Het zit voor een deel in het feit dat er hier een duidelijk andere mentaliteit geproefd wordt dan bij de gewone sedimentaire bevolking die wel rechten maar ook plichten kent en dat dat hier bij deze groep van de bevolking vaak heel erg moeilijk is om over te brengen. De goede niet te na gesproken want er zijn ook erg veel zich aan de regels houdende woonwagenbewoners die onder geen beding eigenlijk problemen willen hebben en ook erg goed inspelen op het spel van onze democratie. Er is een brief naar de VHG om overleg tussen de verschillende schappen, waarin dit tesamen met de VNG besproken zal worden, over welk advies er eventueel naar Den- Haag gestuurd zou kunnen worden maar het is bijna zeker dat er op een zeer laconieke manier op gereageerd wordt. Het is zelfs zo dat als men in Den Haag komt om aanvulling voor de bepaalde kosten welke van tevoren door CRM betwistbaar werden gesteld maar op dat momect gedacht als we het kunnen hard maken zal dat wel betaald worden dan zeggen ze nu op het moment op het ministerie van de WC: wat niet geregeld is wordt niet betaald; zo simpel is het. Dan loop je vast en dan zullen de gemeenten moeten betalen. De problemen zullen mogelijk iets verbeteren wanneer de wijziging op de gemeenschappelijke regeling van toepassing gaat worden. Ook dit jaar loopt de zogenaamde koepelregeling af, geregeld loopt af, dat gaat allemaal naar de gemeente toe. Het zou t.z.t zo kunnen zijn dat het schap alleen nog maar de standnlaatsen op de verschillende kampen beheert en voor de rest niets meer, het betekent duidelijk een afbouw van het beheer van het schap, dan wordt het mogelijk dat de verschillende individuele gemeenten een beter antwoord weten op de problemen die er op de verschillende kampen rijzen en daardoor de problemen die we dus nu kennen op een toch waardig menseljke wijze opgelost kunnen worden. Het punt zit hem voor een groot deel hierin dat het heel moeilijk is om kontakt te krijgen met de mensen. De voorzitter vult deze verklaring aan met de mededeling dat deze kosten gerangschikt zijn onder de uitgaven welke de gemeenten verplicht zijn te doen. Mevrouw Emke vraagt of de mogelijkheid bestaat dat er vanuit het Schap aan de Minister duidelijk kan worden gemaakt dat hier sprake is van een onredelijke zaak. Enerzijds worden van bovenaf voorschriften uitgevaardigd, als er echter geen financiële middelen zijn worden de gemeenten met de kosten opgezadeld. De Heer Looyen zegt toe deze materie te bespreken in de vergadering van het woonwagenschap. Mevrouw Emke vraagt hierna hoe het staat met de invordering van de achterstallige huren en belastingen, waarover gesproken wordt in de controlerapporten van het Verificatiebureau. De voorzitter antwoordt hierop dat met Hazeduinen een regeling is getroffen over de toeristenbelasting. De huurders van gemeentewoningen hebben ondertussen een aanmaning gekregen terv'jl voor specifieke achterstanden de deurwaarder is ingeschakeld. De Heer Adams wil het college op het hart drukken dat de opmerkingen die het Verificatiebureau gemaakt heeft - niet alleen ten aanzien van achterstallige betalingen maar er waren ook andere opmerkingen - erg ter harte nemen en de vinger aan de pols te houden zodat het geheel goed blijft draaien. Aangezien hierna niemand meer het woord verlangt of stemming worden de ingekomen stukken voor kennis aangenomen. Voorstel tot het instemmen met het bevolkingsonderzoek op baarmoeder- halskanker De Heer van Beeck verklaart dat de C.D.A—fractie akkoord gaat met het voorstel van burgemeester en wethouders om alternatief II te kiezen omdat dit alternatief het beste is. Het gewest heeft er al 6 jaar ervaring mee, het is organisatorisch beter toepasbaar en het kost

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1983 | | pagina 34