-15-
Hij vraagt de gemeenteraad zich in te denken hoe de reactie straks zal
zijn indien blijkt dat de gemeente, ondanks het advies van het verifi
catiebureau V.N.G., toch een systeem blijkt te hebben gekozen dat niet
voldoet; er is 150.000,of meer voor betaald, een ieder wast zijn
handen in onschuld want men ging af op het rapport van de V.N.G., en
er zal naar zijn mening binnen 10 jaar een nieuw systeem aangeschaft
moeten worden. Hij zegt nogmaals het niet eens te zijn met het voorstel
zoals het hier ligt en vraagt het college kontakt op te nemen met 1 van
de 17 gemeenten, zodat we eventueel naar aanleiding hiervan, welonder-
bouwd kunnen zeggen dat er voor het goedslagen van de G.B.A. in onze
gemeente een advies ingewonnen moet worden. De voorzitter zegt het niet
eens te zijn met het raaslid Looijen. Hij zegt nog enkele gemeenten te
kennen hier in de buurt welke proefgemeenten zijn, b.v. de gemeente
Teteringen, waarvan hij met zijn collega van de Berg heeft gesproken,
en ook de gemeente Drunen.
Dit zijn alle 4 gemeenten in het brabantse die het G.B.A. - circuit
zitten. Hij zegt dat het G.B.A. momenteel nog een vraagteken is. Hij
hoorde van zijn collega van Teteringen dat deze gemeente zijn
bevolkingsadministratie geheel had aangepast aan de G.B.A. - normen.
Nu werd bekend gemaakt dat de G.B.A. voorlopig niet doorgaat moet alles
weer geconverteerd worden.
Dit zijn de problemen waarmee men als proefgemeente ondermeer te maken heeft
De andere computerlijnen waarmee gewerkt wordt binnen de gemeente
Teteringen leveren geen problemen op. Vervolgens merkt hij op dat ook
de gemeente-secretaris van de gemeente Drunen het systeem waarmee bij
hen gewerkt wordt volledig uiteen heeft gezet op een bijeenkomst welke
de voorzitter heeft bijgewoond. Hiermee geeft hij aan dat men niet
zomaar zonder enige overweging het v.b. accountantskantoor heeft
ingezet. Hij zegt dat er wel degelijk over gediscussieerd is. Hij zegt
dat ook een goede overweging is gemaakt tussen het v.b. accountantskan
toor en de V.N.G., welke een totaal andere benadering van deze zaak
hebben. Ook is de mogelijkheid van het inwinnen van informatie bij een
commercieel merkt overwogen. Echter, dan komt men volgens hem in de
situatie zoals geschetst is door het raadslid Meijer Drees
Vervolgens merkt hij op dat de gemeenten waarop het raadslid Looijen
doelt allen verschillend werken. Zij hebben een coördinator in huis,
die kan werken met een computerfanaten. Hij merkt op dat de gemeente
Putte met een snel wisselende bevolking te maken heeft, terwijl de men
sen die binnen de administratie daarvan werkzaam zijn, gewend zijn aan
de oude systemen. Voor het college van burgemeester en wethouders waren
dit, temeer daar de mensen van het v.b. accountantskantoor onze admi
nistratie kennen, de redenen om tot dit voorstel te komen.
Hierna merkt hij nog op dat, zoals de heren Quireyns en Schoonen reeds
opmerkten, dit niet duur is.
Het raadslid Meijer Drees zegt dat men zich wel kan wenden tot de
gemeente Oisterwijk, of één van de andere gemeenten. Echter, daarmee
wentel je toch de verantwoording weer af op een ambtenaar. Hij vindt
dit iets wat men niet kan en mag doen. Hij wijst nogmaals op
paspoorten-affaire. Ten tweede zegt hij dat het V.N.G. uiteraard zeer
betrokken is bij het onderzoek dat gehouden wordt in de 17
proefgemeentenAlle onderzoeksresultaten van deze gemeenten liggen
derhalve volgens hem bij het v.b. accountantskantoor. Ten derde zegt
hij dat men op deze manier in één keer alle gegevens krijgt, en dat men
niet alle 17 gemeenten afzonderlijk aan moet gaan schrijven. Ten vierde
merkt hij op dat het v.b. accountantskantoor niet met slechts één
advies komt. Zij gaan echter met een groep ambtenaren, waarbij ook men
sen zijn met enig verstand van zaken, om de tafel zitten, en bespreken
bevindingen en uitkomsten, waarna men eerst dan tot een advies zal
komen. Hij vindt dit nog steeds de beste oplossing, al is 13.000,
heel veel geld.