Roosendaal en Rispen vertegenwoordigen.
Het raadslid Looi.jen reageert hierop:
De angst, die door sommige wordt uitgesproken, dat door het kiezen van
een onafhankelijke voorzitter voor het Gewest een 4e bestuurslaag gevormd
wordt is volgens mij ongegrond. De structuur van het Streekgewest is opgezet
als een gemeenschappelijke regeling. Art. 1 van deze wet beoogt duidelijk
het behartigen van bepaalde belangen. Blijkens de doelstelling van art.14
van de regeling beoogt het Streekgewest zich veel ruimer te bewegen dan in
de door de gemeentebesturen aan het Gewest toevertrouwde' zaken.
Moet het Streekgewest worden gezien als een verlengd lokaal bestuur of
als een 4e bestuurslaag. Verlengd lokaal bestuur houdt in dat slechts die
taken ter hand worden genomen, die vooraf aan dat bestuur zijn toevertrouwd.
Dit houdt in dat het Streekgewest ter hand neemt:
a. Wat is overeengekomen in de regeling;
b. De belangen, die later worden toevertrouwd.
Binnen dit kader heeft het Streekgewest autonome bevoegdheden.
Een 4e bestuurslaag krijgt bij de wet bevoegdheden, die boven het gezag van
de gemeente uitstijgen.
Ik verklaar mij hierbij tegen de herziening van de reglementen, welke
beogen de herbenoeming van de burgemeesters van Bergen op Zoom en Roosendaal
en Nispen. Ook de benoeming van burgemeesters draagt niet mijn bewondering
weg. De burgemeester kan wanneer de voorstellen door de Gewestraad aange
nomen zijn via het college van burgemeester en wethouders zijn visie geven
op de voorstellen. Hij kan ze zelfs met een afwijzend advies aan de gemeente
raad voorleggen. Ook kunnen de burgemeesters volgens de geldende reglementen
al zitting hebben in de commissie van advies van het dagelijks bestuur.
Ik wil als laatste zeggen, dat ik ben voor de verwerping van de volgende
voorstellen:
a. art.5: ook burgemeesters kunnen lid zijn van de Gewestraad;
b. art.16: het dagelijks bestuur zal bestaan uit burgemeesters van Bergen
op Zoom en Roosendaal en Nispen, twee vertegenwoordigers uit de
gemeente, mogelijk 2 burgemeesters uit de kleine gemeenten en
slechts 3 gekozen vertegenwoordigers uit de kleine gemeenten.
art.20: taken van de Gewestraad kunnen worden gedelegeerd aan het
dagelijks bestuur.
d. art.22: de burgemeesters van Bergen op Zoom en van Roosendaal en Nispen
treden afwisselend op als voorzitter respectievelijk vice-voor-
zitter van het Streekgewest.
Voorwaardelijk verwerp ik dan nog de van Roosendaal verlangde wijziging
van het vetorecht in gedwongen deelname bij gekwalificeerde meerderheid.
Voorwaarde moet zijn, dat vast is komen te staan, dat de structuur van het
Streekgewest voldoende waarborgen biedt voor een democratische contröle.
De voorzitter antwoordt hierop dat het raadslid Looijen zelf al heeft ge
antwoord dat de Gewestraad geen 4e bestuurslaag is. Wat de kwestie van de
full-time voorzitter betreft zegt hij, dat dit niet uitsluitend een financi-
financiële kwestie is. De man heeft gezien de taken die op het ogenblik
gedelegeerd zijn aan het Gewest, geen volledige dagtaak. Ook vindt hij het
democratisch dat de burgemeester afgevaardigd wordt naar de Gewestraad
indien de Raad dit wil. Hij vindt het zelfs ondemocratisch van het raads
lid Looijen indien hij dit wil verhinderen. Het raadslid Looijen zegt hierop
dat hij bedoelde dat de voorzitter gekozen moet worden uit de Gewestraad.
Verder zegt hij, dat in zijn ogen de burgemeester een ambtenaar is die door
Hare Majesteit is benoemd. Dit laatste wordt door de voorzitter ten
stelligste ontkent. Het raadslid Looijen zegt verder dat in zijn ogen de
burgemeester in elk geval een benoemde is door Hare Majesteit. Deze heeft
in de meeste gevallen geen inzicht in de totale gang van zaken in de plaats
waar hij benoemd wordt. Hij vindt het daarom meer dan normaal, dat iemand
uit de gemeenschap gekozen wordt als Gewestvoorzitter.
De voorzitter antwoordt hierop dat het standpunt van het raadslid Looijen
en zijn partij hem bekend is. Hij zegt nogmaals de nadruk er op dat
het niet alleen de financiële lasten zijn, maar ook omdat de man op het
ogenblik geen dagtaak heeft.