13 mensen met een huurschuld van drie maanden.
Deze laatsten hadden op die datum tesamen een huurschuld van in totaal
21 .637>4-6 of gemiddeld 1.664,
Vooral dit laatste geeft enige ongerustheid. Ik zou van het college wil
len weten hoe de huurachterstand was op het einde van het jaar 1982, en
hoe denkt het college, vooral de grote achterstand, met deze mensen weg
te werken. Als we de huren van de woningen "bekijken dan zien we dat, voor
al de eengezinswoningen, een hoge huur moeten opbrengen. De laatste eenge
zinswoningen, die wij hebben gebouwd, moeten een huur van 504>40 per
maand opbrengen. Als in deze huizen dan gezinnen wonen waarvan alleen de
man kostwinner is betekent dat, als deze 1.500,netto per maand ver
dient, dat zij 30$ van hun inkomen moeten neertellen voor de huur. Tel
daar dan nog de andere vaste lasten bij en de mogelijkheid dat de huur
subsidie steeds minder wordt, dan verwondert het mij niets dat vele jonge
huurders van deze huizen in grote moeilijkheden komen. Daarom moeten we
alles doen wat in ons vermogen ligt, als gemeentebestuur, om de huizen
welke we gaan bouwen aan de Postbaan een zo laag mogelijke huur op te la
ten brengen, door b.v. ze nog eenvoudiger te maken of bepaalde zaken er niet
in of aan te maken. Ik weet dat verschillende gemeenten in Nederland hiermee
aan het experimenteren zijn. Zo dit allemaal niet mogelijk is en de huren
blijven stijgen en alle andere woonlasten, dan zie ik voor velen van deze
huurders de toekomst zeer donker in.
MILIEU
Reeds 3 jaren staat in de begroting, onder hoofdstuk IV nr. 244 een bedrag
van 22.000,voor milieubeheer. In de begroting van 1983 staat in de
tekst: tevens voor aankoop van geluidsapparatuur IMP
Wat is het college op dit gebied, dit jaar van plan te gaan doen?
Als deze materie voor het college echt een zorg is, zou het dan niet wense
lijk zijn om hierbij een organisatie in te schakelen die gezien kan worden
als deskundig op dit gebied en gevestigd is in het "Ravenhof", "Benegora",
en dan op kosten van post 244» Uit dit advies zou mogelijk naar boven kun
nen komen welke milieugevaren ons werkelijk bedreigen hier in Putte, en wel
ke minder, en wat daar mogelijk aan te doen is. Verder wil ik het college
graag een compliment geven voor haar besluit om vanaf 1 januari 1983 tuin
afval te storten op een plaats aan de Postbaan. Dit is vele malen beter dan
steeds achter de sluikstorters aan te moeten lopen, wamt dat is voor niemand
een pretje. Ik hoop dat iedereen het ook gelezen zal hebben, zodat alle
tuinafvalstorters het ook daar gaan storten.
BEJAARDENOORD EN/OF VERPLEEGTEHUIS
Ik zie in het investeringsschema een bedrag staan van 420.000,voor de
aanleg van een drukriolering buitengebied. Ik gok er op dat U hiermee de
bejaarden-verzorgingstehuis-"Bieduinenhoft-rioolaansluiting voor ogen heeft.
Als dat zo is moet hier zeker de betekenis aan gekoppeld worden dat dit
centrum nog lang in Putte zal blijven. Hoe staat het, voorzitter, met de
plannen voor een verzorgingstehuis voor bejaarden, en daaraan gekoppeld
een warmemaaldienst voor de nog zelfstandig wonende bejaarden, en dit dan
in het centrum van Putte? Of is het college van mening, dat dat voor Putte
een totaal onhaalbare kaart is? Verder wil ik wel wat meer informatie over
op, en met welke basis en normen "Bieduinenhofwerkt. Is het een dependan
ce van het ABG in Bergen op Zoom, of werkt het volledig zelfstandig en valt
het onder Volksabdij O.L.V. ter Duinen in Ossendrecht? Is het een erkend
verpleegtehuis zodat patiënten daar verpleegd, kunnen vallen onder de alge
mene Wet Bijzondere. Ziektekosten. Heeft de provincie over dit verzorgings
tehuis bij U al eens geinformeerd of is er al eens een gesprek met de pro
vincie over dit yerzorgingstehuis geweest?
En wat is de toekomst van dit tehuis? Kunt U daarover enige informatie ge
ven? Zoals ik gezien heb in de begroting, betaalt de gemeente Putte
275.000,aan personen in bejaardenoorden, ik neem aan dat daar ook
"Bieduinenhof" onder valt. Tot slot hierover is "Bieduinenhof" eigendom van