-6- Hij geeft hierna een opsomming van de geraamde kosten die naar zijn mening veel te laag zijn berekend, hetgeen inhoudt dat men in de loop van het jaar geld tekort zal komen en dan weer een beroep zal doen op de gemeente. Om dit te voorkomen stelt hij voor om de gemeente dit busje zelf te laten kopen en dan de Grenswachters in de gelegenheid stellen tijdens het weekeinde het busje te gebruiken. Daarnaast zouden dan ook andere verenigingen geholpen kunnen worden. De voorzitter antwoordt hierop dat het niet gebruikelijk is dat een gemeente een busje koopt en dit beschikbaar stelt aan de verenigingen. Voor wat betreft de lasten is de voorzitter van mening dat de vereniging ook nog op een andere wijze geld bijeen kan brengen ter dekking van deze kosten. Zoals b.v. het organiseren van een donateursaktie Het raadslid Looijen komt hierna nogmaals terug op zijn eerder gedane uitlatingen Hij stelt nogmaals dat elke vereniging in de gelegenheid moet worden gesteld om van dit busje gebruik te maken. Hij wil zelfs nog verder gaan en alle verenigingen adviseren om ook een busje voor zichzelf aan te schaffen. De voorzitter merkt hierna op dat de Grenswachters in een bijzondere positie verkeert gezien het groot aantal jeugdleden dat steeds vervoerd moet worden. Het raadslid Mevrouw Emke is van oordeel dat de aankoop door de gemeente ontzettend veel problemen met zich zal meebrengen zoals welke verenigingen mogen het busje gebruiken, controle enz. De voorzitter is het hiermee eens en verklaart dat dit argument mede-aanleiding is geweest tot het doen van dit voorstel. Zonder dat nog iemand het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 12. Voorstel van burgemeester en wethouders tot vaststelling van de Verordening, regelende de subsidiëring van het godsdienstonderwijs in de gemeente Putte: Nadat de voorzitter het voorstel van burgemeester en wethouders heeft voorgelezen vraagt het raadslid Looijen zich af welke berekeningsmethode juist is, aangezien Bergen op Zoom aan een ander bedrag komt dan de overige gemeenten. De voorzitter antwoordt hierop, dat de afdeling financien deze materie heeft berekend en nagezien zodat hij mag stellen dat de berekening van de gemeente klopt. Het raadslid Looijen verklaart hierna dat hij akkoord gaat met het voorstel aangezien ook andere geloofsrichtingen een beroep kunnen doen op de gemeenten. Het raadslid Bensbach verklaart zich hierna zondermeer akkoord met het voorstel. Door allerlei omstandigheden is het godsdienstonderwijs op de scholen in het slop geraakt en daarom vindt hij het een bijzonder goed initiatief om het godsdienstonderwijs op deze manier opnieuw te gaan aanpakken. Aangezien niemand meer het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 15. Voorstel van burgemeester en wethouders tot vaststelling van de verordening tot regeling van de bezoldiging van de ambtenaren der gemeente Putte: Zonder dat iemand het woord verlangt of stemming wordt overeenkomstig het voor stel van burgemeester en wethouders besloten. 14. Voorstel van burgemeester en wethouders tot intrekking van diverse belastingverordeningen: jfe voorzitter geeft aan de hand van het voorstel een korte toelichting: Het betreft hier 1. Verordening opcenten personele belasting. (R.3-12-74-KB10-2-75 475 opcenten per 1 januari 1975; 2. Verordening opcenten hoofdsom der grondbelasting, R5-10-1971 KB10- december 1971) 60 opcenten gebouwde eigendommen - 30 ongebouwde eigendommen; 3. Straatbelasting. R.3-12-74 KB 28-2-1975» 32% belastbare opbrengst gebouwde eigendommen; 16$ ongebouwde eigendommen; 4. Rioolbelasting, R. 12-9-1972, (geheven als bijdrage in de ten laste van de gemeente blijvende kosten van aanleg riolering. Bijdrage wordt berekend naar een gedifferentieerd tarief van de belastbare

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1976 | | pagina 71