zullen worden besproken, waarna overleg zal worden gepleegd met
de provinciale waterstaat.
De te nemen maatregelen zullen daarna worden besproken in de
Commissie Algemene Zaken, waarna voorstellen aan de gemeenteraad
zullen worden gedaan» Dit is precies de volgorde, welke het college
gevolgd heeft. De heer van Wees vindt het dan ook zinnig dat deze
avond over deze nota gepraat wordt, een nota die een prima uit
gangspunt is voor de besprekingen met de in de nota genoemde
instanties
Zijn fractie staat unaniem achter deze nota. Voor wat de drie over
wegingen betreft, welke aan het slot van de nota naar voren zijn
gebracht, is zijn fractie van mening dat de situatie op het kruispunt
aan de grens, hoewel die verkeerstechnisch erg onlogisch is, toch
gehandhaafd moet blijven, vanwege de praktische voordelen.
De vrachtwagen die vanaf de parkeerplaats bij de Belgische douane
komt, heeft nu de gelegenheid om voorrang af te dwingen en kan zo
doende de Antwerpsestraat inrijden, wat leidt tot een vlotte verkeers
afwikkeling.
Het college vraagt zich af of de bushalte verplaatst dient te worden
naar de St. Dionysiusstraat. De C.D.A.-fractie vindt dit wel wenselijk
maar niet zo noodzakelijk nu bekend is dat de gemeente Stabroek
geen medewerking wil verlenen aan het verleggen van de busroute
over de grens.
De uitrit bij de Tervo moet bij het overleg met deze directie be
sproken worden en getracht moet worden éénrichtingsverkeer te reali
seren bij de uitrit: dus de inrit aan de Antwerpsestraat en de uitrit
aan de St. Dionysiusstraat. Deze uitrit zou nog verbeterd kunnen
worden door deze meer naar de zuidpunt van het parkeerterrein te
verplaatsen.
Hij verklaart nogmaals dat zijn fractie achter deze nota staat, er
zitten duidelijk goede zaken in: In vergelijking met de plannen van
de provincie, zitten er voor de plaatselijke middenstand voordelen in.
Er moet vanuit worden gegaan dat er iets gaat gebeuren.
Als de gemeente niets doet, zal de provincie het doen.
Dit plan is met het bestuur van de Ondernemersvereniging besproken.
Het bestuur heeft toen verklaard geen enkel bezwaar te hebben mits
vervangende parkeergelegenheid, met name achter het douanekantoor,
zou worden gecreëerd.
Het bestuur was van mening dat deze maatregelen weinig beperkingen met
zich meebrengen» Dit voorstel houdt in een parkeerverbod voor per
sonenwagens van 5 tot 9 uur en van 17 tot 19 uur.
Tijdens deze eerste periode wordt er nog niet veel gewinkeld. In
de laatste periode worden wel enige beperkingen opgelegd.
Deze maatregel zou alleen voor werkdagen gelden. Zijn fractie vindt
dit een goede zaak en een hele verbetering "tav. de plannen die de
provincie voorschotelt. De C.D.A.-fractie zou erg gelukkig zijn als
de parkeerplaats achter het douanekantoor gerealiseerd wordt met de
voorgestelde uitrit op de Julianastraat.
In de nota is tevens opgenomen dat getracht wordt om het marktterrein
beter bereikbaar te maken voor het vrachtverkeer.
Het marktterrein zal op de woensdagen niet gebruikt kunnen worden
in verband met de markt. Op de overige werkdagen zou dit een belang
rijke ontlasting betekenen van het vrachtverkeer op de Antwerpsestraat.
Het verleggen van de Breestraat in zuidelijke richting betekent volgens
de vrachtwagenchauffeurs een verbetering.
De C.D.A.-fractie heeft wel enige moeite met de sorteervakken voor de
Tervo. Enige leden zijn bang dat dit snelheidsverhogend zal werken,
andere verwachten dit niet, daar deze vakken het overzicht moeilijk
maken. De verwachting is dat dit ook snelheidsbeperkend zal werken.
In het algemeen zegt de fractie: bespreek het met de provincie en
kijk wat de mogelijkheden zijn.
Het raadslid van Wees zegt hierna, dat zijn fractie instemt met de
voorgestelde "P"-verwijzing en hoopt dat de provincie hiervoor
toestemming zal verlenen.