Het rotonde noemt hij een vuilnisbak. Hij vraagt om het geval geheel
op te ruimen en te vervangen door een vluchtheuvel, waardoor het
euvel van de rotonde waarvan volgens hem niels zal overblijven, en
waarvan hij het jammer vindt dat er zoveel geld aan is besteed, is
opgelost
Voorzitter antwoordt, dat er zonder paaltjes met kettingen de
autobussen zonder het trottoir te beschadigen ook wel langs kunnen.
Hij zegt, dat het rotonde, dat bij zijn eerste schrede die hij in
Putte zette, reeds een plaatselijk probleem was, nader in het college
van B en W is besproken en dat hijzelf zich ter plaatse van de toe
stand op de hoogte heeft gesteld. Hij deelt mede, eerlijk te moeten
bekennen, dat hij de rotonde geen gelukkig geval kan noemen. Met de
vervanging van de rotonde door een vluchtheuveltje is bij het niet
eens. Hij merkt op, dat het een woonwijk is en het aesthetisch aan
zicht ook wat vraagt. Hij laat een drietal schetstekeningen in de
vergadering circuleren en zegt, dat B en W voorstellen om de rotonde
volgens de situatietekening van een elips-vorm te wijzigen.
Men moet dit zien als een compromis-voorstel, waarbij voor-en tegen
standers wat geven en wat krijgen.
Het raadslid Baart zegt, dat het met de voorgesteld wijziging een
eind in de goede richting gaat en het verkeer meer ruimte krijgt.
Hij vraagt om de groenstrook voor de woningen van de Pr.Bernardstraat
ook op te ruimen waardoor dan alles is ondervangen.
Be Voorzitter antwoordt, dat het verwijderen van de groenstrook
niet van essentieel belang is en het overal een prettig aanzien geeft
Het raadslid Baart zegt, dat de bewoners er verheigd om zullen
zijn. Hij merkt op, dat er dan nog beplanting blijft en het gewoon
een koeweide is.
Be Voorzitter merkt op, dat met de wijziging van de rotonde door
verplaatsing van straatkolken en zomeer aanzienlijke kosten zijn ge
moeid die volgens raming plusminus f.2000,f.2500,zullen be
lopen.
Het raadslid ^ui.jkerbuijk vindt de kosten nogal hoog.
Be Voorzitter stelt, dat hij er van verzekerd is, dat in de stad
de autobussen niet over het trottoir zullen gaan.
Het raadslid Baart merkt op, dat de bocht bij Êommens mede volgens
de chauffeur Geers van de B.B.A. niet goed ligt.
Het raadslid de Brui .in zegt, dat hij de gedachten van B en W niet
meer kan volgen. Hij stelt, dat hijzelf heeft geconstateerd, dat de
onervaren chauffeurs met hun grote Belgische autobussen vrij vlot
langs het rotonde gaan en de ervaren chauffeur van de B.B.A. het
niet kunnen. Om er nu weer een bedrag van f. 2000,f. 2500,
aan te besteden geeft hem reden om er ernstig over na te moeten denk
en.
Be Voorzitter antwoordt, dat de wijziging van de rotonde niet persé
nodig is hoewel hij de huidige ligging niet bepaald gelukkig vindt.
Het raadslid de Bruijn merkt op, dat het beslist geen snelweg dient
te zijn en ook rekening is te houden met de kinderrijke buurt en
de wettelijke bepaalde maximum snelheid in de bebouwde kom. Hij meent
dat er gevaar bestaat, dat de snelhied wordtc%evoerd.
Het raadslid Baart zegt, dat de maximum-snelheid van 50 km normaal
is.
Het raadslid de Bruijn zegt, dat eertijds alles op advies van de
heer Verschuuren, districtschef van de B.B.A. die volgens hem over
de nodige rijervaring beschikt, is uitgevoerd. Hij merkt op, dat er
inmiddels ook al een reconstructie van heeft plaatsgehad. Hij zegt,
echt niet te begrijpen, dat B en W nu weer met een voorstel tot re
constructie van de jfrotonde komen.
Het raadslid Baart zegt, dat de heer Verschuuren, in wiens chauf-
feurstijd er toen nog geen sprake van rotondeswas, er niets van af
weet. Wat met de heer Geers, die thans rijdt, wel het geval is.
Het raadslid de Bruijn zegt noodgedwongen met het voorstel van B en
W akkoord te gaan.
-12-