Zo staat er op blz. 1: de jeugdtandverzorging is buiten het totaal beeld gehouden. De heer van Wees verklaart juist geadviseerd te hebben om in de standpuntbepaling op te nemen: te bevorderen dat de jeugdtandver- zorging wordt opgenomen in de gewestelijke gezondheidsdienst. Yoor wat betreft de gemeente-artsen heeft hij deze week kennis genomen van enige, voor zijn fractie, nieuwe feiten. Na de inwerkingtreding van de Algemene Bijstandswet in 1965 is de belangrijkste bestaansgrond voor de functie van gemeentearts komen te vervallen. De Inspectie van de volksgezondheid en de Provinciale raad voor de volksgezondheid hebben sindsdien er meerdere keren op gewezen, dat die functie overbodig was geworden o.a. in een schrijven van 1 augustus 1965. Er zijn meerdere gemeenten die niet over een gemeente—arts ueschiicken. Hij vraagt zich af of het reëel is, dat de eventuele kosten van^ wachtgeld afgewenteld worden op de nieuw op te richten gezondheids dienst, temeer omdat die kosten toch zeker ook in het bedrag per inwoner terecht zullen komen en het niet reëel lijkt dat andere gemeenten, die geen gemeente-arts meer hebben, daartoe bijdragen. Het lijkt hem toe dat het goed is dat de raad daarover een defini tief standpunt bepaalt. Op blz. 2 is onverkort de mening van het college opgenomen over de aanstelling van een schoolpsycholoog. Zoals hij reeds in de vergadering van de Commissie algemene zaken heeft laten weten, deelt de C.D.A.-fractie deze mening niet. Hij verklaart diverse deskundigen van de volksgezondheid te hebben gesproken en de brief van 7 maart 1980 van de staatssecretaris van Volksgezondheid en milieuhygiëne te hebben doorgelezen. De staatssecretaris stelt dat een schoolpsycholoog thuis hoort bij de basisgezondheidsdienst evenals de jeugdtandverzorging. Het personeel van de huidige gezondheidsdiensten heeft als mening dat een schoolpsycholoog noodzakelijk is in de gewestelijke gezondheidsdienst Zijn kennis en inbreng worden noodzakelijk geacht binnen het gezamenlijk overleg en dienstenpakket. Voorts is er een duidelijk verschil in werkwijze tussen een school psycholoog bij de P.P.D. en een bij de gewestelijke gezondheidsdienst. De eerste zal methoden moeten ontwikkelen om een kind met. leermoei lijkheden de stof toch eigen te laten maken terwijl de tweede voor namelijk preventief bezig zal zijn met gedragsstoornissen en daar door ook wezenlijk meer medisch te werk zal moeten gaan. Dat hoort niet te gebeuren vanuit een schoolbegeleidingsdienst. Tenslotte is in de standpuntbepaling de vraag blijven staan of de sportkeuringen ondergebracht kunnen worden bij de nieuwe dienst. In de commissie algemene zaken heeft hij laten horen dat de C.D.A.- fractie opgenomen wilde zien dat ook dat een taak wordt voor de gewestelijke gezondheidsdienst. Het raadslid Mevrouw Emke verklaart het op een aantal punten met het raadslid van Wees eens te zijn. Zij heeft verschillen geconstateerd tussen de krantenverslagen en het voorstel van burgemeester en wethouders. In 't krantenartikel staat duidelijk; in de nieuwe gezondheidsdienst moet ook de sportkeuring worden opgenomen, terwijl in het voorstel van burgemeester en wethouders vermeld is:voorts blijven wij zitten met de vraag of sportkeuringen onder de zorg van de nieuwe dienst kunnen worden gebracht. Zij vindt dit alles wel erg lief, maar deze gewestelijke gezondheidsdienst gaat de gemeente Putte erg veel meer kosten dan de bestaande regelingen. De gemeente Putte gaat van 6,54 per inwoner naar 10,89. Het heeft haar verbaasd dat daarover in de vergadering van de commissie

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1980 | | pagina 104