-7-
dat daar door een klein groepje mensen verricht moet worden.
Het past misschien niet helemaal in het schema zoals wij dat
graag zouden willen zien, maar gezien de verantwoordelijkheid
die deze mensen moeten dragen komt het toch positief over.
Hij geeft in overweging om een raadslid en zo mogelijk ook
de burgemeester, zitting te laten nemen in het bestuur zodat
het bestuur meer kracht krijgt.
De voorzitterantwoordt hierop dat het sociaal cultureel plan
een antwoord zal geven op deze vraag. De besturen van de
verenigingen moeten afgevaardigden in het bestuur van de Berk
aanwijzen. De burgmeester hoort daar niet in thuis.
Het raadslid Looijen plaatst hierna nog een opmerking over de
erkende muziekopleidingen. Het is hem bekend dat de omringende
gemeenten, als er leerlingen aan een muziekschool deelnemen,
veel meer subsidie verlenen b.v. Ossendrecht betaalt 580»
per jaar.
Hij geeft het college in overweging ook in Putte de subsidies
voor de erkende muziekinstellingen aan te passen.
Wethouder Buijs verklaart dat in de loop van volgende week
een gesprek met Bergen op Zoom zal plaats vinden over dit
onderwerp.
Het raadslid de Bruijn verklaart dat hij in de commissiever
gadering het college gevraagd heeft eens te gaan praten met
het bestuur over de structuur van de Berk. Daarnaast heeft hij
gezegd dab voor 19801981 niet te veel de nadruk moet worden
gelegd op de activiteiten in verband met de voorgenomen ver
bouwing.
Zonder dat hierna nog iemand het woordt verlangt of stemming
wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders
bedoten.
15. Voorstel tot 2e wijziging van de Verordening op de heffing
van onroerend goed-belasting.
Wethouder Buijs geeft een korte toelichting op het voorstel.
Het huidige tarief is 5»55 voor de gebruiker en 4>30 voor
de eigenaar. De ruimte tussen de opbrengst van het huidige tarief
en het wettelijk plafond is 215.000,Met de commissie
financiën meent het college dat ieder een trétLmatige verhoging
moet worden doorgevoerd.
Dit, om latere extreme verhogingen te voorkomen.
Het voorstel is dan ook om de onroerend goedbelasting voor 1981
met 57$ te verhogen. Het raadslid de Ru verklaart dat zijn
fractie ook vorig jaar reeds zijn best heeft gedaan om die
verhogingen ongedaan te krijgen. Het is toen niet gelukt ondanks
het batig saldo op de begroting.
Nu wordt er weer een voorstel voor het volgend jaar behandeld.
Hij heeft alles op een rijtje gezet. Volgens zijn gegevens heeft
de gemeente dadelijk een reserve van 2g- miljoen en het batig
saldo op de begroting is ongeveer 200.000,
Dan vraagt hij zich af of het zo noodzakelijk is om die
belasting weer te verhogen. Men kan de krant niet pakken of er
staat dat men moet inleveren en de reden is gewoon niet aanwezig
om die belasting te verhogen. Zijn fractie is tegen verhoging van
de onroerend goedbelasting.
Het raadslid Schouteten verklaart ook tegen het voorstel te zijn.
Het raadslid Looijen verklaart hierna: vergeleken met het reëel
acres van 5^ wat de gemeenten onder het kabinet de Uijl ten deel
viel, is er onder dit kabinet sprake van een fase terugval tot
1-g$. Doorbijkomende faktoren in de praktijk tot 1$, zodat dit