zullen worden besproken, waarna overleg zal worden gepleegd met de provinciale waterstaat. De te nemen maatregelen zullen daarna worden besproken in de Commissie Algemene Zaken, waarna voorstellen aan de gemeenteraad zullen worden gedaan» Dit is precies de volgorde, welke het college gevolgd heeft. De heer van Wees vindt het dan ook zinnig dat deze avond over deze nota gepraat wordt, een nota die een prima uit gangspunt is voor de besprekingen met de in de nota genoemde instanties Zijn fractie staat unaniem achter deze nota. Voor wat de drie over wegingen betreft, welke aan het slot van de nota naar voren zijn gebracht, is zijn fractie van mening dat de situatie op het kruispunt aan de grens, hoewel die verkeerstechnisch erg onlogisch is, toch gehandhaafd moet blijven, vanwege de praktische voordelen. De vrachtwagen die vanaf de parkeerplaats bij de Belgische douane komt, heeft nu de gelegenheid om voorrang af te dwingen en kan zo doende de Antwerpsestraat inrijden, wat leidt tot een vlotte verkeers afwikkeling. Het college vraagt zich af of de bushalte verplaatst dient te worden naar de St. Dionysiusstraat. De C.D.A.-fractie vindt dit wel wenselijk maar niet zo noodzakelijk nu bekend is dat de gemeente Stabroek geen medewerking wil verlenen aan het verleggen van de busroute over de grens. De uitrit bij de Tervo moet bij het overleg met deze directie be sproken worden en getracht moet worden éénrichtingsverkeer te reali seren bij de uitrit: dus de inrit aan de Antwerpsestraat en de uitrit aan de St. Dionysiusstraat. Deze uitrit zou nog verbeterd kunnen worden door deze meer naar de zuidpunt van het parkeerterrein te verplaatsen. Hij verklaart nogmaals dat zijn fractie achter deze nota staat, er zitten duidelijk goede zaken in: In vergelijking met de plannen van de provincie, zitten er voor de plaatselijke middenstand voordelen in. Er moet vanuit worden gegaan dat er iets gaat gebeuren. Als de gemeente niets doet, zal de provincie het doen. Dit plan is met het bestuur van de Ondernemersvereniging besproken. Het bestuur heeft toen verklaard geen enkel bezwaar te hebben mits vervangende parkeergelegenheid, met name achter het douanekantoor, zou worden gecreëerd. Het bestuur was van mening dat deze maatregelen weinig beperkingen met zich meebrengen» Dit voorstel houdt in een parkeerverbod voor per sonenwagens van 5 tot 9 uur en van 17 tot 19 uur. Tijdens deze eerste periode wordt er nog niet veel gewinkeld. In de laatste periode worden wel enige beperkingen opgelegd. Deze maatregel zou alleen voor werkdagen gelden. Zijn fractie vindt dit een goede zaak en een hele verbetering "tav. de plannen die de provincie voorschotelt. De C.D.A.-fractie zou erg gelukkig zijn als de parkeerplaats achter het douanekantoor gerealiseerd wordt met de voorgestelde uitrit op de Julianastraat. In de nota is tevens opgenomen dat getracht wordt om het marktterrein beter bereikbaar te maken voor het vrachtverkeer. Het marktterrein zal op de woensdagen niet gebruikt kunnen worden in verband met de markt. Op de overige werkdagen zou dit een belang rijke ontlasting betekenen van het vrachtverkeer op de Antwerpsestraat. Het verleggen van de Breestraat in zuidelijke richting betekent volgens de vrachtwagenchauffeurs een verbetering. De C.D.A.-fractie heeft wel enige moeite met de sorteervakken voor de Tervo. Enige leden zijn bang dat dit snelheidsverhogend zal werken, andere verwachten dit niet, daar deze vakken het overzicht moeilijk maken. De verwachting is dat dit ook snelheidsbeperkend zal werken. In het algemeen zegt de fractie: bespreek het met de provincie en kijk wat de mogelijkheden zijn. Het raadslid van Wees zegt hierna, dat zijn fractie instemt met de voorgestelde "P"-verwijzing en hoopt dat de provincie hiervoor toestemming zal verlenen.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1980 | | pagina 78