-13- vergadering, terwijl de leden de Light en Huijbrechts voor openbaarheid zijn. Het raadslid Mevruuw Emke is voor openbaarheid.' Zij vindt de openbaarheid een heel goede zaak. Het heeft een half jaar goed gedraaid. Wat dhr, de Bruiin suggereert, dat een aantal beslissingen genomen zouden zijn omdat er mensen op de^ publieke tribune zaten, dat weet zij niet. Die zitten er tijdens de raadsvergadering ook. Als iedereen dan gaat afwegen, die zit er en daarom kunnen wij niks zeggen, dat vind ik geen argument. Ik vind het heel erg goed om de mensen van begin af aan te b%rekken bij het politiek gebeuren. Dat ze weten wat er leeft en wat de problemen zijn. Ik vind het een hele goede stap die we gedaan hebben. Er is een wet in voorbereiding, die dit wel zal gaan regelen. Daar hebben we misschien iets op vooruit gelopen. Ik vind het jammer als we een stapje terug zouden moeten doen. Het raadslid Looijen onderschrijft de woorden van MevrEmke Ik heb daar niet veel aan toe te voegen. Ik was er alleen maar blij mee, dat toen de commissies openbaar werden. Het raadslid van Oirschot stelt: Ik ben één van de mensen, die bij de algemene beschouwingen gevraagd heb de commissievergaderingen openbaar te maken. De ervaringen, die ik gehad heb zijn wel positief. Ik zie geen enkel bezwaar om het besluit terug te draaien. Ik ben dus voor openbaarheid. Het raadslid Simons is ook voor openbaarheid. Wethouder Buijs daarentegen vindt dat prioriteit moet worden gegeven aan het goed functioneren van de commissies. De ervaring heeft geleerd, ook al was hier sprake van een proef, dat besloten vergaderingen het best functioneren. Ook wethouder de Waal is tegen openbare vergaderingen. Hieruit concludeert de voorzitter: Er zijn dus 6 leden voor openbare vergaderingen en 5 leden tegen. Dames en Heren op de tribune U hoort het, in het vervolg zijn de commissievergadering en weer openbaar. Alvorens aan de rondvraag te beginnen wil ik Uw aandacht vragen voor het volgende: Mevrouw, Heren, de laatste maanden hebt U in de regionale pers veel kunnen lezen over het plaatsen van kerncentrales, planologische kernbeslissing, plaatselijke stuurgroepen enz. Dit is naar aanleiding van het verzoek van de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening aan o.a. de gemeentebesturen om medewerking te verlenen aan de tervisielegging van het Aanvullend Structuurschema Electrici- teitsvoorziening (ASEV). Dit ASEV doorloopt de procedure van de planologische kernbeslissing d.w.z. een beslissing over zaken die belangrijk zijn voor het ruimtelijk beleid in ons land. Iedere Nederlander krijgt de gelegenheid mede te praten over een planologische kernbeslissing. In verband daarmede worden voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd, doch de belangstelling daarvoor is minimaal. Zo ook in onze gemeente. Vorige week was er een bijeenkomst in de Berk om over deze zaak te praten. Bijeen waren leden van de Stuurgroep Ossendrecht, Hoogerheide, Putte en er waren enkele belangstellend» uit België. Bij elkaar echter geen 20 personen. En deze groep zal straks d.w.z. uiterlijk 1 oktober a.s. de mening van de bevolking van de Zuid Westhoek gemeenten moeten geven. Dan kan zo een kleine groep in een zo belangrijke zaak natuurlijk niet. Door de gemeente Putte is een uittreksel gemaakt uit het Aanvullend Struktuur- schema Electriciteitsvoorziening, dat deze week huis-aan-huis zal worden bezorgd. Verder is besloten dat volgende week woensdag, 14 september a.s. in de raads zaal van het gemeentehuis een bijeenkomst zal worden gehouden, waarin over de noodzaak van wel of niet kerncentrales zal worden gediscussieerd aan de hand van een discussienota. Wij verwachten - gezien de belangrijkheid van deze beslissing - dat een groot aantal personen aanwezig zal zijn op deze bijeenkomst teneinde mede te kunnen beslissen in een zo belangrijke zaak. Een map met de nodige informatie ligt ten gemeentehuize ter inzage. Ik hoop dat meerdere personen belangstelling tonen voor deze toch wel belangrijke zaak.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1977 | | pagina 62