met de firma Roest in zee te gaan, omdat die een beter product zou afleveren, met betere garanties. Dit advies is na ampel beraad gegeven. Hij wijst ook op het verschil in de manier waarop de aanbiedingen zijn gemaakt. Het doet hem wel vermoeden dat de firma Roest netter en beter zal werken. De voorzitter zegt dit niet te durven zeggen. De heer Kroonwinkel van de firma Sauer zegt de wagen die hij bouwt te durven laten concurreren met die de firma Roed: bouwt. Hij zou graag hebben dat er eens een delegatie uit Putte langskwam om te zien hoe de firma Sauer werkt. En, zegt hij, dat de firma Sauer een andere wagen bouwt dan de firma Roest, maar aantrekkelijker voor de mensen, is de zaak van de firma Sauer. De heer Kroonwinkel zeij: dat de firma Sauer binnen de richtlijnen van het ministerie, en volgens het programma van het Bouwcentrum, bouwt, en dat dat heel goed gaat. De voorzitter zegt dat er een delegatie van Putte naar de firma Sauer toe zal gaan. Later heeft de heer van Poppelen ook nog geïnformeerd bij de gemeente Alkmaar, en die hadden er hele goede ervaringen mee. Het raadslid Meijer Prees zegt dat het feit blijft, dat de firma Sauer uit het garantiefonds is gegaan. Dat is een zwak bod. Er is wel een toezegging door de telefoon, maar dat zegt de heer Meijer Drees niets. Met de andere firma is er een zwart op wit contract. De voorzitter zegt dat de bankgarantie eerst binnen moet zijn. Dan pas wordt de opdracht gegeven. Het raadslid Meijer Prees heeft van de voorzitter gehoord dat als de wagen klaar is, hij door de provincie wordt geschouwd. Dan zouden meters verlenging onmiddellijk opvallen. Hij zegt dat dat dan dus gewoon onmogelijk is. De voorzitter zegt dat Sauer niet buiten zijn opdracht bouwt. Hij heeft een certificaat van het Ministerie, en is bezig om zich in de wereld van woonwagenbouwers in te werken. Hij vraagt of nu werkelijk wordt gedacht dat hij zo gek is om op een of andere manier daar buitenom te gaan. Het raadslid Meijer Prees kent die man niet dus kan de vraag niet beantwoorden. Maar als de provincie de wagen schouwt, is dat duidelijk niet meer mogelijk, zo stelt hij. Het raadslid Seen zegt dat het gerucht gaat dat die woonwagen geen 13, maar 15 of 18 meter lang zou worden. In ieder geval groter dan 13 meter, en dat het verschil door de heer de Gelder in het zwart zou worden bijbetaald. Hij neemt het geval dat dat gebeurt en het Rijk zegt, nadat schouwing van de wagen heeft plaatsgevonden, die gelden niet aan de gemeente te willen vergoeden, omdat de gemeente zelf die foutieve beslissing heeft genomen. De voorzitter zegt met de heer Christianen van het ministerie te hebben afgesproken, om, zodra de wagen geleverd is en de rekening er is, deze op te sturen. Dan krijgt de gemeente direct te beschikking en de lening wordt dan direct overgemaakt. Hij heeft ook aan de heer Kroonwinkel gevraagd wat voor voorschotten de firma Sauer vraagt. Deze heeft geantwoord dat de firma Sauer geen voorschotten vraagt. De wagen zal geleverd worden, en veertien dagen daarna zal de rekening naar het gemeentebestuur van Putte worden gestuurd. Het raadslid Buijs zegt toch de grootste moeite te hebben met de hele gang van zaken. Hij zegt dat de woonwagenbewoners constant zeggen, dat ze gediscrimineerd worden. Maar ze willen in dit geval wel even de dienst uitmaken. Hij stelt dat deze gang van zaken de hele democratische rechtsgang doorkruist. Die hele democratische besluitvorming gooien zij helemaal overhoop omdat ze de Gelder heten. Er kan natuurlijk sprake zijn van een zielig geval, maar daarom moeten zij nog niet gaan uitmaken wie de bouwer wordt van hun caravan. Hij haalt weer de vergelijking met de huurder van een woningwetwoning aan. Hij zegt dat de fractie van het C.D.A. in het vooroverleg heeft afgesproken om voor zekerheid te kiezen. Men weet hoe het bij het bedrijf Sauer reilt en zeilt. Het advies van de heer van Poppelen lag nu niet meer bij de stukken, maar hij heeft geprobeerd het heel goed te lezen toen het wel bij de stukken lag in verband met de commissievergadering financiën. In dat verslag, c.q. advies stond dat er bij dat bedrijf gerommeld wordt. Hij zegt te weten hoe het in die kringen werkt. En dan zit er inderdaad het risico in, zoals de V.V.D. zegt, dat het gemeentebestuur straks wordt geconfronteerd met een wagen die niet aan de normen voldoet, en dan grijpt de gemeente naast de rijksuitkering. Hij zegt dat dat risico voor de fraktie van het C.D.A. te groot is. Wethouder Looijen zegt naar aanleiding van de vergelijking die gemaakt is tussen deze situatie en de situatie dat een toekomstige huurder van een woningwetwoning uitmaakt wie de woning moet bouwen, dat het ten eerstezo is dat de wagen in 15 jaar

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1987 | | pagina 24