Hij is daarnaast van mening dat er bij constatering van een fraude een
sneeuwbaleffect zal ontstaan waardoor de overheid voor onvoorstelbare
problemen zal komen te staan.
He voorzitter vindt het jammer dat wethouder de Waal dit standpunt eerst
nu naar voren brengt. Zowel in vergaderingen van het college als in
vergaderingen van de streek b en w's is hij steeds akkoord gegaan met
de voorgestelde overeenkomst.
Wethouder Buijs verklaart zijn eerder genomen besluit te handhaven.
Tijdens de vergaderingen van de streek b en w's is over deze zaak herhaalde
malen uitvoerig gediscussieerd doch uiteindelijk waren alle colleges
vóór een overeenkomst met Bergen op Zoom, inclusief Wethouder de Waal
Het raadslid Looijen vindt het een trieste zaak: een burgemeester is een
arbeider in de gemeenschap, een wethouder is een arbeider in de gemeenschap,
alle raadsleden zijn arbeiders in de gemeenschap, arbeiders dus die hun
eigen ras wederom aanvallen, zij bevuilen weer hun eigen nest.
In plaats van dat zij zich inzetten voor het welzijn en het heil van de
gemeenschap moeten zij zich zo nodig storten op een relatief klein groepje,
in Putte nota bene 28 personen.
Hij vindt het lakeienwerk voor datgene wat de Heren in Bergen op Zoom zo
graag gerealiseerd zien. Hij onderschrijft het standpunt van wethouder de
Waal.
Be voorzitter antwoordt hierop dat het inderdaad niet zeker is dat door
iemand van de Putse werklozen fraude wordt gepleegd maar de Wet belast het
gemeentebestuur met de controle op de naleving van de diverse regelingen.
Het raadslid Mevrouw Emke verklaart zich voor het voorstel.
Zij vindt dat als een wet wordt vastgesteld deze ook moet worden uitgevoerd
en waar misbruik wordt gemaakt moet worden gecontroleerd.
Zij is van mening dat de rechercheur via de gemeentebesturen zijn opdrachten
moet krijgen en als dit in goed overleg gebeurt zal geen heksenjacht kunnen
ontstaan.
Het raadslid de Light verklaart zich tegen het voorstel aangezien hij
verwacht dat de mensen weer te maken krijgen met het instituut controleur
zoals in de crisisjaren.
Het raadslid van Oirschot verklaart zich tegen het voorstel daar de nadelen
naar zijn mening groter zijn dan de voordelen.
Hij verwacht dat de kleine man weer de dupe wordt. Men kan deze zaak wel mooi
voorspeigelen doch over enige jaren zal het weer wel zo zijn dat de kleine
man voor de bijl gaat.
Daarnaast verwacht hij dat in de toekomst een groot ambtelijk apparaat zal
ontstaan dat veel geld gaat kosten.
Het raadslid de Bruijn tornt niet aan het principe van deze zaak, naar zijn
mening is echter niet de juiste zorgvuldigheid betracht.
In een brief van 14 maart schrijft het gemeentebestuur van Bergen op Zoom
uitgaande van het gegeven dat de centrumgemeente een voorziening treft en
gelijktijdig aan omliggende gemeenten diensten aanbiedt waarvoor betaald
moet worden, zetten zij zich af tegen een begeleidingscommissiedie zij
tijdrovend vinden. Zorgvuldigheid kost nu eenmaal tijd en geld. In een later
stadium is Bergen op Zoom hierop teruggekomen doch het typeert wel de
mentaliteit, waarin hij weinig vertrouwen heeft.
In artikel 8 wordt bepaald dat de rechtspositie alsmede de personeelsbeoor
deling zowel kwantitatief als kwalitatief uitsluitend tot de competentie
van de centrumgemeente behoren.
Hij vraagt zich af waarom, je doet toch alles samen en je betaalt alles
samen.
De voorzitter merkt op dat tegen de eerste brief door alle colleges is
gereageerd hetgeen ertoe geleid heeft dat er een begeleidingscommissie
zal worden gevormd.
Uit de hierna gehouden mondelinge stemming blijkt dat de leden Emke, Bensbach
en Buijs voor het voorstel stemmen en de leden Ketelaars, de Bruijn, Looijen,
van Oirschot, Simons, de Light, Huijbrechts en de Waal tegen zodat het
voorstel is verworpen.
Rondvraag:
Op de vraagd van het raadslid Looi.ien of de gemeentebesturen ook verplicht
kunnen worden om hun woningen te verbeteren zoals toilet, douche, keuken enz.