Van de bezuinigingen van de financiële commissie van 1993 is weinig terug te vinden. In de nota van aanbieding wordt dit onderwerp verder gemeden. Bij voortduring meent dit college te moeten natrappen in de richting van het vorige (in de aanvang van de nota van aanbieding tot tweemaal toe.) Wij vinden, dat het college de gemeente moet re presenteren en in dat kader zou het uw college beter passen zich te beperken tot het zoeken naar oplossingen voor problemen waar onze gemeente voor staat Door zelf zeer negatief de publiciteit te zoeken bracht het college de gemeente Oudenbosch in diskrediet (de lege kluis en de onterechte publiciteit over de Brouwerijstraat zijn daar voorbeelden van). Regelmatig proeven wij, dat tamelijk onduidelijk is wie binnen het college Huypen nu precies verantwoordelijk is voor wat. Soms hebben we zelfs de indruk dat een commissie op dat moment twee voorzitters heeft, een duidelijk voorbeeld van overcapaciteit of tweedracht. Door het ontbreken van visie op accommodatiebeleid weet een aantal clubs nog steeds niet waar ze nu eigenlijk aan toe zijn, de raad evenmin trouwens. Kortom, voorzitter, dit college tovert weinig fraais uit de hoed voor de burgers en de raad van Oudenbosch. Het ziet ernaar uit, dat de kiezers van CDA, WD en D66 die, om in goochelaarstermen te blijven, met spanning de afloop van de act afwachten, een oude truc van Toon Hermans voorgeschoteld krijgen die eindigt met: "Duif is dood". En het wordt allemaal nog erger, voorzitter, want zelfs van deze algemene beschouwingen dreigt het college Huypen een farce te maken. Want wat is nu de zin van deze algemene beschouwingen als door u al is aangekondigd dat voor december een gewijzigde begroting zal voorliggen. Hoe kunnen wij dan nu in het belang van de burger serieus en geloofwaardig ten opzichte van de kiezer reageren op uw voornemens? Voorzitter, als we dat alles bij elkaar optellen kan onze conclusie na acht maanden nieuw college niet anders luiden dan mager, heel mager. De veel geschreeuw, maar weinig wol-formule van de WD in de vorige raadsperiode heeft zich nu verplaatst naar het college van B&W. In het belang van de burger? Als we naar de collegepartijen kijken, voorzitter, dan begrijpen we de reacties van die kant ook helemaal niet meer. Als er al reacties komen! Voorbeelden? Hoe zit dat nu bij de WD ten aanzien van het voor uitschuiven van het plan Polderstraat? In hun algemene beschouwing vorig jaar gaf zij aan, dat de uitvoering van het DPO snel moest plaatsvinden. De WD stelde in haar algemene beschouwing van '93 dat er een platformoverleg moest komen voor het bedrijfsleven. Wat is er op dat terrein van die wens over? De WD gaf aan, en we citeren, dat de uitvoering en aktualisering van het Komplan prioriteit nr. één is. Hoe is dat te rijmen met wat er nu gebeurt? Wat onderneemt de WD nu op het terrein van het schoolzwemmen? Vorig jaar was de beëindiging ervan immers bestempeld als niet aanvaardbaar! Wat is er bij CDA en WD overgebleven van alle geblaat over criminaliteitsbestrijding en veiligheid voor de burger? Voortzetting van bestaand beleid? Aan het verstevigen van de reservepositie van de gemeente zal volgens de WD een ander beleid ten grondslag moeten liggen. Bedoelt men daarmee wat er nu voorgesteld wordt? Aan de kiezers is iets anders uitgelegd. Is alle zorg over de reservepositie van onze gemeente bij CDA en WD nu weggenomen, nu er vrijwel geen reserves meer over zijn? Of is het zo van: als het er niet is hoeven we ons er geen zorgen over te maken ook? Waar blijven CDA en WD nu met hun jarenlange vurige pleidooien voor ouderenbeleid? Van de invloed binnen het college van de grootste collegepartij, het CDA, is naar onze waarneming weinig waar te nemen. Waar blijft al het nieuwe van D66? Moeten we de wijze van niet-discus- siëren over onduidelijke beleidsvoornemens zien als de nieuwe democratisering? Dat staat toch wel in schrille tegenstelling tot wat D66 in het voorjaar op het politiek forum presenteerde. Van alles en nog wat zou in overleg met de bevolking besloten worden. Wij zijn benieuwd met wie allemaal overleg is gevoerd, bijvoorbeeld met betrekking tot de hondenbelasting om maar iets te noemen. Criminaliteit en veiligheid Voorzitter, we willen toch een poging doen om met het college in gesprek te komen over een aantal beleidszaken. ONS was en is steeds bereid positief kritisch, opbouwend dus, mee te denken en mee te be sturen. Daarvoor zitten we in de gemeenteraad. ONS heeft in haar verkiezingsprogramma de bestrijding van de criminaliteit en het verhogen van de veiligheid als speerpunt van beleid. Naast de maatregelen die er al zijn (buurttoezicht, Halt, Slachtofferhulp, inventarisatie onveilige plekken, het meldpunt) zal er meer moeten gebeuren. Voorzitter, als je de kranteberichten van de laatste weken mag geloven lijkt het erop dat het politie-apparaat, vanwege gebrek aan mankracht, nauwelijks meer aan haar eigenlijke werk toekomt. Met alle respect, maar de situatie zoals die onlangs is geschetst in de pers is voor mijn fractie niet anders te interpreteren dan als alarmerend. Is de formatie zoals die door de minister is goedgekeurd in ons district ingevuld? Zijn eventuele vacatures inmiddels opgevuld of welke aktie is ondernomen om dat te bereiken? De collegepartijen, die in de verkiezingstijd de mond vol hadden van het aanstellen van politiesurveillanten 8

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1994 | | pagina 50