3. bij bestaande bouw de normen aanzienlijk worden versoepeld, zodat het eigen woningbezit echt wordt bevorderd. Wij vinden het niet correct dat bij de aanschaf van een bestaande woning in Putte men eerst enkele tienduizenden guldens ge spaard moet hebben. Een paar duizend gulden moeten toereikend zijn. Als richtlijn voor de onderpandswaarde dient een taxatierapport van een beëdigd taxateur te dienen. Wij hebben er geen bezwaar tegen indien de gemeente daarvoor een lijstje samenstelt van beëdigde taxateurs die in het verleden bewezen hebbengoed op de hoogte te zijn van de specifieke prijsverhoudingen in ons dorp. Wij willen graag Uw toezegging dat op korte termijn in de commissie Financiën een voorstel tot versoepeling bij het ver lenen van gemeentegaranties op bestaande woningen wordt behandeld. Wethouder Looijen zegt dat de gemeente een tegenexpertise heeft laten verrichten, omdat de betreffende persoon zich niet kon ver enigen met het uitgebrachte advies. Uit deze tegenexpertise is gebleken, dat het bedrag zelfs 3.000,lager was dan de eigen interne taxatie. Een college kan natuurlijk niet nogeens een expertise aanvragen. Het is heel spijtig voor de desbetreffende persoon dat het hierop is uitgelopen. Persoonlijk zegt hij dit ook heel erg te betreuren. Hij zegt het volledig met de heer Seen eens te zijn, dat de mogelijkheden m.b.t. de gemeentegarantie moeten worden verruimd. Binnenkort zullen voorstellen hierom trent de raad bereiken of zal het binnen het college besproken worden. Het raadslid Seen zegt dat hij een tweede taxatie-rapport van een beëdigd taxateur onder ogen heeft gehad, waarin het bedrag wel lager was, maar niet zoveel als nu gezegd wordt. De voorzitter zegt dat de heer Seen genoegen moet nemen met de toezegging, gedaan door wethouder Looijen. Het raadslid Seen zegt m.b.t. punt 11 (brief van A. de Kort inzake de illegale opslag van oude materialen in de omgeving van de Nieuwstraat) geconstateerd te hebben dat deze zaak al een jaar of 3 loopt. Hij wijst op de artikelen 148, 150, 151, 173, en 174 van de A.P.V., waartegen volgens hem gezondigd wordt. Hij vraagt welke sancties de burgemeester ten dienste staan bij het niet naleven van deze verordening, en of de burgemeester van plan is die allemaal toe te passen. Hij vraagt waarom ze niet helemaal toegepast worden. Regels gelden voor iedereen, en niet voor enkele burgers Het raadslid Schoonen zegt m.b.t. punt 11 dat uit de brief van de schrijver is op te maken, dat deze zaak al jaren loopt. Hij vraagt waarom het gemeentebestuur nooit adequaat heeft opge treden. Waarom alleen de persoon aanschrijven? Waarom ook geen goede controle-uitvoering? Als dat laatste was gedaan was de zaak al lang opgelost geweest. Het is toch onaanvaardbaar dat midden in de bebouwde kom een autokerkhof staat. In het verleden is reeds gebleken dat de grond onder een dergelijk bedrijf zeer veront reinigd wordt. Het is in het belang van de volksgezondheid dat aan dergelijke zaken paal en perk wordt gesteld. Hij verzoekt de voorzitter een en ander zo spoedig mogelijk te regelen. Het raadslid Mevrouw van Wees zegt m.b.t. punt 11 dat het misschien goed zou zijn om de technische milieudienst van het Streekgewest erbij in te schakelen, om te kijken in hoeverre die grond ver ontreinigd is. De coniferen gaan al dood. De voorzitter constateert dat punt 11 iedereen dwars zit. Hij vindt het echter niet nodig om de milieudienst in te schakelen. Coni feren kunnen ook bij andere mensen in de tuin sterven. Hij zegt dat er m.b.t. deze aangelegenheid diverse aanschrijvingen, zijn uitgegaan en met succes, en dat er diverse politiecontroles zijn uitgevoerd. De hele zaak van de autosloperij vindt nu niet

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1986 | | pagina 77