Verkeer en veiligheid
Na de aanpassing van de rotonde op de kruising Zandeweg/Spuilaan is Oudenbosch op de goede weg met
de aanpak van de verkeersproblematiek. De tweede rotonde moet zo snel mogelijk komen na de goedkeu
ring van de provincie. Als beide verkeersvoorzieningen er liggen wil het CDA de effecten van de maatre
gelen evalueren. Deze evaluatie is bepalend voor het wel of niet aanleggen van andere snelheidsremmende
maatregelen op de doorgaande route in Oudenbosch. Wat voor maatregelen dan nog nodig zijn bespreekt
het CDA graag in de nieuwe politieke situatie na de gemeentelijke herindeling. Tenslotte is het een zaak die
ook de burgers uit Hoeven en Oud- en Nieuw Gastel aan gaat. De T-splitsing Pastoor Hellemons-
straat/Markt is door de provincie aangemerkt als een "black spot", een zeer gevaarlijk verkeerspunt. En het
is niet alleen een gevaarlijk verkeerspunt het is ook een flessehals. Tijdens het spitsuur staan de auto's
haast vast op de splitsing. Met ellenlange files tot op het Wilhelminaplein en de Zandeweg toe. Om te
komen tot een goede en vlotte verkeersdoorstoming door het centrum staan wij sympathiek tegen over uw
voorstel om op deze splitsing verkeerslichten te plaatsen. Voorlopig nog in een proefopstelling om te zien of
de verkeerslichten de effecten opleveren die door ons gewenst zijn. Het verkeer snel en veilig uit de
dorpskern loodsen. Daarbij merkt het CDA wel op dat vele automobilisten van buiten Oudenbosch die
komen van de Bornhemweg en stilstaan boven aan de splitsing bij de Markt zich afvragen welke kant ze in
moeten om in of Hoeven of Oud- en Nieuw Gastel te komen. Bewegwijzering op deze plaats zal duidelijk
heid geven. Dat de verbreding van de Bornhemweg noodzakelijk is om het bovengenoemde te bereiken is
voor het CDA duidelijk. Maar een brede strook asfalt is ons inziens niet noodzakelijk. Verharden van de
bermen is goedkoper en we bereiken hetzelfde resultaat, de bermen worden niet meer stuk gereden.
Economie en werkgelegenheid
In het Masterplan voor het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant is een keuze gemaakt om de twee steden
in het gebied te versterken op industrieel gebied. De kleinere kernen rond de steden hebben in het plan een
landelijk karakter met de nadruk op wonen. In Oudenbosch maakten we de keuze voor versterking van het
woonklimaat. De gevestigde bedrijven krijgen daarin wel de kans uit te breiden. Over niet al te lange tijd is
de voorraad industriegrond in Oudenbosch op. In het licht van het bovengenoemde is er voor uitbreiding van
vestigingsplaatsen van bedrijven niet of nauwelijks mogelijk. Hoe denkt het college hierover? Gaan wij in
Oudenbosch opzoek naar nieuwe lokaties voor bedrijven? Een knelpunt bij de huidige industrie- en
bedrijventerreinen is de ontsluiting. De oplossing van de moeilijke bereikbaarheid van de Industrieweg en
het terrein aan de Bosschendijk wil het CDA zoeken na de herindeling in overleg met Oud- en Nieuw Gastel
en Hoeven. Voor een gunstig bedrijfsklimaat zijn structurele contacten met afgevaardigden van bedrijven en
ondernemers belangrijk. Het CDA vraagt het college de contacten niet alleen te beperken tot de onderne
mers maar ook op gezette tijden ook met de werknemers rond de tafel te gaan zitten.
CAI
Uit de reserves van de centrale antenne-inrichting haalt u een groot bedrag om de begroting te dichten.
Tegelijkertijd stelt u voor de tarieven te verhogen. Voor de burgers is de link zo gelegd. Om uit de spaarpot
te pakken moeten de burgers extra betalen. Te ovenwegen valt extra service naar de afnemers van de CAI
te geven. Het CDA denkt daarbij aan het aansluiten van huizen in de zogenaamde onrendabele gebieden
en een uitbreiding van de zenders. Zet het college de extra inkomsten uit tariefsverhoging in voor deze
aansluitingen?
Onderwijs
De taak van de gemeente is om voorwaarden te scheppen die het mogelijk maken onderwijs te geven en te
volgen in goede voorzieningen. De Londo-normen die door onze gemeente al jaren gehanteerd worden bij
subsidie-aanvragen blijken in vele gevallen te krap. Is er een mogelijkheid om een gemeentelijk beleid op te
stellen zodat gewaarborgd wordt dat onze kinderen in goede gebouwen onderwijs krijgen. De scholen
maken een onderdeel uit van een wijk of een buurt. Ouders zijn betrokken bij activiteiten op school, maar
omgekeerd kan het schoolgebouw betrokken worden bij evenementen in de wijk. De school als een
multifunctioneel gebouw. Het is daarom zo jammer dat voor het volgend schooljaar voor Bar 17 geen plaats
meer is in het Thomas More College. Voor een nieuw onderkomen voor deze groep denkt het CDA
bijvoorbeeld aan het Fidei et Arti. De culturele commissie voert al een stukje jongerenbeleid uit en de
accommodatie leent zich er uitstekend voor. Of aan een ander schoolgebouw.
Cultuur en welzijn
In het welzijnsbeleid is gekozen voor bezuinigen bij de grote instellingen; de bibliotheek, de muziekschool en
het Fidei et Arti. Het CDA had daar in eerste instantie geen moeite mee. De laatste jaren was door ons
veelvuldig gevraagd deze instellingen te korten en dat is ook gebeurd. Maar de afspraak was dat eerst met
de instellingen besproken werd wat de gevolgen van de bezuinigingen zijn. Tot onze spijt hoorden we dat
met de betreffende besturen nauwelijks tot geen overleg is geweest. Het is voor ons op deze manier
4