Hij vindt het geheel eigenlijk een beetje zwak verdedigd om het maar te vernietigen. Waarschijnlijk hebben deze mensen ook al kosten gemaakt. Dat weet hij echter niet, en daar gaat het ook niet om. Hij vindt, omdat hier duidelijk de mogelijkheid bestaat om bouwvergunning te verlenen, met inachtnemening van de vereiste procedure, er bouwvergunning verleend moet worden. Volgens hem is er sprake van zoiets als buurtje-pesten. Hij wenst de bouwvergunning in tact te laten en de weg naar de provincie te volgen. Het raadslid Gelten zegt, dat de commissie heeft geadviseerd om tot vernietiging van het besluit van burgemeester en wethouders van 28-8-1985 tot intrekking van die bouwvergunning over te gaan. Dat is hetgeen de heer Looijen ook juist heeft betoogd. Mocht de raad dat besluit nemen, dan wordt de bouwvergunning automatisch weer van kracht. Ten aanzien van het ingebrachte bezwaarschrift zegt hij, dat er geen publicatie opgehangen is. Vandaar dat er ook geen termijn gesteld kon worden om eventueel bezwaar aan te tekenen. Het college is eerst tot een stopzetting van de bouwwerken overge gaan. Daarna is hun schrijven d.d. 28-8-1985 gevolgd tot intrekking van de bouwvergunning. Dit besluit is genomen op grond van artikel van de Woningwet. Het is echter niet mogelijk om in art. 52 van de Woningwet gronden te vinden om die bouwvergunning in te trekken. Men had duidelijk een verkeerde terminologie gebruikt. Daarna is middels een schrijven van gemeentehuize aan het licht gekomen dat de commissie in feite zou moeten adviseren wat er dan zou moeten gebeuren. De commissie zegt unaniem: laat de raad het besluit van burgemeeste en wethouders van 28-8-1985 vernietigen. Dan blijft de oorspron kelijke bouwvergunning intact. Mocht dan de bezwaarmaker het er nog niet mee eens zijn, dan staan daar de juridische wegen voor open om bezwaar daartegen te maken. Dan gaat die hele zaak aan het rolle Dan komt het allemaal weer terug op een rechte lijn. Zo heeft de commissie het ge zien, en vandaar ook dat de commissie het advies zo heeft gegeven. Uit de uiteenzetting van de voorzitter maakt hij op, dat er een pro cedure Ruimtelijke Ordening gevolgd zal moeten worden, en, naar hij aanneemt, haalt de voorzitter die informatie uit een toelichting op de Woningwet of de Wet Ruimtelijke Ordening. Maar die toelichting is in de commissie totaal niet behandeld, oftewel niet ter sprake gekomen, omdat die bij de algemene infor matie die ons ten dienste stond, ontbrak. Vandaar dat de commissieleden nog steeds het advies voorstaan. Mocht de voorzitter zwart op wit kunnen aantonen dat een procedure ruimtelijke ordening gevolgd moet worden, dan wil hij alsnog de raad adviseren, met een aansluiting op dit advies, om die procedure te volgen. De voorzitter concludeert dat de gedachten omtrent het voorstel het zelfde zijn: de oorspronkelijke bouwvergunning intact laten en deze zo nodig door Gedeputeerde Staten laten sanctioneren. Aangezien niemand meer het woord verlangt of stemming wordt aldus besloten. 7. Voorstel tot verlenging van gemeentegarantie van het door de St. Gemeenschapshuis "Putte" opgenomen rekening-courantkrediet bij de N.C.B.-bank Zonder dat iemand het woord verlangt of stemming wordt overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1985 | | pagina 128