-6-
Daar tegenover staat dat ook de woonwagenbewoners hun rechten
hebben. Wij zijn er ons volkomen van bewust, dat deze mensen,
net zo goed als wie dan ook, recht hebben op een behoorlijke
leefruimte en dat zij kunnen beschikken over de voor deze tijd
normale voorzieningen zoals behoorlijk sanitair, gas, water,
elektra etc. Hieraan willen wij gaarne onze medewerking ver
lenen.
Ons probleem ligt echter bij de kezue van de definitieve plaats.
Verplaatsing naar de Postbaan of naar het Puvevo terrein zoals
door diverse mensen gesuggereerd wordt, is natuurlijk geen op
lossing maar slechts een verplaatsing van de situatie en dus ook
van het probleem.
Verdere mogelijkheden zoals verplaatsen naar het oorspronkelijke
terrein bij Hazeduinen of andere terreinen langs of nabij de
Putseweg, is volgens de huidige gewijzigde normen van het mini
sterie van C.R.M. en van het college van Gedeputeerde Staten,
gezien de overschrijding van de "sociale afstand" niet haalbaar
meer. Zodat er op het eerste gezicht praktisch geen andere op
lossing mogelijk is.
Om tot een juiste motivatie voor ons standpunt van vanavond te
komen en omdat bij ons toch het belang van de inwoners uit Putte
preveleert, heeft onze fractie een enquête onder de omwonenden
van het huidige kamp gehouden.
Wij hebben deze enquête huis-aan-huis gehouden in de Koppel-
straat-Heidestraat en de Antwerpsestraat, gelegen tussen Heide-
straat en Koppelstraat.
Uit de enquête onder de omwonenden, die nu al jaren met het
tijdelijk kamp geconfronteerd zijn en zoals uit de gesprekken
blijkt al jaren de minder prettige konsekwenties hiervan onder
vonden hebben, blijkt dat men zich min of meer bij de situatie
heeft neergelegd.
De grootste meederheid n.l. 76% kan akkoord gaan met een defini
tief kamp, echter onder de uitdrukkelijke voorwaarden dat op het
kamp niet meer dan het maximaal toegestane aantal wagens zal
staan, hetgeen volgens Uw verwachtingen 6 zal zijn en dat de be
woners van het kamp de beschikking hebben of krijgen over de
sanitaire voorzieningen, gas, water, electra, etc.
De overige 24% zijn resoluut tegen een definitief kamp op die
plaats. Als argumenten hiervoor worden aangevoerd o.a. overlast
van te snel rijdende auto's, overlast van loslopende honden,
overlast van openlucht-toiletten, waardedaling van woningen en
gronden, geluidsoverlast 's-avonds en 's-nachts.
Opmerkingen die overigens ook door de andere groep gedaan werden.
Uit de enquête blijkt echter dat men deze overlast voornamelijk
heeft van de woonwagenbewoners, die maar voor een korte tijd
hier blijven. Van de overige kampbewoners heeft men hoegenaamd
geen overlast.
Het is beslist niet door een opmerking tijdens een recente com
missie-vergadering, die er op neer kwam, dat wij tijdens de
behandeling van dit onderwerp in de openbare raadsvergadering
niet voor onze mening zouden durven uitkomen, waarom zouden wij
dat niet? Wij hebben steeds goed gemotiveerde bezwaren gehad en
wij zijn tegen besluiten die onder een bepaalde angst genomen
worden.
Het is voornamelijk gebaseerd op de uitslag van onze enquête en
vanwege het feit, dat er praktisch geen reële alternatieven zijn,
dat onze fractie akkoord kan gaan met het voorstel van B en W
zoals het hier voor ons ligt. Wij hebben dit besluit met gemengde
gevoelens genomen en uitdrukkelijk onder de voorwaarden dat men
inderdaad zorgt en er op toegezien wordt, dat niet meer dan het
toegestane aantal woonwagens op het kamp toegelaten wordt.
Ik geloof dat dit voor de bewoners van het woonwagenkamp zelf ook
veel prettiger is. Daarnaast dienen ook inderdaad die voorzienin
gen getroffen te worden, die in Uw voorstel genoemd zijn.