-8-
Subs. J.A.C. Vorige vergadering is gezegd dat voor diverse aktiviteiten van het
Ministerie van C.R.M. subsidie kan worden verkregen. Echter niet voor het
verbergen van minderjarige kinderen. Dit is in strijd met artikel 280
wetboek van Strafrecht dat zegt dat het verbergen of het aan de nasporing van
justitie-ambtenaren en politie onttrekken van minderjarigen strafbaar is.
Daarnaast stelt de voorzitter dat hij zich het recht voorbehoudt om stukken
welke hij daartoe nodig acht bij de voorstellen te voegen.
Aangezien niemand meer het woord verlangt wordt besloten de diverse subsidies
aldus in de begroting op te nemen.
17. Standpuntbepaling ten aanzien van het concept-ontwerp van wet reorganisatie
binnenlands bestuur.
Aan de hand van het prea-advies geeft de voorzitter een korte toelichting.
Het raadslid de Bruijn merkt hierna op dat de regering die zo graag schermt
met begrippen als democratie en inspraak de inspraak op zo'n belangrijk stuk
aan de laars lapt, zoals Gedeputeerde Staten reeds schreven is de tijd veel
te kort vooral daar in deze periode de begroting 1976 moet worden opgemaakt,
plus dat alle ambtenaren en bestuurders met vakantie gaan.
Hierna verklaart het raadslid Looijen het volgende:
Het volgende heb ik gedacht van de Hervorming Binnenlands Bestuur:
Als men zo mee leeft met alles wat er, niet alleen op het gemeentelijk vlak,
maar ook op het regionale vlak aan ideeën wordt geponeerd m-r^.t. de herindeling
van bestuurlijke taken, is het normaal dat men daar niet aan voorbij gaat met
alleen maar een hoofdknik o.i.d.
Door de steeds groter wordende verzorgende- en uitvoerende taken,
die menige gemeentegrens passeren of al zijn gepasseerd, zijn de problemen die
ermee gepaard gaan zo groot geworden dat verantwoordelijkheid voor veel van die
over de gemeentegrens gegroeide taken niet meer duidelijk aan de lagere over
heden is toe te vertrouwen.
Hierdoor zijn b.v. wegenaanleg, lozing, rioleringssystemen, vervuiling opper
vlaktewater, grondverontreiniging, huisvuilophaaldiensten- en verwerking, woon-
wagenproblemen, uitvoering van sommige sociale wetten, bescherming van de burger
tegen geweld of tegen andere misdaden, bescherming natuurgebieden, openlucht
recreatie en rampenbestrijding - problemen geworden waarvan de aanpak -
of zelfs maar een juiste benadering - door de te enge gemeentegrenzen enerzijds
en de te ruime van de provincie Noord-Brabant anderzijds wordt vertraagd en
te weinig bevredigende oplossingen biedt.
Nu is de Gewest-gedacht allang gemeengoed bij veel bestuurderen - die al jaren
deze moeilijkheden kenner>.
Maar velen onder hen hadden niet veel op met nog een vierde bestuurslaag erbij
zoals U ook memoreerde in Uw schrijven. De Gewesten zijn er toch gekomen en
zij functioneren momenteel als praatcolleges, mede doordat zij nog geen wettelijke
basis hebben in de vorm van een Gewestwet.
Nu echter de Minister van Binnenlandse Zaken met een nieuw< Ontwerp-Gewesten
komt, waarin zij als mini-provincies moeten gaan functioneren, is iedereen
in rep en roer.
Waarom? - zou men zich af kunnen vragen.
Er wordj in het Concept-Ontwerp van Wet Binnenland Bestuur nl. gesproken
over het afnemen van die zaken waarvan ik er enkele noemde.
Met geen enkel ander doel, dan om een betere bestuurbaarheid te verkrijgen -
omdat de verschillende verzorgende - en uitvoerende taken niet voldoende tot
hun recht of tot een oplossing komen.
Nu gaf de Gewestraad tot nu toe ook nog niet veel hoop op een betere benadering
van de zaken
Toen, b.v. de vertegenwoordigers van twee gemeentes in ons Gewest, in een
commissievergadering, al aan het bakkeleien sloegen over de beïnvloeding van de
agendapunten van die commissie door één gemeente omdat daar het dagelijks bestuur
van het Gewest zetelde.