17.Rondvraag.
Alvorens de rondvraag aan de orde te stellen legt de voorzitter de volgende
verklaring af:
Zoals U weet Mevrouw, Heren is er de laatste weken in onze gemeente nogal
wat te doen geweest met betrekking tot een mogelijke oplossing van de
verkeersproblemen in onze gemeente.
Omwille van de duidelijkheid hebben wij e.e.a. voor U nog eens op een rijtje
gezet.
Zoals IJ weet heeft Uw raad in de vergadering van 20 mei 1975 het bestemmings
plan "Natuurgebieden" vastgesteld.
In dit plan is o.a. het tracé van rijksweg 19 (Zoomweg) opgenomen: Enerzijds
in verband met de verkeersmoeilijkheden die zich dagelijks bij de grensovergang
in ons dorp voordoen, en wij hoopten dat door een spoedige aanleg van de Zoomweg
het zware vrachtverkeer uit ons dorp zou verdwijnen -en anderzijds mede naar
aanleiding van een bezwaarschrift van de HoofdingenieurJ-Directeur van de Rijks
waterstaat in Noord-Brabant die bij schrijven d.d. 20 maart 1975 o.a. mededeelde
dat de Mnister van Verkeer en Waterstaat in overleg met zijn Belgische Ambi^enoot
het onderhavige tracégedeelte in het uitvoeringsprogram 1974-1978 had opgenomen.
Sedertdien zijn er zoveel verschillende berichten over de aanleg van de Zoom
weg in de pers verschenen - zoals U weet worden vele moeilijke beslissingen
steeds uitgesteld en de omstreden "kwesties" opnieuw in studie genomen, zo ook
weer met het zuidelijke tracé van de Zoomweg - dat wij gemeend hebben dat wij
niet langer op de resultaten van deze studie kunnen wachten, doch dat er op
korte termijn een oplossing moet komen aan de onhoudbare situatie dat het
verkeer zich door de kommen van Nederlands en Belgisch Putte een weg moet zien
te banen.
In oktober 1975 hebben wij met betrekking tot te nemen verkeersmaatregelen advies
gevraagd aan de Rijkspolitie, en in november 1975 hebben wij gedeputeerde Brokx
uitgenodigd voor een bespreking ten gemeentehuïze van Putte.
In onze vergadering van 5 januari j.l. hebben wij gesproken over het in het
leven roepen van een ambtelijke werkgroep die op korte termijn advies moet
uitbrengen over de verkeersproblemen bij de grens in Putte. Wij hadden de
samenstelling van de commissie gedacht als volgt:
1 vertegenwoordiger van de provinciale waterstaat (de Antwerpsestraat is een P.W)
1 Verkeersdeskundige van de provincie Noord-Brabant;
1 verkeersdeskundige van de rijkspolitie;
1 vertegenwoordiger van de Invoerrechten en Accijnzen;
1 vertegenwoordiger van het gemeantebestuur.
Wij hebben de instelling van een werkgroep besproken met gedeputeerde Brokx
en de heer Brokx heeft de medewerking van de provincie toegezegd.
Na de bespreking met de gedeputeerde heeft wethouder de Waal voorgesteld
de werkgroep uit te breiden met een verkeersdeskundige van een middenstands
organisatie
In de streekbladen van 7 januari 1976 hebt U kunnen Ezen hoe o.a. door de
Putse ondernemingsvereniging op de plannen van het gemeentebestuur is gerea
geerd.
De ondernemingsvereniging vindt het formeren van een werkgroep o.a. een
overhaaste stap en had liever gezien dat er eerst overleg tussen het gemeente*
bestuur en de middenstand zou zijn geweest.
Het is ook onze bedoeling om, alvorens voorstellen te doen ter bevordering
van de verkeersveiligheid, eerst met de Ondernemingsvereniging te gaan praten.
Maar wanneer wij met de middenstanders gaan praten dan zullen wij toch met
voorstellen moeten komen waarover gepraat kan worden.
In verband daarmede hebben wij gemeend een werkgroep te formeren die het college
in deze complexe zaak kan adviseren.
Tijdens onze vergadering van maandag, 12 januari 1976 hebben wij op grond van
het bepaalde in artikel 62 van de gemeentewet besloten een commissie van
advies in te stellen, die ons op korte termijn dient te adviseren inzake de
in het belang van de verkeersveiligheid in de Antwerpsestraat te nemen maatrege
len.
Er is dus geen verkeersplan, zoals wordt gesuggereerd, er zijn geen alternatieve