Hij zegt dat zo'n onderzoek verricht kan worden door mensen van het verificatiebureau, en door een particulier bedrijf. Deze laatste neemt zo'n onderzoek mee in de investeringskosten. Wanneer het verificatie-bureau het onderzoek verricht kunnen zij gelijk kijken naar eventuele contrölemogelijkheden zoals die door hen gewenst zijn. Zij maken gebruik van de kennis die zij inmiddels hebben van onze administratie. Het v.b. accountants-kantoor kent onze administratie. Bij de omzetting van de comptabiliteitsgegevens 1984-1985 namelijk heb ben zij volgens hem deze zaak op korte termijn goed omgezet, direct beschikbaar voor de computer. Binnen dit geheel wordt dus door het college een marge ingebouwd, zodat eventuele mutaties opgevangen kunnen worden. Het college wil door middel van deze mensen een goed programma in kaart brengen waarmee het naar de raad kan komen. Daarop moet de gemeente Putte in kunnen haken met de programma's die door de proefgemeenten uitgetest zijn, rekening houdend met het G.B.A, waaraan een studiedag is gewijd; Een studiedag welke echter niet voor iedereen bevredigend was. Aangezien, zoals de heer Looi jen reeds opmerkte, de G.B.A. misschien pas in 1992 aan de orde komt vraagt hij zich af of hiermee nu al rekening gehouden moet worden, of dat men dit later in moet passen, misschien door middel van een Personal Computer. Deze P.C. zou dan compatibel kunnen zijn zodat bepaalde gegevens ook in andere computerlijnen door kunnen dringen. Hij zegt met nadruk "bepaalde gegevens" omdat niet alle gegevens overal opvraagbaar mogen zijn in verband met de privacy. Zo komen er meer vragen naar voren die je wel kunt laten uitzoeken door je eigen mensen, maar die verliezen dan weer kostbare tijd welke voor andere zaken te gebruiken is. Zodoende moet de gemeente Putte wel deze deskundigen die geheel op de hoogte zijn van deze problematiek, die ook weten wat er zich in de proefgemeenten voordoet, en die dus ook met een duidelijk en doelgericht voorstel komen, inhuren. Dat is de redenering welke door het college gevolgd is. Zodoende kan de raad volgens hem later, bij een eventuele beslissing omtrent een investering, duidelijk zelf beoordelen of hij met het voorstel akkoord wil gaan, en hoe het college tot dit voorstel gekomen is. Dit is de gehele achtergrond. Volgens hem is dit de beste aanpak. Het raadslid Meijer Prees zegt in eerste instantie ook veel moeite met dit voorstel te hebben gehad. Echter hij is de materie gaan onder zoeken, en is op advies van de wethouder met een van de ambtenaren gaan praten. Hij zegt dat er 4 mogelijkheden zijn om dit probleem op te lossen. De eerste is volgens hem zelf een onderzoek plegen. Er moeten dan een paar ambtenaren de opdracht krijgen het beste systeem voor de gemeente Putte uit te zoeken. Gezien de problemen die een bepaalde man in Nederland heeft gekregen door raiddel van een paspoort affaire, kan hij zich voorstellen dat voor zulke karweitjes geen ambtenaren staan te dringen. Hij zegt: "stel je voor dat achteraf blijkt dat het gekozen systeem niet de juiste keuze is". Als tweede mogelijkheid voert hij aan; het afwachten tot men een gratis advies krijgt, de methode waar naar de heer Looi jen enigszins refereert. Dit is volgens hem een droom. Een gratis advies zul je nooit krijgen. Zowel door de V.N.G. als door het Rijk is erg veel geld gestoken in de proef met de 17 gemeenten. Het bedrag dat gevraagd zal worden voor de juiste interpretatie en toepassing van dit onderzoek op onze gemeente zal volgens hem 13.000,ruimschoots overschrijden. Vervolgens zegt hij dat men voor een onderzoek door een particulier accountantskantoor op een prijs kan rekenen tussen 30.000,en 35.000, De vierde mogelijkheid is volgens hem het vragen van een advies bij een fabrikant c.q. een verkoopfirma. Deze staan te dringen en geven een gratis advies.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1988 | | pagina 122