De heer DEN BRABER. Ook fracties hebben onderling taken verdeeld en als stadsvernieuwing gaat vallen onder de commissie ABZ dan heeft vanuit mijn fractie de verkeerde fractiegenoot de zaak onder handen daar. De VOORZITTER: Toen ik dus zei dat wij dat op een praktische manier zouden oplossen, dat zijn elementen die daarbij betrokken zullen worden. U hoort daar nog over, mijnheer Van Oosterhout. De heer VAN OOSTERHOUT: Voorzitter, mag ik dan een klein aanzetje geven? De naamgeving van de commissie is onveranderd gebleven en mocht daar iets afgewijkt van worden dan bent u misschien al een heel eind op weg. De VOORZITTER: Ik was nog niet helemaal klaar met de oplossing maar dat was een onderdeel die ik al in mijn achterhoofd had. Ik zal het zeker meenemen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten: a. de stukken, vermeld onder 01 tot en met 08 en 10 tot en met 12, voor kennisgeving aan te nemen; b. het stuk, vermeld onder 09, zal nader worden bezien of het nog antwoord behoeft. c. met betrekking tot het stuk, vermeld onder 13, de heer mr. P.B.J.M. Thomassen te benoemen tot lid van het algemeen bestuur van de Bestuursacademie Zuid-Nederland; d. het stuk, vermeld onder 14, te behandelen in de commissie VIM en in zijn algemeenheid zal worden bezien in welke commissie diverse stukken behandeld dienen te worden. 04. Voorstel tot het beschikbaar stellen van het resterende krediet voor de inrichting van het nieuwe gemeentehuis. De heer VAN OVERVELD: Ja voorzitter, met het beschikbaar stellen van het krediet als zodanig hebben wij geen probleem. Ik heb er een vraag bij en dat is een vraag die Oudenbosch een beetje bezig houdt want wanneer vindt die verhuizing nu plaats. Ik hoor allerlei geruchten over uitstellen en ik wil daar graag als raadslid over geïnformeerd worden. Mevrouw OSSENBLOK-AERTS: Zoals ik reeds in de commissie ABZ heb gezegd, mijn fractie blijft van mening dat het resterende krediet voor een gedeelte toch gebruikt is geworden voor bouwkundige zaken. Daar had men eigenlijk van te voren toch wel rekening mee moeten houden. Verders is mijn fractie van mening dat de uren die besteed moeten gaan worden aan de verhuizing in andere projecten een achter stand opleveren. U hebt me daar vorige keer al een antwoord op gegeven maar het blijft vreemd dat uren hier niet verantwoord zouden worden. De VOORZITTER: Mijnheer Van Overveld, wanneer de verhuizing volgens de planning zoals dat nu met aannemer is besproken - ik kijk nu even naar de secretaris - het gebouw zou half oktober en eventueel oktober bouwkundig worden opgeleverd. Wij hebben nog geen exacte datum vastgesteld voor de verhuizing. Op dit moment is voorzien dat dat het eind van het jaar zou plaatsvinden maar daarover nogmaals dat heeft natuurlijk te maken met wat kom je nog tegen tijdens die laatste maanden. Definitief krijgt u nog die mededeling. Richting mevrouw Ossenblok, u heeft gelijk als u zegt dat een gedeelte, zij het een beperkt gedeelte als u de hele bouwkosten in ogenschouw neemt zaken zijn. Ik heb dat ook in de commissie proberen uit te leggen want als je van breed naar gedetailleerd gaat, zo'n gebouw door van wat er nog aan inrichtingen nodig zijn, dan kom je, en dat is niet altijd helemaal te voorzien vantevoren, op sommige momenten zaken tegen met name ingegeven door wensen vanuit de medewerkers die niet puur - als je het formeel bekijkt - vallen onder het hoofdstukje "inrichting", die inderdaad een bouwkundige ingreep met zich meebrengen maar het komt wel voort uit wensen ten aanzien van inrichting. Ik vind dat het over het algemeen - gelet op de totale bouwkosten - erg meevalt en wij hebben gemeend dat wij het dan maar op deze wijze moeten oplossen. Voor wat betreft de verhuizing, voorzien is dat wij dat voor het allergrootste gedeelte in eigen beheer gaan doen. Je moet zich rekenschap begeven dat als de verhuizing op zich al plaatsvindt of dat nu door derden tegen een flink bedrag gedaan wordt of door onze eigen mensen dat toch de beide panden gesloten zullen zijn en dat er niet gewerkt zal kunnen worden in die periode. Nou zet die mensen dan produktief in. Overigens is het ook een suggesties van het personeel zelf geweest om de verhuizing zelf te doen want dat kunnen ze beter doen dan niets. U heeft gelijk dat wij dat niet verantwoord hebben in uren bijschrijving of iets dergelijks. Ik vind het te ver gaan als u daarmee wilt stellen dat daardoor ander werk blijft liggen want die dagen zou er toch niet gewerkt kunnen worden. 4

Raadsnotulen

Oudenbosch: 1939-1994 | 1994 | | pagina 4