-7- Weliswaar kan op grond van artikel 87a der gemeentewet het vertrouwen worden opgezegd in een wethouder, maar als, zoals hier beide wethouders weigerden een besluit te ondertekenen, artikel 109 schonden en dus hun plicht verzaakten is dat geen middel dat recht doet, omdat het verlenen van tussentijds ontslag slechts één wethouder kan treffen. Overigens is de C.D.A.-fractie van mening, dat wethouder Schouteten een plausibele verklaring voor zijn handelwijze heeft gegeven. Verder zit er ook nog een andere kant aan deze kwestie. Een fractie presteerde het om haar wethouder te verbieden wat hij bij de wet verplicht is. Heeft Putse Belangen wel eens bedacht waar het woord "wethouder" vandaan zou kunnen komen? Voorzitter, wij hebben diverse boeken en uitspraken met betrekking tot het gemeenterecht erop nageslagen, maar een gelijke konden wij niet vinden. Putse Belangen, de grootste fractie in de gemeenteraad heeft dus geschiedenis gemaakt. Deze hoort dan wel thuis in de categorie "Ter leringh ende vermaeck". De C.D.A.- en V.V.D.-fracties zijn van mening, dat het ongehoord is van een fractie om een wethouder te verbieden gevolg te geven aan een wette lijk voorschrift. Dat het ook nog dom is hebben wij al eerder aangegeven. Je kunt dan wel de grootste fraktie hebben maar daarmee verwerf je nog geen wetgevende macht. Voorzitter, dan wil ik namens mijn fractie nog het volgende opmerken met betrekking tot de beantwoording van de vragen. In artikel 209 der gemeentewet staan de taken van burgemeester en wethouders; één ervan is het uitvoeren van raadsbesluiten. In artikel 129 is de verantwoordingsplicht van de leden van het college tesamen en ieder afzonderlijk vastgelegd. Ongeveer vier jaar geleden besloot de raad het college op te dragen het sexbedrijf in Putte terug te dringen. U, voorzitter, heeft zich daar in het bijzonder mee bezig gehouden en met succes. Deze wethouders willen duidelijk geen uitvoering geven aan dat raadsbesluit. Wij hebben hier te maken met twee uiterst zwakke bestuurders, die menen, dat een zes-vijf stemverhouding in de raad alle stommiteiten kan recht vaardigen. Gelukkig heeft een wijs man als Thorbecke bij het ontwerpen van de gemeen tewet voorzien in een mogelijkheid tot terechtwijzing in dergelijke ge vallen. Voorzitter, het is duidelijk, dat hier een wethouder zit, die zijn plichten niet kent als wethouder. Wij doelen dan op wethouder Looijen. Hij verwijt ons niet slim te zijn. Hij is dat wel, denkt hij. Maar de betekenis van de handtekening onder een besluit kent hij niet. Hij zegt zelfs, dat hij besluiten, waar hij niet achter staat, niet zal tekenen. Voorzitter, hier zit iemand, die de bestuurder wil spelen, doch die de spelregels niet kent. In de vorige raadsvergadering heeft U gezegd, dat de raadsleden zelf maar een exemplaar van de gemeentewet moeten kopen. Ik wil voorstellen de Heer Looijen een exemplaar van de gemeentewet te geven op kosten van de gemeente. Omdat dat nog niet genoeg zal zijn stellen wij voor hem ook een cursus gemeenterecht te laten volgen op kosten van de gemeente Putte, want schijnbaar weet hij niet dat hij de plicht heeft besluiten te tekenen, weet hij niet wat er nodig is om een besloten raadsvergadering te houden en weet hij niet, dat hij tot antwoorden verplicht is. De Heer Looijen moet, voor dat hij met de cursus begint, eerst nog maar eens de artikelen 49, 109 en 129 van de gemeentewet doorlezen. Wij noemen deze 3 artikelen waar hij vandaag enige malen op uitgleed.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1986 | | pagina 175