Het zit voor een deel in het feit dat er hier een duidelijk andere
mentaliteit geproefd wordt dan bij de gewone sedimentaire bevolking
die wel rechten maar ook plichten kent en dat dat hier bij deze
groep van de bevolking vaak heel erg moeilijk is om over te
brengen. De goede niet te na gesproken want er zijn ook erg veel
zich aan de regels houdende woonwagenbewoners die onder geen
beding eigenlijk problemen willen hebben en ook erg goed inspelen
op het spel van onze democratie. Er is een brief naar de VHG
om overleg tussen de verschillende schappen, waarin dit tesamen met
de VNG besproken zal worden, over welk advies er eventueel naar Den-
Haag gestuurd zou kunnen worden maar het is bijna zeker dat er op een
zeer laconieke manier op gereageerd wordt. Het is zelfs zo dat als
men in Den Haag komt om aanvulling voor de bepaalde kosten welke van
tevoren door CRM betwistbaar werden gesteld maar op dat momect gedacht
als we het kunnen hard maken zal dat wel betaald worden dan zeggen ze
nu op het moment op het ministerie van de WC: wat niet geregeld is
wordt niet betaald; zo simpel is het. Dan loop je vast en dan zullen
de gemeenten moeten betalen. De problemen zullen mogelijk iets verbeteren
wanneer de wijziging op de gemeenschappelijke regeling van toepassing
gaat worden. Ook dit jaar loopt de zogenaamde koepelregeling af,
geregeld loopt af, dat gaat allemaal naar de gemeente toe. Het zou
t.z.t zo kunnen zijn dat het schap alleen nog maar de standnlaatsen
op de verschillende kampen beheert en voor de rest niets meer, het
betekent duidelijk een afbouw van het beheer van het schap, dan wordt
het mogelijk dat de verschillende individuele gemeenten een beter
antwoord weten op de problemen die er op de verschillende kampen
rijzen en daardoor de problemen die we dus nu kennen op een toch waardig
menseljke wijze opgelost kunnen worden. Het punt zit hem voor een
groot deel hierin dat het heel moeilijk is om kontakt te krijgen met
de mensen.
De voorzitter vult deze verklaring aan met de mededeling dat deze kosten
gerangschikt zijn onder de uitgaven welke de gemeenten verplicht zijn
te doen.
Mevrouw Emke vraagt of de mogelijkheid bestaat dat er vanuit het
Schap aan de Minister duidelijk kan worden gemaakt dat hier sprake
is van een onredelijke zaak.
Enerzijds worden van bovenaf voorschriften uitgevaardigd, als er
echter geen financiële middelen zijn worden de gemeenten met de kosten
opgezadeld.
De Heer Looyen zegt toe deze materie te bespreken in de vergadering
van het woonwagenschap.
Mevrouw Emke vraagt hierna hoe het staat met de invordering van de
achterstallige huren en belastingen, waarover gesproken wordt in de
controlerapporten van het Verificatiebureau.
De voorzitter antwoordt hierop dat met Hazeduinen een regeling is
getroffen over de toeristenbelasting. De huurders van gemeentewoningen
hebben ondertussen een aanmaning gekregen terv'jl voor specifieke
achterstanden de deurwaarder is ingeschakeld.
De Heer Adams wil het college op het hart drukken dat de opmerkingen
die het Verificatiebureau gemaakt heeft - niet alleen ten aanzien
van achterstallige betalingen maar er waren ook andere opmerkingen -
erg ter harte nemen en de vinger aan de pols te houden zodat het geheel
goed blijft draaien.
Aangezien hierna niemand meer het woord verlangt of stemming worden
de ingekomen stukken voor kennis aangenomen.
Voorstel tot het instemmen met het bevolkingsonderzoek op baarmoeder-
halskanker
De Heer van Beeck verklaart dat de C.D.A—fractie akkoord gaat met het
voorstel van burgemeester en wethouders om alternatief II te kiezen
omdat dit alternatief het beste is. Het gewest heeft er al 6 jaar
ervaring mee, het is organisatorisch beter toepasbaar en het kost