17.Rondvraag. Alvorens de rondvraag aan de orde te stellen legt de voorzitter de volgende verklaring af: Zoals U weet Mevrouw, Heren is er de laatste weken in onze gemeente nogal wat te doen geweest met betrekking tot een mogelijke oplossing van de verkeersproblemen in onze gemeente. Omwille van de duidelijkheid hebben wij e.e.a. voor U nog eens op een rijtje gezet. Zoals IJ weet heeft Uw raad in de vergadering van 20 mei 1975 het bestemmings plan "Natuurgebieden" vastgesteld. In dit plan is o.a. het tracé van rijksweg 19 (Zoomweg) opgenomen: Enerzijds in verband met de verkeersmoeilijkheden die zich dagelijks bij de grensovergang in ons dorp voordoen, en wij hoopten dat door een spoedige aanleg van de Zoomweg het zware vrachtverkeer uit ons dorp zou verdwijnen -en anderzijds mede naar aanleiding van een bezwaarschrift van de HoofdingenieurJ-Directeur van de Rijks waterstaat in Noord-Brabant die bij schrijven d.d. 20 maart 1975 o.a. mededeelde dat de Mnister van Verkeer en Waterstaat in overleg met zijn Belgische Ambi^enoot het onderhavige tracégedeelte in het uitvoeringsprogram 1974-1978 had opgenomen. Sedertdien zijn er zoveel verschillende berichten over de aanleg van de Zoom weg in de pers verschenen - zoals U weet worden vele moeilijke beslissingen steeds uitgesteld en de omstreden "kwesties" opnieuw in studie genomen, zo ook weer met het zuidelijke tracé van de Zoomweg - dat wij gemeend hebben dat wij niet langer op de resultaten van deze studie kunnen wachten, doch dat er op korte termijn een oplossing moet komen aan de onhoudbare situatie dat het verkeer zich door de kommen van Nederlands en Belgisch Putte een weg moet zien te banen. In oktober 1975 hebben wij met betrekking tot te nemen verkeersmaatregelen advies gevraagd aan de Rijkspolitie, en in november 1975 hebben wij gedeputeerde Brokx uitgenodigd voor een bespreking ten gemeentehuïze van Putte. In onze vergadering van 5 januari j.l. hebben wij gesproken over het in het leven roepen van een ambtelijke werkgroep die op korte termijn advies moet uitbrengen over de verkeersproblemen bij de grens in Putte. Wij hadden de samenstelling van de commissie gedacht als volgt: 1 vertegenwoordiger van de provinciale waterstaat (de Antwerpsestraat is een P.W) 1 Verkeersdeskundige van de provincie Noord-Brabant; 1 verkeersdeskundige van de rijkspolitie; 1 vertegenwoordiger van de Invoerrechten en Accijnzen; 1 vertegenwoordiger van het gemeantebestuur. Wij hebben de instelling van een werkgroep besproken met gedeputeerde Brokx en de heer Brokx heeft de medewerking van de provincie toegezegd. Na de bespreking met de gedeputeerde heeft wethouder de Waal voorgesteld de werkgroep uit te breiden met een verkeersdeskundige van een middenstands organisatie In de streekbladen van 7 januari 1976 hebt U kunnen Ezen hoe o.a. door de Putse ondernemingsvereniging op de plannen van het gemeentebestuur is gerea geerd. De ondernemingsvereniging vindt het formeren van een werkgroep o.a. een overhaaste stap en had liever gezien dat er eerst overleg tussen het gemeente* bestuur en de middenstand zou zijn geweest. Het is ook onze bedoeling om, alvorens voorstellen te doen ter bevordering van de verkeersveiligheid, eerst met de Ondernemingsvereniging te gaan praten. Maar wanneer wij met de middenstanders gaan praten dan zullen wij toch met voorstellen moeten komen waarover gepraat kan worden. In verband daarmede hebben wij gemeend een werkgroep te formeren die het college in deze complexe zaak kan adviseren. Tijdens onze vergadering van maandag, 12 januari 1976 hebben wij op grond van het bepaalde in artikel 62 van de gemeentewet besloten een commissie van advies in te stellen, die ons op korte termijn dient te adviseren inzake de in het belang van de verkeersveiligheid in de Antwerpsestraat te nemen maatrege len. Er is dus geen verkeersplan, zoals wordt gesuggereerd, er zijn geen alternatieve

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1976 | | pagina 15