3. bij bestaande bouw de normen aanzienlijk worden versoepeld,
zodat het eigen woningbezit echt wordt bevorderd.
Wij vinden het niet correct dat bij de aanschaf van een bestaande
woning in Putte men eerst enkele tienduizenden guldens ge
spaard moet hebben. Een paar duizend gulden moeten toereikend zijn.
Als richtlijn voor de onderpandswaarde dient een taxatierapport
van een beëdigd taxateur te dienen. Wij hebben er geen bezwaar
tegen indien de gemeente daarvoor een lijstje samenstelt van
beëdigde taxateurs die in het verleden bewezen hebbengoed op de
hoogte te zijn van de specifieke prijsverhoudingen in ons dorp.
Wij willen graag Uw toezegging dat op korte termijn in de
commissie Financiën een voorstel tot versoepeling bij het ver
lenen van gemeentegaranties op bestaande woningen wordt behandeld.
Wethouder Looijen zegt dat de gemeente een tegenexpertise heeft
laten verrichten, omdat de betreffende persoon zich niet kon ver
enigen met het uitgebrachte advies. Uit deze tegenexpertise is
gebleken, dat het bedrag zelfs 3.000,lager was dan de eigen
interne taxatie. Een college kan natuurlijk niet nogeens een
expertise aanvragen. Het is heel spijtig voor de desbetreffende
persoon dat het hierop is uitgelopen. Persoonlijk zegt hij dit
ook heel erg te betreuren. Hij zegt het volledig met de heer Seen
eens te zijn, dat de mogelijkheden m.b.t. de gemeentegarantie
moeten worden verruimd. Binnenkort zullen voorstellen hierom
trent de raad bereiken of zal het binnen het college besproken
worden.
Het raadslid Seen zegt dat hij een tweede taxatie-rapport van een
beëdigd taxateur onder ogen heeft gehad, waarin het bedrag wel
lager was, maar niet zoveel als nu gezegd wordt.
De voorzitter zegt dat de heer Seen genoegen moet nemen met de
toezegging, gedaan door wethouder Looijen.
Het raadslid Seen zegt m.b.t. punt 11 (brief van A. de Kort
inzake de illegale opslag van oude materialen in de omgeving van
de Nieuwstraat) geconstateerd te hebben dat deze zaak al een
jaar of 3 loopt. Hij wijst op de artikelen 148, 150, 151, 173,
en 174 van de A.P.V., waartegen volgens hem gezondigd wordt.
Hij vraagt welke sancties de burgemeester ten dienste staan bij het
niet naleven van deze verordening, en of de burgemeester van plan
is die allemaal toe te passen. Hij vraagt waarom ze niet helemaal
toegepast worden. Regels gelden voor iedereen, en niet voor enkele
burgers
Het raadslid Schoonen zegt m.b.t. punt 11 dat uit de brief van
de schrijver is op te maken, dat deze zaak al jaren loopt.
Hij vraagt waarom het gemeentebestuur nooit adequaat heeft opge
treden. Waarom alleen de persoon aanschrijven? Waarom ook geen
goede controle-uitvoering? Als dat laatste was gedaan was de zaak al
lang opgelost geweest. Het is toch onaanvaardbaar dat midden in
de bebouwde kom een autokerkhof staat. In het verleden is reeds
gebleken dat de grond onder een dergelijk bedrijf zeer veront
reinigd wordt. Het is in het belang van de volksgezondheid dat
aan dergelijke zaken paal en perk wordt gesteld. Hij verzoekt de
voorzitter een en ander zo spoedig mogelijk te regelen.
Het raadslid Mevrouw van Wees zegt m.b.t. punt 11 dat het misschien
goed zou zijn om de technische milieudienst van het Streekgewest
erbij in te schakelen, om te kijken in hoeverre die grond ver
ontreinigd is. De coniferen gaan al dood.
De voorzitter constateert dat punt 11 iedereen dwars zit. Hij vindt
het echter niet nodig om de milieudienst in te schakelen. Coni
feren kunnen ook bij andere mensen in de tuin sterven.
Hij zegt dat er m.b.t. deze aangelegenheid diverse aanschrijvingen,
zijn uitgegaan en met succes, en dat er diverse politiecontroles
zijn uitgevoerd. De hele zaak van de autosloperij vindt nu niet