Hij is daarnaast van mening dat er bij constatering van een fraude een sneeuwbaleffect zal ontstaan waardoor de overheid voor onvoorstelbare problemen zal komen te staan. He voorzitter vindt het jammer dat wethouder de Waal dit standpunt eerst nu naar voren brengt. Zowel in vergaderingen van het college als in vergaderingen van de streek b en w's is hij steeds akkoord gegaan met de voorgestelde overeenkomst. Wethouder Buijs verklaart zijn eerder genomen besluit te handhaven. Tijdens de vergaderingen van de streek b en w's is over deze zaak herhaalde malen uitvoerig gediscussieerd doch uiteindelijk waren alle colleges vóór een overeenkomst met Bergen op Zoom, inclusief Wethouder de Waal Het raadslid Looijen vindt het een trieste zaak: een burgemeester is een arbeider in de gemeenschap, een wethouder is een arbeider in de gemeenschap, alle raadsleden zijn arbeiders in de gemeenschap, arbeiders dus die hun eigen ras wederom aanvallen, zij bevuilen weer hun eigen nest. In plaats van dat zij zich inzetten voor het welzijn en het heil van de gemeenschap moeten zij zich zo nodig storten op een relatief klein groepje, in Putte nota bene 28 personen. Hij vindt het lakeienwerk voor datgene wat de Heren in Bergen op Zoom zo graag gerealiseerd zien. Hij onderschrijft het standpunt van wethouder de Waal. Be voorzitter antwoordt hierop dat het inderdaad niet zeker is dat door iemand van de Putse werklozen fraude wordt gepleegd maar de Wet belast het gemeentebestuur met de controle op de naleving van de diverse regelingen. Het raadslid Mevrouw Emke verklaart zich voor het voorstel. Zij vindt dat als een wet wordt vastgesteld deze ook moet worden uitgevoerd en waar misbruik wordt gemaakt moet worden gecontroleerd. Zij is van mening dat de rechercheur via de gemeentebesturen zijn opdrachten moet krijgen en als dit in goed overleg gebeurt zal geen heksenjacht kunnen ontstaan. Het raadslid de Light verklaart zich tegen het voorstel aangezien hij verwacht dat de mensen weer te maken krijgen met het instituut controleur zoals in de crisisjaren. Het raadslid van Oirschot verklaart zich tegen het voorstel daar de nadelen naar zijn mening groter zijn dan de voordelen. Hij verwacht dat de kleine man weer de dupe wordt. Men kan deze zaak wel mooi voorspeigelen doch over enige jaren zal het weer wel zo zijn dat de kleine man voor de bijl gaat. Daarnaast verwacht hij dat in de toekomst een groot ambtelijk apparaat zal ontstaan dat veel geld gaat kosten. Het raadslid de Bruijn tornt niet aan het principe van deze zaak, naar zijn mening is echter niet de juiste zorgvuldigheid betracht. In een brief van 14 maart schrijft het gemeentebestuur van Bergen op Zoom uitgaande van het gegeven dat de centrumgemeente een voorziening treft en gelijktijdig aan omliggende gemeenten diensten aanbiedt waarvoor betaald moet worden, zetten zij zich af tegen een begeleidingscommissiedie zij tijdrovend vinden. Zorgvuldigheid kost nu eenmaal tijd en geld. In een later stadium is Bergen op Zoom hierop teruggekomen doch het typeert wel de mentaliteit, waarin hij weinig vertrouwen heeft. In artikel 8 wordt bepaald dat de rechtspositie alsmede de personeelsbeoor deling zowel kwantitatief als kwalitatief uitsluitend tot de competentie van de centrumgemeente behoren. Hij vraagt zich af waarom, je doet toch alles samen en je betaalt alles samen. De voorzitter merkt op dat tegen de eerste brief door alle colleges is gereageerd hetgeen ertoe geleid heeft dat er een begeleidingscommissie zal worden gevormd. Uit de hierna gehouden mondelinge stemming blijkt dat de leden Emke, Bensbach en Buijs voor het voorstel stemmen en de leden Ketelaars, de Bruijn, Looijen, van Oirschot, Simons, de Light, Huijbrechts en de Waal tegen zodat het voorstel is verworpen. Rondvraag: Op de vraagd van het raadslid Looi.ien of de gemeentebesturen ook verplicht kunnen worden om hun woningen te verbeteren zoals toilet, douche, keuken enz.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1977 | | pagina 33