Verder wil ik nog terugkomen op de schoolpsycholoog. Ik heb zeker niet gesteld dat de schoolpsychologie bij de S.P.D. weg moet. Ik heb alleen een onderscheid gemaakt tussen de 2 soorten van schoolpsychologieo Natuurlijk moet de schoolpsycholoog bij de S.P.D. blijven, die functioneert goed en dat moet ook zo zijn. Het is alleen zo dat het college de mening had en dat vonden wij ook in de standpuntbepaling,dat de curatieve klinische school psycholoog ook bij de S.P.D. thuis zou horen. Aan de hand van meerdere voorbeelden heb ik geprobeerd duidelijk te maken dat dat zeer zeker niet moet en ook niet kan. Deze man is duidelijk medisch bezig. Die is niet didactisch bezig. Die is duidelijk met gedragsstoornissen bezig en zal ook, en dat is ook de bedoeling, preventief gaan werken. Dit zijn twee duidelijk verschillende zaken. Vandaar dat ik ook pleit voor de aanstelling van een schoolpsycholoog bij de geweste lijke gezondheidsdienst en vanzelfsprekend moet de gemeente bij de S.P.D» blijven, maar die doet heel ander werk. De voorzitter zegt, dat Mevrouw Emke een opmerking heeft gemaakt, die in de commissie algemene zaken niet direct duidelijk naar voren is gekomen. De heer Looijen heeft inderdaad een aantekening gemaakt over de kostenfactor. Het is inderdaad zo, dat de grote diensten duurder zijn voor de kleine gemeenten, terwijl ze voor de grote gemeenten welkom zijn, omdat het surplus aan kennis ai kwaliteit een uitwaaierend effect heeft over de regio en daardoor de kleinere gemeenten daarvan kunnen profiteren. Dat wil ik duidelijk stellen: het betekent wel dat de kosten dan ook uitgesmeerd worden en dat daardoor de kosten voor een grotere ge meente verlaagd worden. De kleine gemeenten zullen meer moeten gaan betalen maar het tot standkomen van een gewestelijke gezondheidsdienst is een goede zaak, mede gezien de vele problemen die er op dit terrein zijn. De heer van Wees haalt daar ook de schoolpsychologie bij aan. Dat zijn punten die van belang zijn voor de toekomst. Wij krijgen daar steeds meer mee te maken. U moet ook niet vergeten dat wij in het organisatieverband in de toekomst moeten denken, veel groter dan nu is en dan denk ik even aan de centrale ambulance-meldingspost die hiermee speelt. Het is zo dat je heel moeilijk duidelijk kunt zeggen wat voor voordelen eraan zitten. Wat betreft de kostenfactor, dat de wachtgelden niet uitgesmeerd moeten worden, omdat er gemeenten zijn die geen gemeente—arts meer hebben, is hij van mening dat dit wel moet gebeuren. Het gaat hier niet alleen om de gemeente-arts maar het is ook mogelijk dat bij de schoolartsendienst of bij de jeugdtandzorg mensen niet inpasbaar zijn. Ook in een dergelijk geval zouden de gemeenten die tot die oude kring behoren extra worden belast. Dit acht hij niet juist. Alle gemeenten hebben het gezamenlijk gewild om deze dienst tot stand te brengen. Daarom moet ook het oud zeer tegelijkertijd worden meegenomen. Evenzo zit je in deze organisatie met 2 directeuren. Als men met een dergelijke gemeenschappelijke regeling begint heeft men altijd aanloopkosten. Ten aanzien van de kwestie curatieve/ didactische psycholoog verklaart hij dat de curatieve psycholoog zich meer observerend bezighoudt, de andere lerend. Er bestaat verschil van mening hierover bij verschillende school begeleidingsdiensten, sociaal psychiatrische diensten en M.O.B.'s. Men moet alleen oppassen dat niet direct een functie wordt ingesteld waarvan men de waarde niet kan onderkennen.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1980 | | pagina 106