-15- Hij vraagt de gemeenteraad zich in te denken hoe de reactie straks zal zijn indien blijkt dat de gemeente, ondanks het advies van het verifi catiebureau V.N.G., toch een systeem blijkt te hebben gekozen dat niet voldoet; er is 150.000,of meer voor betaald, een ieder wast zijn handen in onschuld want men ging af op het rapport van de V.N.G., en er zal naar zijn mening binnen 10 jaar een nieuw systeem aangeschaft moeten worden. Hij zegt nogmaals het niet eens te zijn met het voorstel zoals het hier ligt en vraagt het college kontakt op te nemen met 1 van de 17 gemeenten, zodat we eventueel naar aanleiding hiervan, welonder- bouwd kunnen zeggen dat er voor het goedslagen van de G.B.A. in onze gemeente een advies ingewonnen moet worden. De voorzitter zegt het niet eens te zijn met het raaslid Looijen. Hij zegt nog enkele gemeenten te kennen hier in de buurt welke proefgemeenten zijn, b.v. de gemeente Teteringen, waarvan hij met zijn collega van de Berg heeft gesproken, en ook de gemeente Drunen. Dit zijn alle 4 gemeenten in het brabantse die het G.B.A. - circuit zitten. Hij zegt dat het G.B.A. momenteel nog een vraagteken is. Hij hoorde van zijn collega van Teteringen dat deze gemeente zijn bevolkingsadministratie geheel had aangepast aan de G.B.A. - normen. Nu werd bekend gemaakt dat de G.B.A. voorlopig niet doorgaat moet alles weer geconverteerd worden. Dit zijn de problemen waarmee men als proefgemeente ondermeer te maken heeft De andere computerlijnen waarmee gewerkt wordt binnen de gemeente Teteringen leveren geen problemen op. Vervolgens merkt hij op dat ook de gemeente-secretaris van de gemeente Drunen het systeem waarmee bij hen gewerkt wordt volledig uiteen heeft gezet op een bijeenkomst welke de voorzitter heeft bijgewoond. Hiermee geeft hij aan dat men niet zomaar zonder enige overweging het v.b. accountantskantoor heeft ingezet. Hij zegt dat er wel degelijk over gediscussieerd is. Hij zegt dat ook een goede overweging is gemaakt tussen het v.b. accountantskan toor en de V.N.G., welke een totaal andere benadering van deze zaak hebben. Ook is de mogelijkheid van het inwinnen van informatie bij een commercieel merkt overwogen. Echter, dan komt men volgens hem in de situatie zoals geschetst is door het raadslid Meijer Drees Vervolgens merkt hij op dat de gemeenten waarop het raadslid Looijen doelt allen verschillend werken. Zij hebben een coördinator in huis, die kan werken met een computerfanaten. Hij merkt op dat de gemeente Putte met een snel wisselende bevolking te maken heeft, terwijl de men sen die binnen de administratie daarvan werkzaam zijn, gewend zijn aan de oude systemen. Voor het college van burgemeester en wethouders waren dit, temeer daar de mensen van het v.b. accountantskantoor onze admi nistratie kennen, de redenen om tot dit voorstel te komen. Hierna merkt hij nog op dat, zoals de heren Quireyns en Schoonen reeds opmerkten, dit niet duur is. Het raadslid Meijer Drees zegt dat men zich wel kan wenden tot de gemeente Oisterwijk, of één van de andere gemeenten. Echter, daarmee wentel je toch de verantwoording weer af op een ambtenaar. Hij vindt dit iets wat men niet kan en mag doen. Hij wijst nogmaals op paspoorten-affaire. Ten tweede zegt hij dat het V.N.G. uiteraard zeer betrokken is bij het onderzoek dat gehouden wordt in de 17 proefgemeentenAlle onderzoeksresultaten van deze gemeenten liggen derhalve volgens hem bij het v.b. accountantskantoor. Ten derde zegt hij dat men op deze manier in één keer alle gegevens krijgt, en dat men niet alle 17 gemeenten afzonderlijk aan moet gaan schrijven. Ten vierde merkt hij op dat het v.b. accountantskantoor niet met slechts één advies komt. Zij gaan echter met een groep ambtenaren, waarbij ook men sen zijn met enig verstand van zaken, om de tafel zitten, en bespreken bevindingen en uitkomsten, waarna men eerst dan tot een advies zal komen. Hij vindt dit nog steeds de beste oplossing, al is 13.000, heel veel geld.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 124