-6- Daar tegenover staat dat ook de woonwagenbewoners hun rechten hebben. Wij zijn er ons volkomen van bewust, dat deze mensen, net zo goed als wie dan ook, recht hebben op een behoorlijke leefruimte en dat zij kunnen beschikken over de voor deze tijd normale voorzieningen zoals behoorlijk sanitair, gas, water, elektra etc. Hieraan willen wij gaarne onze medewerking ver lenen. Ons probleem ligt echter bij de kezue van de definitieve plaats. Verplaatsing naar de Postbaan of naar het Puvevo terrein zoals door diverse mensen gesuggereerd wordt, is natuurlijk geen op lossing maar slechts een verplaatsing van de situatie en dus ook van het probleem. Verdere mogelijkheden zoals verplaatsen naar het oorspronkelijke terrein bij Hazeduinen of andere terreinen langs of nabij de Putseweg, is volgens de huidige gewijzigde normen van het mini sterie van C.R.M. en van het college van Gedeputeerde Staten, gezien de overschrijding van de "sociale afstand" niet haalbaar meer. Zodat er op het eerste gezicht praktisch geen andere op lossing mogelijk is. Om tot een juiste motivatie voor ons standpunt van vanavond te komen en omdat bij ons toch het belang van de inwoners uit Putte preveleert, heeft onze fractie een enquête onder de omwonenden van het huidige kamp gehouden. Wij hebben deze enquête huis-aan-huis gehouden in de Koppel- straat-Heidestraat en de Antwerpsestraat, gelegen tussen Heide- straat en Koppelstraat. Uit de enquête onder de omwonenden, die nu al jaren met het tijdelijk kamp geconfronteerd zijn en zoals uit de gesprekken blijkt al jaren de minder prettige konsekwenties hiervan onder vonden hebben, blijkt dat men zich min of meer bij de situatie heeft neergelegd. De grootste meederheid n.l. 76% kan akkoord gaan met een defini tief kamp, echter onder de uitdrukkelijke voorwaarden dat op het kamp niet meer dan het maximaal toegestane aantal wagens zal staan, hetgeen volgens Uw verwachtingen 6 zal zijn en dat de be woners van het kamp de beschikking hebben of krijgen over de sanitaire voorzieningen, gas, water, electra, etc. De overige 24% zijn resoluut tegen een definitief kamp op die plaats. Als argumenten hiervoor worden aangevoerd o.a. overlast van te snel rijdende auto's, overlast van loslopende honden, overlast van openlucht-toiletten, waardedaling van woningen en gronden, geluidsoverlast 's-avonds en 's-nachts. Opmerkingen die overigens ook door de andere groep gedaan werden. Uit de enquête blijkt echter dat men deze overlast voornamelijk heeft van de woonwagenbewoners, die maar voor een korte tijd hier blijven. Van de overige kampbewoners heeft men hoegenaamd geen overlast. Het is beslist niet door een opmerking tijdens een recente com missie-vergadering, die er op neer kwam, dat wij tijdens de behandeling van dit onderwerp in de openbare raadsvergadering niet voor onze mening zouden durven uitkomen, waarom zouden wij dat niet? Wij hebben steeds goed gemotiveerde bezwaren gehad en wij zijn tegen besluiten die onder een bepaalde angst genomen worden. Het is voornamelijk gebaseerd op de uitslag van onze enquête en vanwege het feit, dat er praktisch geen reële alternatieven zijn, dat onze fractie akkoord kan gaan met het voorstel van B en W zoals het hier voor ons ligt. Wij hebben dit besluit met gemengde gevoelens genomen en uitdrukkelijk onder de voorwaarden dat men inderdaad zorgt en er op toegezien wordt, dat niet meer dan het toegestane aantal woonwagens op het kamp toegelaten wordt. Ik geloof dat dit voor de bewoners van het woonwagenkamp zelf ook veel prettiger is. Daarnaast dienen ook inderdaad die voorzienin gen getroffen te worden, die in Uw voorstel genoemd zijn.

Raadsnotulen

Putte: 1928-1996 | 1974 | | pagina 100