van de heer Quireyns, en niet die van hem. Het raadslid Buitjs zegt dat als het waar is wat de heer Quireyns zegt, hij vindt dat dit besluit een blijk van slecht koopmanschap is. Het raadslid Seen spreekt m.b.t. punt7(het garanderen van geldleninge de volgende woorden uit: Een instrument bij het voeren van een gemeentelijk huisves tingsbeleid is het verlenen van een gemeentegarantie bij de aankoop van eigen woningen. In bepaalde gevallen kan de gemeente zich garant verklaren voor de nakoming van de financiële verplichtingen uit hoofde van hypothecaire geldleningen. Het zal een ieder duidelijk zijn dat de koper van een woning dan ge makkelijker en tegen een lagere rente een geldschieter vindt. In Putte garanderen wij bij nieuwbouw het volledige aankoopbedrag. Bij bestaande bouw worden binnen onze gemeente normen gehanteerd die de koopmogelijkheden van de minder draagkrachtigen sterk beperken. In veel gemeenten worden garanties afgegeven ter grootte van de koopsom (vrije verkoopwaarde) vermeerderd met de kosten (transportakte, overdrachtsbelasting e.d.). In ons dorp wordt bij bestaande bouw niet verder gegaan dan de executiewaardeDeze ligt doorgaans zofn 10$ onder de vrije ver koopwaarde. Dat betekent dat kopen van een bestaande woning in ons dorp alleen is weggelegd voor mensen die al enkele tien duizenden guldens bij elkaar gespaard hebben. Een voorbeeld. Voor een huis met een vrije verkoopwaarde van 100.000,is zo'n 20.000,eigen geld nodig. Dat vinden wij veel te veel. Deze politiek bevordert niet het eigen woningbezit. In de meeste andere gemeenten zijn de normen niet zo streng. Doorgaans neemt men genoegen met enkele duizenden guldens eigen inbreng; sterker nog, in sommige gemeenten met 100,eigen geld. In Putte hanteren wij zo'n beetje de allerstrengste normen. Bij het verlenen van garanties moeten we op twee zaken letten: 1voldoende inkomen. 2. onderpandswaarde van de woning. Of de betrokkene voldoende inkomen verdient om onder normale omstandigheden aan zijn financiële verplichtingen te voldoen, wordt meestal onderzocht door het "bemiddelend orgaan". Het advies van dit "bemiddelend orgaan" dient voor de gemeente als uitgangspunt. Het tweede criterium -de onderpandswaarde van de woning- wordt in Putte verschillend benaderd. Bij nieuwbouw wordt de koopsom (v.o.n.genomen. Bij bestaande bouw de executiewaarde. Iedereen weet dat premie-nieuwbouw bij verkoop veelal minder opbrengt dan de koopsom, zeker bij executie. Er is sprake van een ongelijke behandeling. Bij nieuwbouw accepteert de gemeente aanzienlijk meer risico dan bij bestaande bouw. Er wordt duidelijk met twee maten gemeten. Recentelijk is ons gebleken, dat zelfs de executiewaarde van een beëdigd taxateur niet wordt gevolgd. Het college gaat dan af op een eigen interne taxatie. In dit geval lag die interne taxatie ruim 25$ lager. In dit weekend is mij een tweede taxatie-rapport overlegd, opgesteld door een andere taxateur - eveneens beëdigd - welke wel lager lag dan de eerste, maar toch nog bijna 22$ boven de interne taxatie van de gemeente. Wij vinden deze situatie hoogst, ongewenst. Wij vragen het college met spoed meer duidelijkheid aan de burgers te verschaffen. Er bestaat rechtsonzekerheid en een kans op grote rechtsongelijkheid. Nergens zijn de normen voor het verlenen van gemeentegaranties goed vastgelegd. De V.V.D. pleit voor een regeling waarbij: 1. het advies van het "bemiddelend orgaan" wordt gevolgd. 2. bij nieuwbouw de huidige normen van toepassing blijven.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1986 | | pagina 76