Hij wijst in dit geval op het feit dat er de laatste tijd veel geschreven
wordt over het feit dat er indertijd veel werkgelegenheid geschapen
is door DoA»C.V.-werkuitvoeringen aan sportzalen.
Momenteel zijn er heel wat gemeenten die daar de droevige revenuen
van op tafel krijgen, deze sportzalen zijn niet voldoende exploitabel
meer te maken en drukken derhalve zwaar op de algemene diensten.
Dit is duidelijk voor de gemeenteraad een hint om, als er plannen in
die richting zijn, erg voorzichtig te zijn.
De voorzitter antwoordt hierop dat het streven van het gemeentebestuur
is om de reserves ten goede te laten komen van de Putse bevolking,
maar thans loopt dit, zoals bekend is, niet op rolletjes;
het is allemaal wachten op het moment waarop de eerste paal geslagen
zal worden. Het raadslid de Ru sluit zich aan bij het raadslid Looijen.
Ook hij brengt zijn complimenten uit aan de samenstellers van deze
begrotingswijzigingo Zijn fractie is uiteraard ook erg blij met het
batig saldo van 466.000,
Hij gaat terug naar de algemene beschouwingen bij de behandeling van de
begroting 1980. Hij heeft zich toen afgevraagd of het allemaal wel
nodig was om de onroerend—goedbelasting te verhogen. Als hij nu kijkt
naar het batig saldo van de dienst 1979 dan heeft hij dat naar zijn me
ning goed gezien.
De voorzitter antwoordt hierop dat hij niet weet of het raadslid de
Ru dit goed heeft gezien. Het is wel zo dat als het gemeentebestuur
volop met de plannen had kunnen doorgaan, de financiële positie nu
heel anders zou zijn. De raad heeft destijds gezegd: we moeten op zijn
tijd aanpassen, zodat je niet schoksgewijs moet verhogen.
Daaroverkan men van mening verschillen.
Als men over de saldi-rese rve gaat beschikken betekent dit dat de rente
winst lager wordt. Dit betekent 200.000,
Het raadslid de Ru meent dat de gemeente een spaarpot vormt hetgeen niet
nodig is.
De voorzitter verklaart nogmaals dat het streven van de raad er steeds
op gericht is om overschotten op de begrotingen ten goede te laten
komen van de hele Putse gemeenschap.
Zonder dat nog iemand het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
8a. Voorstel tot vaststelling van de Algemene Verkoopvoorwaarden voor
bouwterrein der gemeente Putte.
8b. Voorstel tot vaststelling van de ootievoorwaarden ten behoeve
van de verkoop van bouwterrein in de gemeente Putte.
Wethouder van Wees geeft een korte toelichting op het voorstel van
burgemeester en wethouders. De algemene verkoopvoorwaarden dateren
laatstelijk van 1969 en het bleek vooral de laatste 2 jaar, dat specule
ren met deze voorwaarden helaas erg goed mogelijk was. Uit de raad is
dan ook meerdere malen de wens naar voren gekomen om daar een einde aan
te maken. Dat heeft geresulteerd in een motie van de fractie van de
Partij van de Arbeid met voorstellen om de voorwaarden te wijzigen.
De commissie algemene zaken heeft zich tweemaal over deze zaak gebogen.
Het voorstel dat thans ter behandeling op tafel ligt, is daaruit voort
gekomen. Daar zijn aan toegevoegd de optievoorwaarden.
Het raadslid de Bruijn ziet in het voorstel een poging om eventueel
mistoestanden die er geweest zijn te voorkomen in de toekomst.
Hij stelt echter voor in punt 1 te bepalen dat vanaf heden vooralsnog
geen bouwgrond meer verkocht zal worden aan personen aan wie reeds
eerder bouwgrond is verkocht. Hij zou hieraan toe willen voegen: met uit
zondering van woning-corporaties waarvan de gemeente de huurders aanwijst.
Als de raad aan de Stichting Regionaal Woningbezit Steenbergen grond
gaat verkopen, dan zou dit voor de tweede maal niet mogelijk zijn.
Deze uitzondering moet echter mogelijk blijven. Het raadslid Looinen
sluit zich hierbij aan. Hij denkt hierbij aan particuliere beleggers
zoals het S.P.B., want anders zouden alle deuren gesloten worden voor
instellingen o.a. zoals het S.P.B. dat hier veel goede huurwoningen heeft