in overweging te nemen. Maar we zitten binnen afzienbare tijd met de
bouw van de woningen aan de Postbaan en als we deze aansluiten - we moe
ten toch een uitbreiding van het machtigingsgebied aanvragen willen we
deze huizen ook aansluiten - dan moet er toch een goedkopere weg gevonden
kunnen worden om de rest van de Postbaan en de Dennenlaan ook mee te kun
nen nemen. Tegenvaller is dat het CAI-bedrijf de nog niet afgeschreven
kosten van de nog bestaande GAI-netten moest overnemen. Daarom vind ik,
moet het college de nog goede onderdelen uit deze oude installaties
waar mogelijk, verkopen. Daarbij denk ik aan de masten, de versterkers,
etc. De opbouw van het bedrag op post 21, in CAI-begroting kan er voor zor
gen dat, als het bedrag groot genoeg is en de Raad dat wil, de onrendabe
le gebieden, maar ook eventueel de camping "Hazeduinen" aangesloten zouden
kunnen worden. Ik vind dat we voorlopig de reserve daarvoor moeten ge
bruiken. De verdere mogelijkheid, die met het net ondernomen kan worden,
en ik vind dat we de kosten daarvoor niet op het CAI-bedrijf moeten afwen
telen omdat ze een veel breder doel hebben, is het gebruiken van een kanaal
voor informatie, zoals ik bij het rampenplan aangaf, als de wetgever op dat
punt wat soepeler tegenover de gemeente wordt. In de Putse Stencilkrant
van november 1982 stond een verhaal waarin o.a. iets over de CAI werd ge
zegd. De scribent van dit artikel is, na onderzoek gebleken, zelf een lid
van de vorige CAI-commissie geweest. Het komt mij voor dat een ieder die
dit gelezen heeft en de naam van de schrijver kent, begrijpt waarom dat er
zoveel verdraaiingen van de waarheid in dit stukje staan. Voor alle duide
lijkheid: Ik persoonlijk heb met nog een burger - Dhr. v. Santen, de eerste
kontakten gelegd met Integan, in 1976. Ik heb me daarna vrijwel steeds met
de CAI beziggehouden en geprobeerd hem, zoals hij nu is, in Putte te krij
gen. Ik ben dus vanaf het begin ermee bezig geweest, in samenwerking met nog
meer mensen. En de betreffende schrijver van het stuk is pas 8 maanden la
ter in het overleg gekomen middels de toenmalige Burgemeester v. Erp en
wethouder de Waal. Zulke artikelen hebben de intentie om mensen, die zich
vele jaren voor het wel en wee van Putte hebben ingespannen en nog, neer te
halen naar een niveau, waarop volgens mij, de schrijver van dit artikel
thuishoort. Ik zou, naar aanleiding van dit artikel, bijna wensen dat de ge
meente de kontakten met dit blad, ook financieel, verbrak als er niet ook nog
andere, echt fatsoenlijke mensen, hun medewerking aan dit blad geven.
WONINGBOUW
In het afgelopen jaar zijn weer 52 huizen opgeleverd, waarvan 20 woningwet
woningen. Voor de 10, die de stichting Steenbergen dit jaar gaat bouwen,
wordt de grond bouwrijp gemaakt. De woningbouw op partikulier terrein stag
neert ook in Putte. Hoe goed bedoeld ook, maar de gemeente kan, binnen het
raam van de wetgeving hiervoor, helaas, daar niet alles aan verbeteren, wel
iets. Het verwerven van alle grond in het plan "Hogeberg II" is een zeer
moeilijke zaak en kan op de manier zoals we die tot nu toe gevolgd hebben,
niet blijven doorgaan. De coalitie zal op dat punt doortastend moeten han
delen en durven besluiten. Want juist doordat dit plan niet bouwrijp gemaakt
kan worden stagneert ook de particuliere woningbouw. Daarom, als het plan
Hogeberg II door GS is goedgekeurd, moeten wij de instrumenten benutten,
die wij daar voor hebben. Ik vind ook dat het college een grotere vrijheid
moet krijgen om oude particuliere panden, als die te koop worden aangeboden,
te kopen als de aankoop van zo een pand voor verbetering van de omgeving,
b.v. door sloop, benut kan worden. Als wij het college niet de mogelijkheid
bieden om dan slagvaardig te kunnen handelen, dan blijven we tot in lengte
van dagen met knelpunten zitten in verschillende straten. Ten aanzien van
de overdracht van het gehele Woningwetbestand naar de "Stichting Steenbergen"
blijft mijn mening dat dit door moet gaan. Op 28 juni in 1982, was de ach
terstand in de betaling van de huur van de gemeentewoningen opgelopen tot
55.858,10 Daarvan, hebben we kunnen zien, waren er:
49 mensen met een huurschuld van minder dan één maand;
17 mensen met een huurschuld van één maand;
7 mensen met een huurschuld van twee maanden;