- 15 - VERKEER In de woonwijken verdient een snelheidsbeperking tot 30 km per uur aan beveling. Als proef raden wij de Hogebergdreef aan. Een vlottere door stroming van het verkeer bij de grenspost in de Antwerpsestraat is meer dan wenselijk. Maatregelen die dit bevorderen zijn noodzakelijk. De doorbraak van de Bosweg naar de Postbaan dient zo spoedig mogelijk gerealiseerd te worden. Hierdoor neemt het verkeer voor de school aan de Hogebergdreef af. Grote onvrede heerst er in Putte over het nachte lijk grensverkeer. Met zeer veel lawaai knallen lege, klapperende auto- transportwagens met grote snelheid door ons dorp. Hieraan dient een einde te komen. De nieuwe doorbraak Antwerpsestraat-Koppelstraat vergroot de verkeersvei ligheid. Wij geven het college hiervoor graag een compliment. ONTEIGENEN Principieel zijn wij tegenstander van onteigenen. Iemands eigendom kan niet voldoende gerespecteerd worden. U zult dus bij onteigeningsprocedures niet op onze steun kunnen rekenen, tenzij het een overduidelijke zaak is dat het niet onteigenen in ernstige mate strijdig is met het algemeen belang of in dien de afwijzing tot verkoop tegen redelijke condities berust op louter onwil Tot slot danken wij alle medewerkers van de Gemeente Putte voor hun inzet gedurende het afgelopen jaar en danken U voor de aandacht, welke U aan onze beschouwingen hebt besteed. Het raadslid Looijen legt namens de P.v.d.A.-fractie de volgende verklaring af: Ik meen dat ik in 1974 als eerste begonnen ben met de beschouwingen op papier te zetten in een eenvoudige vorm. Geleidelijk aan hebben de andere fracties dit overgenomen in een zeer uitgebreide vorm. Misschien dat de manier waarop ik dit jaar de algemene beschouwing houdt, nl. uit het hoofd, navolging in volgende jaren zal vinden. Ik geloof dat wij ons gelukkig mogen prijzen, Mijn heer de Voorzitter, dat we in Putte wonen en niet b.v. in Israël, als we de gewelddadigheden daar zien op de t.v. en in de krant. Putte is op zich nog niet zo'n onaardig dorp. De "kleine" probleempjes die wij hebben zijn waarschijnlijk best op te lossen. Als je de algemene beschouwingen goed hebt beluisterd, dan willen de no-nonsense-regeringsfracties nogal wat. En dat kost natuurlijk geld. DE Z00MWEG De Zoomweg vormt een probleem dat al jaren in de Zuid-Westhoek speelt. Vele regeringen zijn ermee bezig geweest. Ook aan Belgische zijden heeft men de no dige plannen gehad. Er is eindelijk een besluit genomen waar de grensovergang komt. Dat is op zich al een belangrijk punt. Maar, als je dan ziet wat er in de commissie "wegen" van de Provincie besproken wordt, nl. dat Brabant een van de minst bedeelde provincies is v.w.b. de toebedeling van geld voor het wegen net, dan geloof ik dat we maar niet de illusie moeten hebben, dat we binnen nu en 5 jaar een Zoomweg zullen hebben. Dit betekent dat Putte geconfronteerd gaat worden met een steeds groter wordende stroom vrachtauto's. De fractie van de V.V.D. zei, dat de snelheid waarmee deze wagens door ons dorp rijden, afgeremd zou moeten worden. Dit zal echter niet kunnen, want er is, zeker in de nachte lijke uren, te weinig politie. De Zoomweg kan het verkeer in de Antwerpse straat doen verminderen. Het gevolg daarvan zal zijn, dat er minder passanten komen. Ik geloof niet dat de komst van Belgen om hier te winkelen ligt aan een al dan niet gezellige winkelsfeer, maar veeleer aan de positie van de Belgische franc t.o.v. de Nederlandse gulden. De grensarbeiders zijn afhankelijk van wat landelijk, in Den Haag, en in Brussel wordt gezegd. Het is genoegzaam bekend, dat het I.M.E. heeft aangekondigd, dat Nederland, Duitsland en België weer moe ten re- en devalueren. Dit betekent voor Nederland en Duitsland 3?ó naar boven, en voor België naar beneden. Dat is nog eens 6verlies voor de enkele hon derden grensarbeiders.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1983 | | pagina 133