-7-
Weliswaar kan op grond van artikel 87a der gemeentewet het vertrouwen
worden opgezegd in een wethouder, maar als, zoals hier beide wethouders
weigerden een besluit te ondertekenen, artikel 109 schonden en dus hun
plicht verzaakten is dat geen middel dat recht doet, omdat het verlenen
van tussentijds ontslag slechts één wethouder kan treffen.
Overigens is de C.D.A.-fractie van mening, dat wethouder Schouteten een
plausibele verklaring voor zijn handelwijze heeft gegeven.
Verder zit er ook nog een andere kant aan deze kwestie. Een fractie
presteerde het om haar wethouder te verbieden wat hij bij de wet verplicht
is. Heeft Putse Belangen wel eens bedacht waar het woord "wethouder"
vandaan zou kunnen komen?
Voorzitter, wij hebben diverse boeken en uitspraken met betrekking tot
het gemeenterecht erop nageslagen, maar een gelijke konden wij niet
vinden. Putse Belangen, de grootste fractie in de gemeenteraad heeft
dus geschiedenis gemaakt.
Deze hoort dan wel thuis in de categorie "Ter leringh ende vermaeck".
De C.D.A.- en V.V.D.-fracties zijn van mening, dat het ongehoord is van
een fractie om een wethouder te verbieden gevolg te geven aan een wette
lijk voorschrift. Dat het ook nog dom is hebben wij al eerder aangegeven.
Je kunt dan wel de grootste fraktie hebben maar daarmee verwerf je nog
geen wetgevende macht.
Voorzitter, dan wil ik namens mijn fractie nog het volgende opmerken
met betrekking tot de beantwoording van de vragen.
In artikel 209 der gemeentewet staan de taken van burgemeester en
wethouders; één ervan is het uitvoeren van raadsbesluiten.
In artikel 129 is de verantwoordingsplicht van de leden van het college
tesamen en ieder afzonderlijk vastgelegd.
Ongeveer vier jaar geleden besloot de raad het college op te dragen
het sexbedrijf in Putte terug te dringen.
U, voorzitter, heeft zich daar in het bijzonder mee bezig gehouden en
met succes. Deze wethouders willen duidelijk geen uitvoering geven aan
dat raadsbesluit.
Wij hebben hier te maken met twee uiterst zwakke bestuurders, die menen,
dat een zes-vijf stemverhouding in de raad alle stommiteiten kan recht
vaardigen.
Gelukkig heeft een wijs man als Thorbecke bij het ontwerpen van de gemeen
tewet voorzien in een mogelijkheid tot terechtwijzing in dergelijke ge
vallen.
Voorzitter, het is duidelijk, dat hier een wethouder zit, die zijn
plichten niet kent als wethouder.
Wij doelen dan op wethouder Looijen. Hij verwijt ons niet slim te zijn.
Hij is dat wel, denkt hij. Maar de betekenis van de handtekening onder
een besluit kent hij niet.
Hij zegt zelfs, dat hij besluiten, waar hij niet achter staat, niet zal
tekenen.
Voorzitter, hier zit iemand, die de bestuurder wil spelen, doch die de
spelregels niet kent.
In de vorige raadsvergadering heeft U gezegd, dat de raadsleden zelf
maar een exemplaar van de gemeentewet moeten kopen. Ik wil voorstellen
de Heer Looijen een exemplaar van de gemeentewet te geven op kosten van
de gemeente.
Omdat dat nog niet genoeg zal zijn stellen wij voor hem ook een cursus
gemeenterecht te laten volgen op kosten van de gemeente Putte, want
schijnbaar weet hij niet dat hij de plicht heeft besluiten te tekenen,
weet hij niet wat er nodig is om een besloten raadsvergadering te houden
en weet hij niet, dat hij tot antwoorden verplicht is.
De Heer Looijen moet, voor dat hij met de cursus begint, eerst nog maar
eens de artikelen 49, 109 en 129 van de gemeentewet doorlezen.
Wij noemen deze 3 artikelen waar hij vandaag enige malen op uitgleed.