Looijmanshof daar moeten wij nog overleg mee voeren. Dat overleg is 15 september. Wij zullen u middels het verslag ook informeren naar de commissie toe wat het resultaat van het overleg is. Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen conform het voorstel besloten. 08. Voorstel tot het wijzigen van de gemeentebegroting in verband met kosten voortvloeiend uit de tijdelijke voortzetting van de exploitatie van het gemeenschapshuis. De heer VAN OVERVELD: In verband hiermee de volgende vraag, voorzitter. Is het nu zo dat de bibliotheek later naar de nieuwe lokatie verhuisd dan gepland was en brengt dat - dat is die vraag die ik in het verlengde van een eerdere vraag die ik stelde - ook voor deze begroting dit jaar een gaatje met zich mee? De VOORZITTER: Ik denk ook een gescheiden antwoord in die zin. Eerst wethouder Van der Heijde en wellicht in aanvulling wethouder Huijpen. Wethouder VAN DER HEIJDE: Voorzitter, vanmiddag bereikte mij een bericht van de bibliothecaresse dat de bibliotheek van 26 september tot 10 oktober gesloten is wegens de verhuizing. Recentelijk bezoek aan de bibliotheek om eens wat boeken te lenen - ook als wethouder moet je af en toe wel eens lezen - zag ik dat ze druk aan het inpakken waren dus die verhuizing die is op komst. Na 10 oktober zal die bieb dan in gebruik zijn en er zullen wellicht officiële activiteiten gaan plaatsvinden. In de correspondentie tussen de bibliotheek en het college is in ieder geval aangekondigd dat er een probleempje zit ten aanzien van dubbele huur. Ze hebben nu al vanaf eind augustus de nieuwe ruimte tot beschikking om in te richten maar ze zitten ook in de oude ruimte. Voorlopig hebben wij daarop gereageerd dat het bestuur van de bibliotheek zou moeten kijken in de eigen begroting, in hoeverre ze daar nog ruimte zouden hebben om dat te dekken. Wij wachten nog even op de reactie daarvan en daar kan ik verder op dit moment nog niet op vooruit lopen. De heer VAN OVERVELD: Ik neem aan dat wij een meer-huur vragen in de nieuwe lokatie dan in de oude. De vraag was eigenlijk van komen ze niet later op de oude lokatie dan gepland en heeft dat consequenties voor onze lopende begroting of wordt dat gecompenseerd door de dubbele huur die ze nu betalen? Wethouder HUIJPEN: Op zich het probleem dat u signaleert, dat kan best wel eens een probleempje zijn maar dat doet zich vaak voor bij verhuizingen. In het algemeen wordt dat in overleg geregeld. Feitelijk is het zo dat vanaf 1 augustus wordt er huur betaald aan de Stichting Gemeentelijke Gebouwenbeheer. Daar waar het gaat om het betalen van de huurpenning is dat volledig afgeregeld, dat zit dichtgetimmerd maar dat neemt niet weg - zoals ik al daarnet zei - dat er zeg maar een overlapping plaats kan vinden. Ik denk dat in normale verhoudingen dan zo is dat je middels overleg dus daar die plooi die er dan is in meer of minder opbrengst dat die dan glad gestreken wordt. In deze zou het best eens iets kunnen zijn maar dat zal wellicht toch wel in zeer beperkte mate zijn. De heer VAN OVERVELD: Heel tevreden, voorzitter. De heer VAN OOSTERHOUT: Dan kan ik die vraag die ik daarstraks eigenlijk wilde stelde want voor één gebruiker hebben wij - de bibliotheek die gaat verhuizen naar het nieuw gemeentehuis - die anderen, de Stichting Doe Wat bijvoorbeeld, daar even wij daarstraks even een bedrag als krediet uitgetrokken voor eventuele verhuizing en noodzakelijke bouwwerken. Is het nu de bedoeling dat die anderen naar Alverno gaan, want die lokatie die stond er niet in. Mijn collega heeft die vraag wel gesteld maar begrijp ik toch goed dat de optie is dat Stichting Doe Wat naar Alverno gaat? De VOORZITTER: Beperkt u zich in uw antwoord tot Stichting Doe Wat want anders halen we alles erbij. Wethouder VAN DER HEIJDE: Ik heb al bevestigend geknikt, voorzitter. De VOORZITTER: Voor de notulen is het goed dat u dat ook eventjes uitspreekt. Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen conform het voorstel besloten. 09. Voorstel tot het verlenen van medewerking voor het vervangen van de vloerbedekking in de gangen van r.k. basisschool De Bukehof. 9

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1994 | | pagina 9