-9- medewerking te verlenen voor de bouw van een 6 klassige permanente school aan de Hogebergdreefmet de daarbij ingevolge het bouwbesluit L.O. behorende nevenruimten. Afgesproken is dat aan een architect opdracht zal worden gegevwn voor het maken van een schetsplan voor een 14 kl. school met nevenruimten, waarop duidelijk de 1e fase van realisering zal worden aangegeven. Tevens hebben wij het schoolbestuur geadviseerd dat de architect tijdig:' zijn plannen betreffende de nieuwe school zal bespreken met de Inspecteur en o.a. bespreken de mogelijkheid tót het bouwen van de ingevolge het bouw besluit Lager Onderwijs noodzakelijke nevenruimten, te meer omdat na realiserin van een 6 kl. school op het betreffende terrein dan 10 lokalen voor het L.O. plus een kleuterschool gevestigd zijn. Wij stellen U voor om op het verzoek voor de bouw van een kleuterschool afwijzend te beschikken en medewerking te verlenen voor de bouw van een 6-klassige basisschool met de daarbij ingevolge het Bouwbesluit behorende ruimten; waarbij de voorzitter opmerkt dat met het schoolbestuur is afgespro ken eerst een schetsplan voor een 14-klassige school te ontwerpen en tijdig contact op te nemen met de inspecteur voor de nevenruimten. Het raadslid Mevrouw Emke gaat akkoord waarna het raadslid Looijen verklaart, dat momenteel het principebesluit behandeld wordt. Als gesproken wordt over bepaalde voorwaarden waaraan in de toekomst voldaan moet worden acht hij het beter om deze zaken reeds in het principebesluit op te nemen. Als men bepaalde verlangens heeft kan men deze ook beter op paüer zetten zodat eenieder weet waaraan en waaraf. Hij vraagt zich af of de gehele overheid wel doordrongen is van wat er gaande is in het onderwijs. Integratie in het onderwijs is niet zo maar zonder meer ontstaan, het heeft vele jaren van onderzoek en voorbereiding gekost. Be ontwikkeling van het democratisch beginsel in het onderwijs zal zodanige vormen aannemen dat men nu niet kan zeggen hoe het onderwijs er over 5 jaar zal uitzien, het inte greren 'van het kleuter- in het basisonderwijs is de eerste stap in de goede richting. Als de gemeenteraad in weerwil van de verwachtingen onvoldoende medewerking verleent zal dat een enorme blunder betekenen, die men deze raad nog jaren zal verwijten. Hij zet een groot vraagteken bij het advies van de inspecteur, aangezien dit naar zijn mening eerder een advies is tegen de ontwikkeling in het onderwijs dan een advies er voor. Be opzet van het integreren kan men niet verwezenlijken als men ervan uitgaat dat de bestaande schoolgebouwen gehandhaafd moeten worden. Be eerste behoefte die men dekt in de integratie kleuter-basisonderwijs is dat alle leerkrachten met hun klassen onder één dak zitten. Men moet zoveel mogelijk contact hebben met elkaar om de mogelijkheden zo optimaal mogelijk uit te buiten. In het voorstel staat dat de inspecteur van het kleuteronderwijs vindt dat de gebouwen aan de Hogebergdreef nog zo goed zijn dat hij het een onjuist handelen zou vinden als de raad medewerking verleent aan de totstandkoming van een gebouw voor het kleuteronderwijs. Het schoolbestuur zal bij haar aanvraag ook niet bedoeld hebben om een apart gebouw te zetten doch het kleuteronderwijs in de permanente school op te nemen. In 1980 kunnen deze gebouwen worden afgestoten. Hij vraagt zich af of de raad zo onmondig is dat men daarover zelf geen mening kan hebben. Hij weet zeker dat deze gebouwen te verkopen zijn, de opbrengsten daarvan kunnen mede benut worden om de permanente school te financieren. Bit blijkt ook uit de mening van de commissie financiën, die adviseert naar fasering van de bouw om uiteindelijk te komen tot een gebouw van 13 h 14 lokalen met nevenruimten. Bat is beter dan het voorstel van burgemeester en wethouders waarin alleen gesproken wordt over het verlenen van medewerking voor de bouw van een 6-klassigo permanent schoolgebouw.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1976 | | pagina 13