Als deze vordering op naam van de gemeente wordt gezet, kost dat een aanmerkelijk bedrag. Dus dat bedrag is de gemeente dan ook alweer kwijt. Bovendien wil de raad toch een goede rentmeester zijn, zo veronderstelt hij. Op dit moment wordt 3% rente verkregen. Als de gemeente het verkoopt krijgt de gemeente weliswaar maar 55% van 3.100,Maar als dat geld, wanneer het verkocht is,mee uit gezet wordt in deposito, brengt het aanmerkelijk meer aan rente op. dat is de reden waarom het college zegt, dat het beter is het te verkopen. Het raadslid Pasteuninq vraagt of het per opbod gaat.Of ziin er makelaars mee gemoeid? Wethouder Seen zegt dat iedere dag de prijzen van dit soort leningen in de krant te vinden zijn. Dit gaat gewoon via de effectenbeurs. Deze stukken zijn niet aan toonder, maar staan op naam. Dat veranderen van de naam, wat wethouder Buijs bedoelt, kost al zoveel dat het helemaal niet aantrekkelijk is om dat te doen. Het kan beter afgestoten worden. Het raadslid Schoonen zegt dat het maar 55% opbrengt. Dan zou er een opbrengst zijn van 1700,- a 1800, Het maakt dan niet uit of je 3100,— tegen 3% wegzet, of 1800,tegen 6%. Hij denkt dat je dan evenveel vangt. Maar de gemeente Putte kan het toch ook zelf kopen? Het kost praktisch niets. Wethouder Buijs zegt dat het eeuwigdurend is. Bovendien kun je, als je erover wil beschikken, over beschikken. Nu is dat niet het geval, want men heeft kunnen lezen dat die leningen niet worden afgelost door het Rijk. Dus je kunt alleen maar verkopen. Het raadslid Schoonen zegt: houden dan, dat is lollig. Wethouder Buijs zegt dat het voor een goed rentmeesterschap aantrekkelijker is te verkopen Bovendien kun je over het geld beschikken. Het bedrag waar je over kunt beschikken is veel groter. De gemeente heeft nog een paar grote objecten op stapel staan. Zij heeft dan de centen nodig. Moeten we dan 3% krijgen, terwijl we straks misschien geld moeten gaan lenen en 7, 8% betalen? Het raadslid van Wees vraagt of het niet mogelijk is, om het gewoon op naam van het armbestuur te laten staan, en het uit historisch oogpunt gewoon te laten zoals het is. De voorzitter zegt dat dat niet kan. Het raadslid van Wees zegt dat het dan maar overgeschreven moet worden. De voorzitter zegt voorts dat het armbestuur niet meer bestaat. Alle tegoeden zijn bij de inwerking-treding van de Bijstandswet overgedragen aan de gemeenten. Hij heeft een ander idee omtrent de hele discussie. Hij vindt dat je een dergelijk hoofdstuk moet kunnen afsluiten. Het is iets anders als het om stukken met geschied kundige waarde gaat. Maar hier is geld mee gemoeid. Hij vindt dat de gemeente over het geld moet kunnen beschikken. De boeken zelf liggen in de archieven in Zevenbergen. De boeken kunnen altijd nageslagen worden. Het is geen document wat je aan de wand hangt. Die tijd is geweest. Hij vindt het wel goed dat er een dergelijke discussie is geweest. Maar hij zou de raad toch maar willen aanraden om het voorstel van het college te volgen. Het raadslid Schoonen zegt van "de overkant" te begrijpen, dat ze het ook liever houden. De voorzitter zegt dat er geen spelletje gespeeld gaat worden. Het raadslid Adams zegt dat de fractie van het C.D.A. voor het voorstel van burgemeester en wethouders is. Het raadslid Meijer Prees zegt dat hetzelfde geldt voor de fractie van de V.V.D.. Aangezien niemand meer het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 9. Voorstel tot vaststelling van een tijdelijke verordening W.W.V.-vervangende uitkering voor ambtenaren in dienst van de gemeente Putte. Zonder dat iemand het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 10. Voorstel tot het vaststellen van de verordening tot (4e) wijziging van de Arbeidsovereenkomstenverordening der gemeente Putte. Zonder dat iemand het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1987 | | pagina 182