Verder wil ik nog terugkomen op de schoolpsycholoog. Ik heb zeker
niet gesteld dat de schoolpsychologie bij de S.P.D. weg moet.
Ik heb alleen een onderscheid gemaakt tussen de 2 soorten van
schoolpsychologieo
Natuurlijk moet de schoolpsycholoog bij de S.P.D. blijven, die
functioneert goed en dat moet ook zo zijn.
Het is alleen zo dat het college de mening had en dat vonden wij
ook in de standpuntbepaling,dat de curatieve klinische school
psycholoog ook bij de S.P.D. thuis zou horen.
Aan de hand van meerdere voorbeelden heb ik geprobeerd duidelijk
te maken dat dat zeer zeker niet moet en ook niet kan.
Deze man is duidelijk medisch bezig. Die is niet didactisch bezig.
Die is duidelijk met gedragsstoornissen bezig en zal ook, en dat
is ook de bedoeling, preventief gaan werken.
Dit zijn twee duidelijk verschillende zaken. Vandaar dat ik ook
pleit voor de aanstelling van een schoolpsycholoog bij de geweste
lijke gezondheidsdienst en vanzelfsprekend moet de gemeente bij
de S.P.D» blijven, maar die doet heel ander werk.
De voorzitter zegt, dat Mevrouw Emke een opmerking heeft gemaakt,
die in de commissie algemene zaken niet direct duidelijk naar
voren is gekomen.
De heer Looijen heeft inderdaad een aantekening gemaakt over de
kostenfactor. Het is inderdaad zo, dat de grote diensten duurder
zijn voor de kleine gemeenten, terwijl ze voor de grote gemeenten
welkom zijn, omdat het surplus aan kennis ai kwaliteit een uitwaaierend
effect heeft over de regio en daardoor de kleinere gemeenten daarvan
kunnen profiteren.
Dat wil ik duidelijk stellen: het betekent wel dat de kosten dan ook
uitgesmeerd worden en dat daardoor de kosten voor een grotere ge
meente verlaagd worden.
De kleine gemeenten zullen meer moeten gaan betalen maar het tot
standkomen van een gewestelijke gezondheidsdienst is een goede zaak,
mede gezien de vele problemen die er op dit terrein zijn.
De heer van Wees haalt daar ook de schoolpsychologie bij aan.
Dat zijn punten die van belang zijn voor de toekomst.
Wij krijgen daar steeds meer mee te maken.
U moet ook niet vergeten dat wij in het organisatieverband in de
toekomst moeten denken, veel groter dan nu is en dan denk ik even aan
de centrale ambulance-meldingspost die hiermee speelt.
Het is zo dat je heel moeilijk duidelijk kunt zeggen wat voor
voordelen eraan zitten.
Wat betreft de kostenfactor, dat de wachtgelden niet uitgesmeerd
moeten worden, omdat er gemeenten zijn die geen gemeente—arts meer
hebben, is hij van mening dat dit wel moet gebeuren.
Het gaat hier niet alleen om de gemeente-arts maar het is ook
mogelijk dat bij de schoolartsendienst of bij de jeugdtandzorg
mensen niet inpasbaar zijn.
Ook in een dergelijk geval zouden de gemeenten die tot die oude
kring behoren extra worden belast. Dit acht hij niet juist.
Alle gemeenten hebben het gezamenlijk gewild om deze dienst tot
stand te brengen. Daarom moet ook het oud zeer tegelijkertijd
worden meegenomen.
Evenzo zit je in deze organisatie met 2 directeuren.
Als men met een dergelijke gemeenschappelijke regeling begint heeft
men altijd aanloopkosten. Ten aanzien van de kwestie curatieve/
didactische psycholoog verklaart hij dat de curatieve psycholoog
zich meer observerend bezighoudt, de andere lerend.
Er bestaat verschil van mening hierover bij verschillende school
begeleidingsdiensten, sociaal psychiatrische diensten en M.O.B.'s.
Men moet alleen oppassen dat niet direct een functie wordt ingesteld
waarvan men de waarde niet kan onderkennen.