-20- Er staat nergens dat een vertegenwoordiger verplicht is om vooraf of achteraf contact op te nemen met de raad doch zij zou het wel prettig vinden dat de raad regelmatig zou worden ingelicht. Het raadslid "Benshach vraagt naar aanleiding hiervan om een voorbeeld te noemen wat in de gewestraad is behandeld en wat buiten de gemeenteraad van Putte om is gebeurd. De raad heeft altijd een standpunt kunnen bepalen over zaken die daar aan de orde zijn. Hij kan zich niet voorstellen dat daar een onderwerp in behandeling is geweest dat niet van te voren in de raad van Putte is behandeld. Daarnaast kan hij niet begrijpen, dat de stukken van de gewestraad niet bij de gemeente komen. De voorzitter antwoordt hierop, dat deze stukken wel bij de gemeente aankomen en dan ter visie worden gelegd, hetgeen o.a. is gebeurd met de stukken betreffende de schoolbegeleidingsdienst en de herziening van het streekplan voor West-Brabant. Het raadslid Mevrouw Emke is van mening dat dit niet het geval is geweest met de stukken betreffende de schoolbegeleidingsdienst. De voorzitter verklaart dat het rapport wel ter visie heeft gelegen. Teneinde de raadsleden op een vroeger tijdstip bij deze materie te betrekken zal hij in de toekomst de voorstellen, die in het college van advies worden besproken, ter visie leggen. Wethouder Bui .is merkt hierna op dat Mevrouw Emke de aandacht vraagt voor het aanleggen van een trimbaan. In het afgelopen jaar is deze zaak besproken in de commissie, waarbij men een afwijzend standpunt heeft ingenomen. Het raadslid Mevrouw Emke verklaart niet aanwezig te zijn geweest hij de behandeling van dit voorstel. Zij is echter van mening dat welk standpunt een commissie ook inneemt het college steeds de bevoegdheid heeft om bepaalde voorstellen aan de raad te doen. De voorzitter vervolgt hierna: Mevrouw Emke zegt dat de beleidsnota onvoldoende inhaakt op de achterstanden, die er in onze gemeente zijn ten aansien van de algemene voorzieningen, praat over een batig saldo ^van 18,000,en een saldi-reserve van 600.000,waarvan eventueel 20Jj mag worden besteed. Wat betreft de besteding van deze saldi-reserve kan ik zeggen dat er in het dorp al grootse plannen zijn voor sportaccomodatiesAls we deze reserve hiervoor gaan besteden hebben wij niets meer, dit scheelt 60.000, inkomsten op de gewone dienst. Een en ander houdt niet in dat niet beschikt mag worden over een gedeelte van de saldi-reserve maar we zullen erg voor zichtig moeten zijn. Volgens het raadslid Mevrouw Emke gaat het bij haar alleen over de mogelijk heid om daarover te kunnen beschikken. De voorzitter antwoordt hierop: nee zegt dat wij hier achter gebleven zijn met bepaalde voorzieningen, met name de openbare bibliotheek. Ik weet niet of het gelezen hebt van Halsteren, waar op de bibliotheek een jaarlijks tekort zal gaan rusten van 50.000, We kunnen wel stellen van al deze voorzieningen willen wij hebben maar we moeten ze ook kunnen betalen. Eerst na het afsluiten van de dienst 1975 en het schoon schip maken van 197^ kunnen we zeggen hoe de financiële positie van de gemeente is Een beleid op langere termijn is voor een gemeente als Putte niet mogelijk gezien de afhankelijkheid van de rijksuitkeringen. Als het rijk achter blijft kan de gemeente ook niks. Als daarnaast de raad een gedeelte van de saldi- reserve feaat aanspreken betekent dit een inkomstenderving van 'f 60.000, Haar aanleiding van de opmerking van het raadslid Mevrouw Emke dat toch over de saldi-reserve mag worden beschikt en men geen spaarpotje moet maken antwoordt de voorzitter dat dit inderdaad mogelijk is maar dat men toch zeer omzichtig te werk moet gaan. Bij het punt bestuur hebt gepleit voor openbaarheid van commissievergadering en. Het college is daar ook voor. Bij de aanvang van deze zittingsperiode van de raad zijn de commissies ingesteld. Het was iets heel nieuws, er moest ervaring bij worden opgedaan en mede naar aanleiding hiervan is destijds besloten de vergaderingen voorlopig besloten te houden.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1976 | | pagina 119