- 8 - een stichting, of wordt het van een particulier gehuurd, zo ja, voor hoeveel? VERKEER Niets blijkt in Putte moeilijker tot een oplossing te brengen dan ver keersproblemen. Als belangrijkste verbindingsweg naar het noorden en het zuiden, de Antwerpsestraat, geeft deze straat nog dagelijks grote verkeersopstoppingen te zien. Deze worden hoofdzakelijk veroorzaakt door het zware internationale vrachtverkeer. De meest simpele oplossing om dit verkeer voor een groot deel niet meer door Putte te laten komen is: een verbinding van de Scheldelaan (in Zandvliet), van daar langs het Schelderijnkanaal richting A 58en daar langs de grens, douane-inklarings kantoren. Het gaat er op lijken dat de huidige gemeenteraadsleden minstens 100 jaar moeten worden, willen zij het nog beleven dat deze of welke ande re oplossing dan ook, Putte van het zware vrachtverkeer zal verlossen. Voor mij is het landsbeleid op dit punt, zowel aan Nederlandse als aan Bel gische zijde op z'n smalst. En de provincie, zo blijkt duidelijk uit het Koninklijke Besluit van 26 okt. 1982, heeft tot dan toe, ook weinig blijk van inzicht in deze problematiek gegeven. Of zij, de provincie, nu zal meewerken om een duidelijke voorsortering aan te laten brengen voor de in gang van de parkeerplaats van de "Tervo" zoals die gevraagd is, is voorlo pig nog een open vraag. Om tot ingrijpende maatregelen in de andere straten over te gaan, zodat het verkeersaanbod daar op verschillende uren van de dag iets minder zal worden, is al zeker even moeilijk. Gewoon alles laten zo het is, dat is zowat de enige oplossing, door enigen aangedragen, die telt. De mooie spreuk: "Tempora mutatuur et nos mutamur in illis", gaat hier in dit geval voor Putte bijna niet op. Ook de mentaliteit van verschillende auto mobilisten, in o.a. hun parkeergedrag, is steeds slechter aan het worden, ook van vele voetgangers die de markt bezoeken, zij lopen liever dóór een plantsoen dan dat zij de paden volgen. Ik vind daarom dat, als het beloofde rapport van het commissielid Dhr. Weerheijm klaar is, vooral het gedeelte over de voetpaden, door ieder van ons goed gelezen moet worden, in de hoop, dat er nog dit jaar een oplossing komt voor de knelpunten. Verder vind ik ook dat we in ons achterhoofd moeten onthouden dat als de mogelijkheid zich voordoet, en de gemeente de 2 panden aan de Breestraat, de nummers 2 en 6 kan kopen, we dit moeten doen, om ze daarna te slopen, om zo een grotere in gang te krijgen naar het marktplein, waarvan ik vind dat dit plein de naam mag krijgen van: Burgemeester van Erp-plein. DE WATERHUISHOUDING Het is verheugend, in het investeringsschema te lezen dat, het het college ernst is om aan de regelmatig voorkomende wateroverlast in de Grensstraat iets te gaan doen. Want als op 4 weken tijd 5 keer de Grensstraat in een grensrivier verandert, dan wordt het inderdaad tijd om er iets aan te gaan doen. Daarom is het voor de bewoners van de Grensstraat van belang dat Uw college zo snel mogelijk is, met het college van Kapellen, om de tafel te gaan zitten en snel tot een beslissing zal komen, die de wateroverlast in de Grensstraat tot het verleden zal doen behoren. Ook staat er een bedrag van 250.000,in het investeringsschema voor de kom, oostzijde van de Antwerpsestraat. Kan Uw college hierover misschien een nadere toelichting geven. GROENVOORZIENING Ik vind nog steeds dat verschillende straten best wat meer mogen worden aangekleed met openbaar groen. De St. Dionysiusstraat maar ook de Antwerp sestraat doen erg koud aan. Maar ook verschillende straten in oost zijn toe aan wat groen in de vorm van boompjes. Verder kunnen, vind ik, de beloofde Lariksen geplant worden in de Larikslaan. Er is een goede mogelijkheid langs de gehele lengte hier deze mooie boom te planten. Het geld hiervoor kan toch terug op de begroting gezet worden. In de raadsvergadering van 6 april 1982, werd ons de slotwijziging aangeboden van 1981, daarin stond on-

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1983 | | pagina 9