meerinkomsten zo direct niet te zien. Het raadslid Adams legt uit dat iemand die volgens deze regeling het nettominimumloon verdient bij zijn baas en daarnaast nog een 100, ergens anders per maand, wel in aanmerking komt voor een bijdrage, ter wijl iemand die voor één baas werkt en daar het minimumloon plus 50,verdient, niet in aanmerking zou komen voor de subsidie, daar deze 50,geen neven-inkomsten maar meer-inkomsten zijn. De voorzitterzegt dat dit ook de bedoeling is. Het raadslid Adams verwacht dat dit nooit de bedoeling kan zijn en legt nogmaals uit dat hij denkt dat het niet de bedoeling kan zijn dat iemand bij een baas werkt en 100,meer verdient dan het netto mini mum loon niet in aanmerking komt terwijl iemand die 100,bij een andere baas netto verdient wel in aanmerking komt vöor de regeling. Hij merkt op dat men dus perse bij twee bazen moet werken om middels arti kel 6 onder b subsidie te krijgen. Het raadslid Meijer Prees zegt dat neveninkomsten iets is dat je naast je gewone inkomen hebt Meerinkomsten is een ruimer begrip. Het raadslid Adams zegt dat wanneer men nettomeerinkomsten zou zetten dat dit de lading zou dekken. Het raadslid Meijer Drees zegt dat wanneer men zowel "neven" als "meer" weg zou laten, ook niets wezenlijks zou veranderen aan de tekst. Ook dan zou volgens hem het beoogde doel bereikt worden. Wethouder Seen merkt op dat er staat "nettoinkomsten", zodat daar alles onder verstaan wordt, b.v. huursubsidie, kinderbijslag, etc. De voorzitter zegt dat dus "neven" veranderd moet worden in "meer". Echter de raadsleden willen"neven" weglaten. Er wordt besloten "neven" weg te laten. De voorzitter merkt met betrekking tot artikel 6 onder 4 op dat volgens hem bejaardenziekenfondsen niet meer bestaan.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 164