Op de vraag van het raadslid Schouteten waar het zand uit de bosvijver
naar toe gaat antwoordt de voorzitter, dat dit zand kan worden gebruikt
voor de aanleg van wegen in nieuwe bestemmingsplannen. De subsidie
voor de eerste fase zal worden aangevraagd zodra het prioriteitenschema
is vastgesteld.
Het raadslid de Ru dringt hierna aan op een spoedige aanpak van deze
reconstructie daar de bosvijver nu geen fraai gezicht biedt.
Zodra dat iemand stemming verlangt wordt het prioriteitenschema
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders vastgesteld.
Daarnaast wordt tevens besloten een krediet beschikbaar te stellen
voor de voorbereidingskosten voor de verbouwing van het gemeenschaps
huis
12. Brief d.d. 1 mei 1979 van de fractie van de P.v.d.A. inzake het
treffen van verkeersmaatregelen.
Nadat de voorzitter een korte uiteenzetting heeft gegeven over de ter
zake gevolgde procedure verklaart het raadslid Looi.ien het spijtig
te vinden dat de Heer Ketellapper niet op de hoogte is van alle ver
keersongevallen. Naar zijn mening moet het geen punt zijn om kennis
te nemen van het voorgevallene.
Ten aanzien van het invoeren van eenrichtingsverkeer in enige straten
stelt hij dat dit gezien moet worden als een suggestie, dit moet voor
velen een aanleiding zijn om mee te zoeken naar de oplossing van de
verkeersproblematiek
Daarnaast zou op de eerste plaats moeten worden begonnen met het houden
van een verkeerstelling. Dan kan worden gezien hoe intensief deze
straten worden bereden.
Aanleiding is de angst van de ouders voor hun kinderen.
Men mag niets nalaten om te geraken tot een matiging van de snelheden.
Hij bestrijdt hierna de verklaringen van Adj. Ketellapper, gedaan in de
commissie Algemene Zaken o.a. ten aanzien van de 50 km. snelheid.
Het moet naar zijn mening mogelijk zijn om 30 km borden in te voeren.
Ook het aanbrengen van verkeersdrempels in de Pastoor Woltersstraat
vindt hij zondermeer verantwoord, daar de weggebruikers op deze
obstakels geattendeerd kunnen worden.
Daarnaast kan door het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Pastoor
Woltersstraat en in de Schaepmanstraat worden bereikt, dat een hele
lange straat wordt onderbroken, waardoor de verkeerssnelheid gematigd
wordt. Het raadslid van Wees stelt dat in de Wegenverkeerswet nergens
over verkeersdrempels wordt gesproken, alleen bij woonerven kan men
iets vinden. Zijn fractie is zeker geen voorstander van het aanbrengen
van verkeersdrempels in straten waar 50 km. mag worden gereden.
Hij wacht graag het rapport af, dat door het Veilig Verkeer Nederland
zal worden opgesteld. Het invoeren van eenrichtingsverkeer acht hij
niet verantwoord, daar hierdoor in andere straten een beneming van het
verkeer zal ontstaan.
Wel voelt hij veel voor de toezegging dat de Rijkspolitie in de straten
van Oost snelheidsmetingen zal gaan verrichten.
Hierna wordt nog uitvoerig gediscussieerd over het invoeren van een
richtingsverkeer in de Pastoor Woltersstraat. Het raadslid de Ru
verklaart dat Veilig Verkeer Nederland toegezegd heeft om een onderzoek
in te stellen. Wel zal enige maanden geduld moeten worden beoefend,
daar veel gemeenten in Nederland een beroep op Veilig Verkeer doen.
Da voorzitter zegt toe aan Veilig Verkeer Nederland zonodig alle
gawenste informatie te zullen verstrekken waarna hij de discussie sluit.
Amvullend punt.
Vaorstel tot verkoop van een perceel grond aan Hazeduinen E.V.
Da voorzitter verklaart, dat Hazeduinen B.V. gevraagd heeft om de grond
vaor de aanleg van de parkeerplaats te verkopen. In overleg met de
cammissie Algemene Zaken heeft het college de verkoopprijs geraamd op