Mevrouw OSSENBLOK-AERTS: Nee maar het komt bij mij over dat voor de gemeente-ambtenaren in de
buitendienst dat men nog niet weet of ze aan het gras maaien zijn of aan de straten aan het werken zijn. Ik
neem toch wel aan dat die uren verantwoord zijn.
De VOORZITTER: Die uren die zijn verantwoord.
Mevrouw OSSENBLOK-AERTS: En dat ze weten aan welk project er gewerkt wordt. Zo kwam dat antwoord
de vorige keer ook en dat verbaasd me ontzettend.
De VOORZITTER: Hoe dat in de planning is opgenomen voor hun werkzaamheden in die weken of dagen
dat de verhuizing plaatsvindt, dat weet ik natuurlijk nog niet. Ik denk dat het gelet op de financiële
mogelijkheden, dat dit de meest goedkope oplossing is. Bovendien denk ik dat het ook bijzonder aardig is
als de verhuizing door het personeel zelf gezamenlijk opgezet wordt. Het geeft ook iets van nou wij gaan nu
met ons allen over naar een nieuw huis, het is ook een nieuw huis voor de mensen die daar werken. Het
heeft een bepaalde toegevoegde waarde. De tweede termijn.
De heer VAN OVERVELD: Ja voorzitter, ik heb nog maar één vraagje want ik heb dat niet meer uitgezocht
maar misschien kunt u het zo zeggen. Is er in de begroting, want ik dacht dat wij in de begroting rekening
hadden gehouden met een verhuizing in oktober, rekening gehouden dan met dit huis tot het einde van het
jaar volledig in gebruik of ontstaat er nu in de begroting weer een gaatje?
De heer VAN AGTMAAL: Bij de verhuizing die wij dan zelf gaan doen, is er dan ook rekening gehouden dat
de openstelling van de diensten toch gewaarborgd blijft of ligt direct het gemeentehuis 2 weken dicht?
Mevrouw DIRVEN-VAN AALST: Dank u, voorzitter. In de commissie ABZ is door een aantal leden
opgemerkt dat de 15.000,- uitgetrokken voor de bewegwijzering toch wel een hoge uitgave is. U is toen
aan de hand gedaan eens te kijken of dat er een mogelijke samenwerking met onze technische school
mogelijk was om op die manier een opdracht of een samenwerking tot stand te laten komen waardoor dit
bedrag zal verminderen en misschien wel zou verdwijnen. Ik ben nieuwsgierig of daar al contact is geweest
en wat dat contact opgeleverd heeft.
De heer HERMES: Ja voorzitter, ik wil ook nog wel een duit in het zakje gooien. Ik heb niets nieuws op te
merken over dit agendapunt in feite want dat heb ik in de commissie ABZ al gedaan. Ik heb in de commissie
ABZ een suggestie gedaan naar aanleiding van de post 10.000,- voor de opening, is daar al wat gestalte
aan gegeven, is er verder over nagedacht, wat is de stand van zaken daarbij? Verder heb ik niets op te
merken dan datgene wat ik in ABZ al gezegd heb dat er een aardig stukje werk is verricht door de groep
mensen die bezig hebben gehouden met uitbouwen van het nieuwe apparaat.
De VOORZITTER: Dank u wel. Uit mijn hoofd gezegd, mijnheer Van Overveld, en mocht ik daar in fout zijn
dan zal ik dat achteraf wel corrigeren, is tot het eind van het jaar en in ieder geval wat de begroting betreft
sluit dat op elkaar aan. De gemeentesecretaris knikt daarvoor. Dat is op dit moment de stand van zaken.
Mijnheer van Agtmaal, ja u zegt 2 weken diensten sluiten, ik denk niet dat die verhuizing zolang hoeft te
duren. Als dat een hele goede voorbereiding is dan zijn wij best wel in staat om wat met een minimale
onderbreking van onze dienstverlening aan de burgerij te kunnen doen, uiteindelijk gebeurt dat ook in de
vakantie-periode dus wij komen daar heus wel uit. Het komt ook voor dat als het personeel één keer per jaar
een dag op reis gaat dat dat ook te overbruggen is. We zullen het ongemak voor de burgerij zo beperkt
mogelijk houden. Mevrouw Dirven, wij hebben voor zover ik weet op dit moment nog geen definitieve keuze
gemaakt over de bewegwijzering. Die opmerking, de relatie kosten met omdat ook binnen onze gemeente
door wellicht anderen misschien de technische school te laten doen, die keuzes hebben wij nog niet
gemaakt. Mijnheer Hermes, wij hebben voor wat betreft de opening een bedrag van 10.000,- ingezet. De
discussie in de commissie ABZ was, de ene vond het wat mager de ander vond het wat veel, uiteindelijk
vond men zich hierin toch wel terug onder een aantal randvoorwaarden dat het toch vooral bedoeld wordt
dat ook de burgerij erbij betrokken zal worden en dat het zeker niet een feestje voor alleen maar het
gemeentebestuur zal worden. Dat heb ik heel goed in mijn oren geknoopt en dat is ook niet de bedoeling.
Of je daarmee met de financiën uitkomt is de vraag, maar het zal wel moeten. Wij hebben er verder nog niet
over nagedacht, we hebben ook nog even tijd. Ik denk dat het ook verstandig is dat als die officiële opening
plaatsvindt dat dat een tijdje na informeel ingebruikname plaatsvindt zodat kinderziektes overwonnen zijn en
dat wij ook wat meer tijd hebben om met die opening iets interessants te doen met name voor de burgerij
die toch zoveel via omwegen daar ook financieel aan bijgedragen heeft. Wij hebben daar dus nog geen
concrete plannen over maar ik denk dat het verstandig is bijvoorbeeld in de commissie ABZ een concept-
5